Conform Ordonanței Guvernului nr. 23 / 2017 privind plata defalcată a TVA (OG 23/2017), persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA pot implementa opțional sistemul de split TVA începând cu data de 1 octombrie, acesta urmând să devină obligatoriu de la începutul anului viitor.
Conform acestui act normativ, Trezoreria va administra conturile speciale deschise automat pentru fiecare plătitor de TVA, în timp ce ANAF va fi responsabilă de aprobarea solicitărilor de transfer de bani din contul de TVA către un alt cont al titularului. Transferul ar trebui aprobat într-un termen de cel mult trei zile lucrătoare, iar sistemele informatice precare utilizate de cele două instituții vor genera, probabil, o supra-agomerare a funcționarilor.
În acest context, Dan Dascălu, avocat parterner D&B David și Baias societate de avocatăură afiliată a PwC în România avertizează că „rămâne de văzut cum anume autoritățile vor reuși să aplice acest mecanism în ansamblul său și să respecte termenele obligatorii pe care legea pe prevede în sarcina lor, a căror încălcare ar putea de asemenea conduce la creșterea numărului de litigii și, nu în ultimul rând, la solicitarea de dobânzi de către contribuabili pentru asemenea întârzieri”.
Companiile ar trebui să găsească soluții de finanțare a TVA-ului pe termen scurt
Referitor la problemele de lichiditate pe care le ridică implementarea obligatorie a sistemului de split TVA începând cu anul viitor, Diana Coroabă, partener în cadrul Servicii Financiare pentru PwC România a menționat că întreprinderile „vor trebui să identifice modalităţi de finanţare temporară pentru a putea prefinanţa sumele datorate drept TVA, însă este de văzut în ce măsură sistemul bancar va avea apetit pentru astfel de produse de prefinanţare, având în vedere neclarităţile privind modul de recuperare a sumelor din contul de TVA”.
Split TVA va genera probleme companiilor
Conform studiului efectuat de către PwC la solicitarea Comisiei Europene, implementarea obligatorie a plății defalcate a TVA poate aduce o serie de dificultăți companiilor:
- actualizarea sistemelor ERP si modificarea procedurilor interne de lucru;
- costuri de personal;
- monitorizarea plăților şi transferurilor;
- evidențierea separată a tranzacțiilor in conturi dedicate de TVA si verificarea acestora de către autorități;
- costuri cu prefinanțarea TVA.
De asemenea, și Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România a avertizat asupra dificultăților cu care se vor confrunta întreprinderile ca urmare a aplicării acestor măsuri, conform unui sondaj efectuat în rândul antreprenorilor.
Pentru a încuraja un număr cât mai mare de întreprinderi să implementeze voluntar sistemul de split TVA, autoritățile au gândit și un sistem de stimulente fiscale, însă rămâne de văzut în ce măsură vor avea succes.
Potrivit studiului efectuat de PwC la solicitarea Comisiei Europene, „referitor la fezabilitatea implementării unui astfel de sistem, mediul de afaceri ar avea nevoie de mai mult timp pentru a se pregăti pentru trecerea la noua modalitate de plată a TVA, estimările fiind între doi şi patru ani pentru o tranziţie optimă, care să nu cauzeze dificultăţi companiilor”, a declarat Daniel Anghel, liderul echipei PwC pentru Impozite şi Taxe Indirecte, PricewaterhouseCoopers Europa Centrală şi de Est.
Pe de altă parte, nivelul sancțiunilor contravenționale pentru cei care greșesc este unul deloc de neglijat. Astfel, plata TVA-ului de către cei care intră sub incidența legii într-un alt cont decât cel de TVA atrage o sancțiune ce poate ajunge, în anumite condiții, chiar și la 50% din suma respectivă.
Referitor la nivelul sancțiunilor contravenționale propuse în cadrul OG 23/2017, specialiștii PwC consideră că „o asemenea sancțiune nu doar că ar putea genera probleme semnificative unei companii, dar ar trebui cel puțin diminuată de către instanțele de judecată, pentru a fi proporțională”.
Pe de altă parte, un sistem de plată defalcată a TVA-ului ar putea aduce și beneficii, după cum arată și Daniel Anghel, „printr-o reducere a decalajului foarte mare de TVA înregistrat în România în privinţa sumelor din TVA care ar trebui colectate, faţă de cuantumul care este efectiv colectat, de nivelul miliardelor de euro”.
Însă, pentru a-și arăta efectele pozitive, noul sistem ar trebui gestionat corect, echilibrat și mai ales cu rapiditate în ce privește rambursările de TVA către companii. „Totuși având în vedere durata mult prea scurta de implementare a acestui sistem fără existenţa unui studiu de impact si a unei consultări reale cu mediul de afaceri şi cu Comisia Europeană, pentru a-si arăta beneficiile credem ca acesta trebuie sa rămână opțional pe o perioadă de cel puțin doi ani”, a conchis Daniel Anghel.