Sistemul split TVA este opțional din această lună și până la finele anului în curs, urmând să devină obligatoriu pentru toți plătitorii de TVA de la 1 ianuarie 2018. Mecanismul vizează nu doar firmele plătitoare de TVA, ci și PFA-urile aflate în aceeași situație.
Astfel, activitatea PFA-urilor va avea și ea de suferit în urma introducerii sistemului split TVA, conform specialiștilor contactați de redacția noastră. Înainte de toate, vorbim de imposibilitatea folosirii TVA-ului încasat, apoi de limitarea facilităților pentru aplicarea opțională a split TVA.
„Mecanismul plății defalcate a TVA va fi aplicat și de către PFA/PFI -urile (persoane fizice independente - n. red.) înregistrate în scopuri de TVA în România (inclusiv de avocați/consultanți). Dezavantajele pe care le-am identificat în cazul PFA-urilor sunt, pe de-o parte, faptul că nu se mai pot folosi de numerarul din TVA (ne așteptăm ca în acest caz lipsa numerarului să fie resimțită mai acut doar în cazul societăților comerciale) și, pe de alta, faptul că pot beneficia doar de facilitatea privind anularea penalităților de întârziere pentru TVA restantă la 30 septembrie”, a lămurit, la solicitarea avocatnet.ro, Anamaria Tocaci, tax manager la Schoenherr Tax București.
Mai exact, problema lichidității este una pe care o vor resimți toți contribuabilii obligați la aplicarea sistemului split TVA. În cazul facilităților pentru aplicarea opțională a mecanismului, acestea vizează în principal plătitorii de impozit pe profit și plătitorii de impozit pe veniturile „micro”.
În plus, dacă PFA-urile nu vor dori să folosească conturile de TVA gratuite deschise automat de trezorerii, acestea vor fi nevoite să deschidă conturi de TVA la bănci. Într-o asemenea situație, Roxana Ene, expert contabil și managing partner la Accountable, ne-a spus că vor interveni creșteri ale costurilor de administrare și ale costurilor cu comisioanele.
Comentarii articol (0)