În urma modificărilor importante din septembrie 2025 la regimul de scutire de TVA (și nu numai), Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oficializat recent un ordin foarte stufos prin care a actualizat formularele folosite de contribuabili la înregistrarea în scopuri de TVA. Printre altele, este vorba de formularele 010, 020, 070 și 700. Citește articolul
Pentru că fondurile alocate cumpărării de mașini cu motoare termice (combustie internă) sau hibride s-au epuizat în doar 13 minute după deschiderea sesiunii de înscrieri din 30 septembrie, Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a decis redistribuirea bugetului alocat programului Rabla auto și suplimentarea fondurilor pentru persoanele fizice. Cei ce vor să primească sprijinul de la stat pentru a cumpăra o mașină nouă se vor putea înscrie în aplicația informatică din 6 noiembrie. Citește articolul
În urma noutăților aplicabile din 2024, atunci când vine vorba de stabilirea contribuțiilor la pensii (CAS) și sănătate (CASS) pentru venituri independente și alte tipuri de venituri extrasalariale, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va înlocui procedura de stabilire din oficiu a CAS și CASS. Procedura este valabilă strict pentru persoanele care nu-și îndeplinesc obligațiile fiscale. Citește articolul
Potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală, prin noțiunea de „înregistrare fiscală” se înțelege activitatea de atribuire a codului de identificare fiscală, de organizare a registrului contribuabililor sau plătitorilor şi de eliberare a certificatului de înregistrare fiscală. Prin excepție, atribuirea codului de identificare fiscală se face exclusiv de către organul fiscal central, pe baza declaraţiei de înregistrare fiscală. Citește articolul
Orice contribuabil ar trebui să știe ce prevede legislația procedural-fiscală despre nulitatea, anularea, desființarea sau modificarea actelor administrativ-fiscale. Iată principalele idei de reținut. Citește articolul
Comunicarea actelor administrativ-fiscale este esențială pentru ca acestea să producă efecte juridice față de contribuabili. Codul de procedură fiscală stabilește modalități specifice de comunicare pentru actele pe suport hârtie și pentru cele electronice. Totodată, se prevăd proceduri clare pentru situațiile de refuz sau cele de imposibilitate de a primi acte fiscale. Citește articolul
Actele administrativ-fiscale emise de organele fiscale conțin elemente esențiale precum denumirea organului emitent, data emiterii, obiectul actului și informații despre posibilitatea contestării. Acestea pot fi emise pe suport hârtie sau în formă electronică. Iar îndreptarea erorilor materiale din aceste acte se poate face din oficiu sau la cererea contribuabilului. Citește articolul
Modificările recente la regimul de scutire de TVA includ și apariția unor prevederi noi referitoare la situațiile în care nu s-a solicitat sau s-a solicitat cu întârziere codul de TVA, după depășirea noului plafon de 395.000 lei. Citește articolul
O nouă situație în care poate fi folosită facturarea simplificată a fost introdusă recent prin ordonanță. Mai exact, este vorba de posibilitatea contribuabililor care aplică regimul de scutire de TVA de a folosi, la modul general, facturarea simplificată. Citește articolul
Plafonul în funcție de care un contribuabil este scutit sau nu de TVA a fost majorat recent, însă Guvernul a schimbat inclusiv termenul în care trebuie solicitat, acolo unde este cazul, codul de TVA. Cu toate că fiscaliștii au avertizat că schimbarea regulii vechi poate crea dificultăți majore în practică, aceasta tot a fost făcută. Citește articolul