avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 558 soluții astăzi
Acasă Subiect: PFA
Subiect: PFA
ACCES PREMIUM

Declarația unică 2025: Ce obligații fiscale au PFA-urile care au obținut venituri independente în anul 2024

Orlando Surugiu-Pânzaru în PFA & Profesii liberale
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
11 Aprilie 2025 | 12913 | Timp de citire: 4 min.

Ne propunem să expunem astăzi o serie de aspecte privind veniturile din activități independente obținute în anul 2024, pentru care taxele aferente trebuie definitivate până la data de 26 mai 2025, prin depunerea declarației unice (formularul 212). PFA-urile datorează impozit pe venit și, după caz, contribuțiile la pensii (CAS) și sănătate (CASS), termenul de plată fiind tot la 26 mai 2025. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Programul Tomata 2025: Fermierii pot obține sprijin financiar pentru culturile de legume în spații protejate

Marian Dumitrache în Ghidul antreprenorului
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
11 Aprilie 2025 | 361 | Timp de citire: 3 min.

Fermierii care cultivă legume în spații protejate vor putea beneficia și în cursul acestui an de un ajutor de minimis de 1.500 de euro pentru fiecare 1.000 de metri pătrați cultivați cu legume din lista celor eligibile pentru acordarea acestui sprijin. Totodată, valoarea ajutorului maxim ce poate fi acordat unui singur solicitant va fi de 50.000 de euro pe durata ultimilor trei ani, în cazul în care au fost accesate alte programe de minimis. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Specialist: Cheltuielile cu ochelarii de vedere nu ar trebui considerate deductibile în cazul activităților independente. Judecătorii tind să dea dreptate Fiscului

Simona Voiculescu în PFA & Profesii liberale
Director Editorial, avocatnet.ro
9 Aprilie 2025 | 2 | 1643 | Timp de citire: 3 min.

Considerarea cheltuielilor cu ochelarii ca fiind deductibile pentru PFA-uri, profesii liberale și alți lucrători independenți reprezintă o abordare fiscală riscantă, situația fiind cu totul diferită de cea a angajaților. Angajatorii au obligații clare de sănătate și securitate în muncă (SSM) față de salariați, iar abordarea fiscală este una specifică, însă persoanele care lucrează independent nu beneficiază de aceleași prevederi și trebuie să demonstreze de ce anumite cheltuieli sunt făcute în exercițiul profesional, iar nu în scop personal. Jurisprudența arată că instanțele tind să dea dreptate ANAF când consideră aceste cheltuieli nedeductibile, argumentând că ochelarii reprezintă cheltuieli personale fără legătură directă cu activitatea economică, fiind utilizați și în afara muncii, pentru corectarea unei deficiențe medicale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Recalificări fiscale: Subiectul colaborărilor independente care ascund, de fapt, relații de dependență a revenit în atenția ANAF

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Martie 2025 | 3469 | Timp de citire: 3 min.

Subiectul recalificării relațiilor aparent independente în relații dependente, care presupune impuneri suplimentare de taxe în urma controalelor, a revenit în atenția Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), atenționează avocații. În acest context, contribuabilii sunt sfătuiți să reanalizeze colaborările care pot fi vizate de controalele ANAF și de eventualele recalificări fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Măsură oficială

UPDATE CAEN 3: Operatorii economici își pot actualiza codurile de activitate până în septembrie 2026. Versiunea veche a codurilor este acceptată în continuare

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Martie 2025 | 2 | 3918 | Timp de citire: 2 min.

Persoanele juridice și persoanele fizice au, până la urmă, un termen-limită pentru actualizarea codurilor CAEN proprii, în contextul trecerii de la versiunea a doua la versiunea a treia a CAEN, dar acesta este unul îndelungat - 18 luni. O hotărâre de Guvern în acest sens a fost oficializată recent, astfel că de-acum curge efectiv acea perioadă de tranziție. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Lista actelor fiscale ce pot fi emise, fără semnătură și ștampilă, prin centrul de imprimare masivă al ANAF a fost extinsă

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
24 Martie 2025 | 3711 | Timp de citire: 1 min.

Lista actelor fiscale care sunt emise prin centrul de imprimare masivă al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), fiind valabile fără semnătură și ștampilă, a fost extinsă printr-un ordin recent oficializat. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Măsură oficială

UPDATE Ridesharing: Angajatorii care nu plătesc taxele salariale pentru șoferii de transport alternativ vor fi depistați de ANAF prin noua declarație 397. Prima depunere, în iunie

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 Martie 2025 | 5 | 17549 | Timp de citire: 3 min.

Firmele și PFA-urile care activează în domeniul transportului alternativ de persoane (ridesharing) și care nu-și îndeplinesc obligațiile fiscale de angajatori, în relație cu șoferii lor, urmează să fie depistate printr-o declarație nouă, potrivit unui ordin oficializat recent. În urma verificărilor preliminare pe care le-a făcut, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a descoperit că numărul șoferilor care lipsesc din evidențele oficiale (adică pentru care nu se achită taxe salariale) se ridică la ordinul zecilor de mii. Noul formular este depus exclusiv de proprietarii aplicațiilor de ridesharing. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Guvernul a revenit asupra modificărilor legislative din februarie care afectau colaborarea medicilor cu alte clinici în baza SRL-urilor proprii

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
12 Martie 2025 | 4 | 6438 | Timp de citire: 3 min.

Prin modificări intrate în vigoare luna trecută în privința organizării și funcționării cabinetelor medicale era restrânsă expres posibilitatea medicilor de a avea alte calități în cadrul cabinetelor în care lucrează în afară de cele de titular/administrator, salariat sau persoană fizică independentă (PFI). În urma intrării lor în vigoare, în spațiul public au apărut mai multe atenționări în ceea ce privește imposibilitatea medicilor de a mai colabora cu clinici în baza SRL-lor proprii, consultanții arătând că e necesar ca medicii să-și facă PFI-uri. Totuși, Guvernul a revenit asupra celor decise la început de an și a eliminat prevederea care părea să restrângă modul de colaborare a medicilor cu alte clinici. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Digitalizarea e rezolvarea? Eficiența inspecțiilor fiscale a fost în scădere în perioada 2014 - 2023, dar acest lucru s-ar putea schimba din 2026

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Martie 2025 | 1889 | Timp de citire: 5 min.

Autoritățile de la noi pregătesc de mai mulți ani o „revoluție digitală” în relația cu contribuabilii, care să ajute inclusiv pe partea de controale fiscale. În acest sens, din 2026 urmează trecerea la inspecții fiscale derulate majoritar în baza gradului de risc. Având în vedere că eficiența inspecțiilor este într-o scădere constantă de mai mulți ani, situația s-ar putea schimba radical din 2026. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Schema de reducere a facturilor de energie ale firmelor a fost prelungită din nou

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
3 Martie 2025 | 1135 | Timp de citire: 3 min.

Pentru că urma să expire la finele lunii martie 2025, schema de sprijin prin care se mențin reduse facturile de energie pentru companii a fost prelungită recent prin OUG. Astfel, plafonarea prețurilor la energie electrică este menținută încă trei luni, iar cea a prețurilor la gaze naturale - încă 12 luni. Citește articolul