Începând cu veniturile aferente anului 2025, persoanele fizice care obțin venituri independente trebuie să respecte reguli noi atunci când vine vorba de optarea pentru plata contribuției la sănătate (CASS). Asta în situațiile în care CASS nu este obligatorie pentru aceste persoane. În linii mari, ideea este că se depune declarația unică (formularul 212) oricând în timpul anului 2025, în timp ce plata efectivă se face până la 25 mai 2026. Citește articolul
Începând cu veniturile aferente anului 2025, persoanele fizice care obțin venituri independente trebuie să respecte reguli noi atunci când vine vorba de optarea pentru plata contribuției la pensii (CAS). Asta în situațiile în care CAS nu este obligatorie pentru aceste persoane. În linii mari, ideea este că depunerea declarației unice și plata contribuției se fac până la 25 mai 2026. Citește articolul
Câteva clarificări oficiale pentru chiriile plătite persoanelor fizice de firme și PFA-uri, ce erau așteptate de contribuabili de la începutul anului, au venit abia de curând de la Guvern. Din 2024, în cazul acestor venituri, reținerea la sursă a impozitului a devenit obligatorie. Citește articolul
Guvernul a confirmat indirect că obligația de a folosi sistemul e-Factura inclusiv în relația business to consumer (B2C) rămâne aplicabilă de la 1 ianuarie 2025. În acest sens, s-a clarificat oficial că firmele NU sunt obligate să colecteze CNP-urile persoanelor fizice pentru a transmite facturile B2C în sistem. Acolo unde nu se pune la dispoziție un CNP, se trece un număr cu 13 zerouri. Citește articolul
Din 2025, anunțarea obținerii noilor venituri din chirii (altele decât veniturile din arendare, din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, precum și din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă) se face direct în anul următor, la termenul din 25 mai. Anterior, anunțarea se făcea în termen de 30 de zile de la încheierea contractului între părți. Citește articolul
Versiunea nouă a declarației unice, ce va fi folosită în 2025 de PFA-uri, a fost pusă recent în dezbatere publică de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, formularul 212 va fi folosit în 2025 strict pentru a definitiva veniturile și taxele pentru anul 2024, fără a se mai face estimări pentru 2025. Citește articolul
Normele Codului fiscal au fost ajustate recent de Guvern, prin hotărâre, pentru a clarifica anumite chestiuni controversate din practică. Printre acestea se numără și clarificări despre activitatea derulată ca persoană fizică autorizată (PFA), întreprindere indeividuală (II) sau întreprindere familială (IF) în contextul verificării întreprinderilor legate pentru aplicarea sau nu a impozitul micro. Citește articolul
Creșterea salariului minim brut pe țară implică de obicei și o creștere a plafoanelor în funcție de care, pentru PFA-uri, trebuie achitate contribuțiile la pensii (CAS) și sănătate (CASS), potrivit Codului fiscal. Totuși, anul viitor ne va aduce o situație mai neobișnuită, din cauză că minimul pe economie s-a majorat în 2024 la mijlocul anului, iar acesta este programat acum pentru o nouă creștere la 1 ianuarie 2025. Pe scurt, salariul minim luat în calcul pentru veniturile din 2025 va fi direct cel de 4.050 lei. Citește articolul
Firmele și PFA-urile care activează în domeniul transportului alternativ de persoane (ridesharing) și care nu-și îndeplinesc obligațiile fiscale de angajatori, în relație cu șoferii lor, urmează să fie depistate printr-o declarație nouă, potrivit unui proiect de ordin pus recent în dezbatere. În urma verificărilor pe care le-a făcut, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a descoperit că numărul șoferilor care lipsesc din evidențele oficiale (adică pentru care nu se achită taxe salariale) se ridică la ordinul zecilor de mii. Citește articolul
Ordinul Ministerului Afacerilor Interne (MAI) care a interzis persoanelor fizice autorizate și profesioniștilor independenți să înmatriculeze mașini pe firmă, stârnind o serie de controverse juridice și nemulțumiri ale celor vizați, a fost ”dres”. Avocatul Ovidiu Miheț arată că actul administrativ respectiv nesocotește legile superioare și invalidează drepturi fundamentale, vicii de care suferă și soluția de compromis găsită de autorități, care au emis o circulară care permite mai multe opțiuni de înmatriculare. Citește articolul