Ordinul Ministerului Finanțelor Publice (MFP) nr. 2.541/2017 privind modificarea și completarea Ordinului MFP nr. 246/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind utilizarea și completarea ordinului de plată pentru Trezoreria Statului (OPT) a apărut azi în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 789 și deja se aplică.
Practic, documentul citat vine să completeze cadrul legal al mecanismului plății defalcate a TVA, introdus în legislația fiscală națională prin Ordonanța Guvernului nr. 23/2017. Asta cu atât mai mult cu cât câteva sute de firme din țară folosesc deja, de duminică, noul sistem.
Așa cum am explicat într-un articol anterior, firmelor plătitoare de TVA le-au fost deschise automat conturi de TVA la Trezoreria Statului, conturi ce nu pot fi refuzate și prin intermediul cărora se fac tranzacțile ce implică TVA.
Potrivit OG nr. 23/2017, din conturile de TVA deschise la Trezorerie pot fi efectuate plăți în sistem electronic potrivit procedurii și mecanismelor aprobate printr-un ordin al MFP, adică exact documentul publicat azi în Monitor.
Astfel, pe lângă normele pentru utilizarea și completarea OPT, sunt aprobate și normele pentru utilizarea și completarea ordinului de plată multiplu electronic (OPME). Dacă OPT este un instrument de plată pentru efectuarea de plăți către și de la Trezoreria Statului, OPME este un instrument de plată folosit doar pentru efectuarea de plăți de la Trezorerie.
În ceea ce privește OPT, acestea trebuie depuse de plătitori la unitățile trezoreriei în timpul programului de lucru al acestor unități. Conform Ordinului MFP nr. 2.541/2017, ordinele de plată depuse până la o oră-limită, oră ce va fi stabilită printr-un act al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), se vor procesa și înregistra în contabilitate în aceeași zi lucrătoare în care au fost depuse.
În schimb, cele depuse după ora-limită vor fi procesate și înregistrate de către unitățile trezoreriei cu data următoare zilei lucrătoare a depunerii acestora.
De altfel, ordinele de plată depuse după ora-limită vor trebui însoțite obligatoriu de un borderou centralizator întocmit în două exemplare, care va conține cel puțin următoarele informații: denumire plătitor, CIF plătitor, număr ordine de plată pentru Trezoreria Statului, denumire beneficiar, CIF beneficiar, sumă.
Ambele exemplare ale borderoului, care vor fi prezentate la trezorerie, trebuie semnate de persoana delegată să depună/ridice astfel de documente. Totodată, prevederi asemănătoare sunt valabile și în cazul depunerii OPME, atât timp cât în procesul de validare nu sunt identificate erori.
Nu în ultimul rând, actul normativ publicat azi aprobă modelul celor două formulare, respectiv OPT și OPME. Acestea pot fi descărcate din fișierele anexate articolului.
Notă: Există și alte proceduri secundare de lucru, care trebuie să completeze sistemul Split TVA, care încă nu au fost aprobate prin ordine MFP sau ANAF. Le-am inventariat pe toate aici.