Proiect de Lege privind obligaþiunile ipotecare
Capitolul I Dispoziþii generale
Art. 1. - Prezenta lege are drept scop stabilirea condiþiilor ºi a cadrului general pentru emisiunea de obligaþiuni ipotecare, precum ºi reglementarea drepturilor ºi obligaþiilor conferite de acestea deþinãtorilor lor.
Art. 2. - În sensul prezentei legi, termenii ºi expresiile de mai jos au urmãtoarea semnificaþie:
1. agent - persoanã juridicã sau organizaþie fãrã personalitate juridicã, numitã ºi autorizatã în condiþiile Capitolului IV din prezenta lege sã reprezinte interesele
deþinãtorilor de obligaþiuni ipotecare aparþinând aceleiaºi emisiuni;
2. arhivã - Arhiva Electronicã de Garanþii Reale Mobiliare;
3. autoritate competentã - Banca Naþionalã a României ºi Comisia Naþionalã a Valorilor Mobiliare cu atribuþii de
reglementare, supraveghere ºi control a emitenþilor ºi a emisiunilor de obligaþiuni ipotecare potrivit prevederilor prezentei legi;
4. credit ipotecar - orice împrumut acordat în condiþiile Legii nr. 190/1999 privind creditul ipotecar pentru investiþii imobiliare, cu modificãrile ulterioare;
5. credit ipotecar comercial - credit ipotecar pentru investiþii imobiliare prin care se finanþeazã investiþii imobiliare cu altã destinaþie decât locativã;
6. credit ipotecar eligibil - credit ipotecar care îndeplineºte criteriile de eligibilitate prevãzute la art.5 din prezenta lege pentru a fi inclus în portofoliul de credite ipotecare pe baza cãruia urmeazã a se realiza o emisiune de obligaþiuni ipotecare;
7. credit ipotecar performant - credit ipotecar eligibil, afectat unei emisiuni de obligaþiuni ipotecare, care îndeplineºte caracteristicile de performanþã anunþate în prospectul de emisiune;
8. credit ipotecar rezidenþial - credit ipotecar pentru investiþii imobiliare, prin care se finanþeazã investiþii imobiliare cu destinaþie locativã;
9. drepturi accesorii - totalitatea drepturilor reale ori personale aferente creanþei ipotecare, inclusiv drepturi de garanþie realã ºi drepturi de creanþã decurgând din poliþele de asigurare încheiate de beneficiarul împrumutului;
10. emitent - banca sau banca de credit ipotecar, persoana juridicã românã care a acordat sau a preluat prin cesiune credite ipotecare ºi care a emis, emite sau intenþioneazã sã emitã obligaþiuni ipotecare;
11. investitor - orice persoanã care deþine obligaþiuni ipotecare în cont propriu;
12. investitor calificat - entitate care are capacitatea de a evalua caracteristicile de risc ºi randament ale obligaþiunilor ipotecare, definitã conform art.2 alin.(1) pct.15 din Legea nr.297/2004 privind piaþa de capital, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare;
13. obligaþiuni ipotecare - valori mobiliare în formã dematerializatã, emise în baza unui prospect aprobat de Comisia Naþionalã a Valorilor Mobiliare ºi sub supravegherea acesteia, în vederea refinanþãrii activitãþii emitentului de acordare de credite ipotecare, în baza unui portofoliu de credite ipotecare asupra cãruia investitorii dobândesc o garanþie de prim rang ºi un drept de preferinþã în raport cu orice alt creditor al emitentului;
14. persoanã afiliatã - persoana fizicã sau juridicã care, conform art. 2 alin.(1) pct. 23 din Legea nr.297/2004, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, este prezumatã a acþiona concertat cu o altã persoanã fizicã sau juridicã;
15. ofertã publicã de obligaþiuni ipotecare - comunicarea adresatã unor persoane, fãcutã sub orice formã ºi prin orice mijloace, care prezintã informaþii suficiente despre termenii ofertei ºi despre obligaþiunile ipotecare oferite, astfel încât sã permitã investitorului sã adopte o decizie cu privire la vânzarea,
cumpãrarea sau subscrierea respectivelor obligaþiuni ipotecare. Aceastã definiþie se va aplica, de asemenea, ºi în situaþia plasamentului de obligaþiuni ipotecare prin intermediari financiari;
16. ofertã adresatã investitorilor calificaþi - vânzarea în integralitate a unei emisiuni de obligaþiuni ipotecare cãtre investitori calificaþi, cu respectarea prevederilor Legii nr. 297/2004, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, precum ºi ale normelor de aplicare a prezentei legi;
17. portofoliu de credite ipotecare sau portofoliu - totalitatea drepturilor de creanþã ºi a drepturilor accesorii cu care emitentul garanteazã îndeplinirea obligaþiilor asumate printr-o emisiune de obligaþiuni ipotecare determinatã;
18. prospect de emisiune sau prospect - prospectul de ofertã publicã de vânzare de obligaþiuni ipotecare, întocmit cu
respectarea prevederilor prezentei legi, ale Legii nr. 297/2004, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, precum ºi ale normelor emise în aplicarea acestora;
19. valoare nominalã - suma principalã a creditului ori, în cazul garanþiilor, suma maximã pentru care au fost constituite;
20. valoarea creditului ipotecar - suma rãmasã de rambursat din valoarea nominalã a unui credit;
21. valoarea portofoliului - suma valorilor creditelor
ipotecare din portofoliu;
22. valoarea de referinþã - valoarea stabilitã de cãtre un
evaluator autorizat potrivit legii.
Art. 3. - (1) Sintagma „obligaþiuni ipotecare" se foloseºte exclusiv pentru a desemna valori mobiliare emise în condiþiile prezentei legi.
2) Valorile mobiliare care nu întrunesc caracteristicile prevãzute la art. 2 pct. 13 nu beneficiazã de regimul juridic consacrat prin prezenta lege ºi nu pot fi denumite „obligaþiuni ipotecare".
Capitolul II Structurarea portofoliilor
Art. 4. - (1) Pentru a fi afectate garantãrii unei emisiuni de obligaþiuni, creditele ipotecare se grupeazã în portofolii, cu condiþia respectãrii, în mod cumulativ, pe toatã durata emisiunii, a urmãtoarelor principii:
a) fiecare credit ipotecar din portofoliu sã fi fost acordat în conformitate cu normele legale în vigoare la acea datã;
b) creditele ipotecare sã fi fost acordate în scopul efectuãrii de investiþii imobiliare pe teritoriul României sau pe teritoriile statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spaþiului Economic European;
c) uniformizarea portofoliului astfel încât sã includã un singur tip de credite ipotecare din punct de vedere al destinaþiei investiþiei imobiliare;
d) media ponderatã a scadenþei creditelor ipotecare din portofoliul afectat emisiunii sã fie mai mare decât scadenþa obligaþiunilor ipotecare ce urmeazã a fi emise pe baza acestora; media ponderatã a scadenþelor se calculeazã ca medie ponderatã a duratei ramase a creditelor din portofoliul afectat, ponderatã cu valoarea nominalã a creditului la momentul lansãrii emisiunii;
e) valoarea actualizatã a creanþelor afectate garantãrii unei emisiuni de obligaþiuni sã fie cel puþin egalã cu valoarea actualizatã a obligaþiilor de platã ale emitentului faþã de deþinãtorii de obligaþiuni din emisiunea garantatã cu portofoliul respectiv;
f) valoarea totalã a creditelor ipotecare garantate cu ipoteci asupra terenurilor fãrã construcþii ºi a celor garantate cu ipoteci asupra imobilelor aflate în construcþie sã nu depãºeascã 20% din valoarea portofoliului;
g) întrunirea criteriilor generale de eligibilitate prevãzute de lege ºi a caracteristicilor de performanþã anunþate în prospectul de emisiune.
(2) Prospectul de emisiune trebuie sã includã informaþii privind respectarea fiecãruia dintre principiile prevãzute la alin. (1).
Art. 5. - (1) Criteriile generale de eligibilitate a creditelor ipotecare pentru garantarea unei emisiuni de obligaþiuni ipotecare sunt:
a) valoarea nominalã a unui credit ipotecar sã nu depãºeascã 80% din valoarea de referinþã a imobilului constituit în garanþie, în cazul unui credit ipotecar rezidenþial ºi 70% din valoarea de referinþã a imobilului constituit în garanþie, în cazul unui credit ipotecar comercial;
b) suma creditului ipotecar sã fi fost pusã la dispoziþia beneficiarului în integralitate;
c) valoarea creditelor ipotecare acordate unui singur beneficiar, prin ea însãºi sau prin adiþionare cu valoarea creditelor ipotecare acordate unor persoane afiliate acestuia, sã nu depãºeascã 10% din valoarea portofoliului;
d) drepturile de creanþã conferite de creditul ipotecar sã nu constituie obiectul unei garanþii reale;
e) creditul sã nu înregistreze întârziere la platã la momentul includerii în portofoliu ºi, ulterior, pentru a putea fi menþinut în portofoliul de credite ipotecare sã nu aibã întârziere mai mare de 61 de zile la efectuarea serviciului datoriei;
f) imobilul constituit în garanþie sã fi fost asigurat contra riscurilor pentru o sumã egalã cu valoarea de referinþã a imobilului stabilitã la data încheierii contractului de ipotecã;
g) drepturile reale constituite pentru garantarea rambursãrii creditului sã fie de prim rang.
(2) Emitenþii pot stabili, prin norme interne, criterii de eligibilitate suplimentare care se fac publice prin prospectul de emisiune.
Art. 6. - În cazul în care, pe perioada derulãrii unei emisiuni, unele dintre creditele ipotecare din portofoliu nu mai îndeplinesc criteriile de eligibilitate, devin neperformante în înþelesul prezentei legi sau determinã scãderea mediei ponderate a scadenþelor creditelor ipotecare din portofoliu, a sumei valorilor acestora ori a sumei dobânzilor aferente sub limita prevãzutã de lege, portofoliul se suplimenteazã în mod corespunzãtor cu credite ipotecare eligibile ºi, în conformitate cu art. 7, cu active noi, cu respectarea principiilor, condiþiilor ºi a formalitãþilor prevãzute de lege ºi de prospectul de emisiune pentru constituirea acestuia.
Art. 7. - (1) Emitentul poate suplimenta portofoliul ºi substitui creditele ipotecare aflate în situaþia prevãzutã la art. 6 cu active care prezintã un grad de risc cel mult egal cu cel al creditelor ipotecare din portofoliu, dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiþii:
a) o asemenea posibilitate a fost prevãzutã în mod expres în
prospectul de emisiune;
b) emitentul nu dispune de credite ipotecare care sã poatã fi
incluse în portofoliu, cu respectarea dispoziþiilor art. 4 alin. (1);
c) activele respective nu fac obiectul unei garanþii reale.
(2) Categoriile de active eligibile pentru suplimentarea portofoliului ºi substituirea de credite ipotecare din portofoliu, condiþiile ºi procentele în care fiecare categorie de active poate substitui credite ipotecare dintr-un portofoliu se stabilesc prin norme ale Bãncii Naþionale a României.
(3) Limita maximã generalã în care este permisã suplimentarea portofoliului ºi substituirea creditelor portofoliului ºi substituirea creditelor ipotecare din portofoliu cu active nu poate depãºi 20% din valoarea portofoliului.
Art. 8. - Prevederile art. 167 din Legea nr. 31/1990 privind societãþile comerciale, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare nu se aplicã obligaþiunilor ipotecare emise în temeiul prezentei legi.
Art. 9. - Sumele rezultate din emisiunea de obligaþiuni ipotecare nu intrã sub incidenþa prevederilor Ordonanþei Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinþarea ºi funcþionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Capitolul III Registrul de evidenþã internã
Art. 10. - (1) Emitenþii au obligaþia ca, pentru fiecare emisiune de obligaþiuni ipotecare în parte, sã þinã un registru de evidenþã internã în care sã reflecte structura ºi dinamica portofoliului. Registrul de evidenþã internã conþine în mod obligatoriu urmãtoarele informaþii cu privire la fiecare credit ipotecar din portofoliu:
1. date de identificare a contractului de credit ipotecar, cu specificarea categoriei din care face parte din punct de vedere al destinaþiei investiþiei imobiliare;
2. date de identificare a beneficiarului;
3. date de identificare a imobilului asupra cãruia s-a constituit garanþia pentru rambursarea creditului ipotecar, cu menþionarea numãrului de carte funciarã;
4. valoarea nominalã, valoarea creditului ipotecar ºi valoarea de referinþã a imobilului prevãzut la pct. 3, calculatã la momentul încheierii contractului de ipotecã;
5. orice altã garanþie constituitã pentru rambursarea creditului, cu specificarea valorii nominale a acesteia.
(2) Registrul de evidenþã internã cuprinde o secþiune destinatã înscrierilor referitoare la activele incluse în portofoliu, potrivit prevederilor art. 7.
(3) Registrul de evidenþã internã se completeazã de cãtre emitent cu ocazia fiecãrei modificãri ori completãri a datelor cuprinse în înscrierile iniþiale. Lunar, emitentul pune la dispoziþia agentului o copie a registrului de evidenþã internã, purtând semnãtura reprezentantului sãu legal, precum ºi o informare scrisã cu privire la structura portofoliului, suma obligaþiilor patrimoniale ale emitentului faþã de deþinãtorii de obligaþiuni ipotecare din emisiunea respectivã, valoarea creditelor ipotecare ºi a activelor incluse în portofoliu potrivit prevederilor art. 6 ºi 7, valoarea creditelor ipotecare prevãzute la art. 6, indiferent dacã au fost sau nu eliminate din portofoliu, valoarea drepturilor accesorii cu care emitentul garanteazã, precum ºi documentaþia sinteticã pe baza cãreia s-au determinat valorile respective.
(4) Registrul de evidenþã internã al emitentului este supus controlului Bãncii Naþionale a României.
(5) Banca Naþionalã a României poate elabora norme privind conþinutul, pãstrarea ºi completarea registrului de evidenþã internã.
Capitolul IV Agentul
Art. 11. - (1) Emitentul, pentru a putea proceda la o emisiune de obligaþiuni ipotecare, are obligaþia sã numeascã un agent autorizat sã verifice corecta þinere a registrului de evidenþã internã de cãtre emitent, sã înscrie la arhivã garanþiile mobiliare asupra portofoliului, precum ºi orice modificãri ulterioare referitoare la acestea ºi sã-i reprezinte pe deþinãtorii de obligaþiuni ipotecare.
(2) Agentul numit de cãtre emitent nu poate fi o persoanã afiliatã acestuia ºi nici auditorul financiar al emitentului.
Art. 12. - (1) Agentul este ales de cãtre emitent din rândul agenþilor autorizaþi de cãtre Banca Naþionalã a României ºi Comisia Naþionalã a Valorilor Mobiliare ºi numit prin prospectul de emisiune.
(2) Mandatul agentului este confirmat de cãtre investitori prin subscrierea emisiunii de obligaþiuni ipotecare ºi înceteazã la momentul plãþii integrale a obligaþiilor asumate de cãtre emitent faþã de deþinãtorii de obligaþiuni ipotecare din respectiva emisiune.
(3) În condiþiile prevãzute la alin. (1) ºi (2), emitentul poate sã numeascã ºi un agent supleant.
Art. 13. - (1) Serviciile de agent se presteazã de cãtre:
a) persoane juridice auditori financiari, înregistraþi în Registrul auditorilor financiari;
b) instituþii de credit;
c) societãþi de servicii de investiþii financiare pentru care activitatea de agent reprezintã serviciu conex în temeiul prezentei legi;
d) cabinete individuale, cabinete asociate sau societãþi civile profesionale de avocaþi, în condiþiile Legii nr. 51/1995 pentru organizarea ºi exercitarea profesiei de avocat, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare;
e) birouri notariale organizate în condiþiile Legii notarilor publici ºi a activitãþii notariale nr. 36/1995, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
(2) În vederea autorizãrii ca agent, Banca Naþionalã a României ºi Comisia Naþionalã a Valorilor Mobiliare evalueazã solicitantul din punct de vedere al competenþei, capacitãþii, experienþei, reputaþiei ºi integritãþii cerute pentru îndeplinirea serviciilor de agent în condiþii de siguranþã pentru investitori, examineazã circumstanþele ºi informaþiile disponibile privind activitatea acestuia ºi decid prin ordin comun autorizarea, dacã acesta corespunde cerinþelor prevãzute în prezenta lege ºi în normele de aplicare a acesteia.
(3) Persoana juridicã ori organizaþia fãrã personalitate juridicã autorizatã ca agent desemneazã o persoanã fizicã în calitate de reprezentant permanent pentru îndeplinirea mandatului de agent. Aceastã persoanã rãspunde în nume propriu pentru obligaþiile decurgând din îndeplinirea serviciilor de agent, fãrã însã a înlãtura ori diminua rãspunderea persoanei juridice ori a organizaþiei fãrã personalitate juridicã pe care o reprezintã, ºi trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiþii:
a) sã aibã studii juridice sau economice;
b) sã aibã experienþã profesionalã de cel puþin 5 ani în domeniul sãu de activitate;
c) sã aibã o bunã reputaþie;
d) sã nu fi fost condamnatã sau sã nu se fi pus în miºcare acþiunea penalã împotriva acesteia pentru gestiune frauduloasã, abuz de încredere, fals, uz de fals, înºelãciune, delapidare, mãrturie mincinoasã, dare sau luare de mitã, ori pentru alte infracþiuni prevãzute de legea specialã de organizare a profesiei.
e) sã nu fi fost sancþionat în ultimii 3 ani de autoritatea de reglementare a activitãþii pe care o desfãºoarã.
Art. 14. - (1) Obligaþiile ºi rãspunderea agentului faþã de deþinãtorii de obligaþiuni sunt reglementate de dispoziþiile referitoare la mandat, dacã prin prezenta lege nu se prevede altfel.
(2) Agentul nu poate delega îndeplinirea atribuþiilor specifice ºi nu poate transmite dreptul de reprezentare a deþinãtorilor de obligaþiuni ipotecare decât la încetarea mandatului înainte de termen.
(3) Contractul încheiat între emitent ºi agent se ataºeazã prospectului de emisiune.
Art. 15. - (1) Agentul are urmãtoarele atribuþii principale:
a) sã verifice respectarea de cãtre emitent a cerinþelor legii ºi ale prospectului de emisiune referitoare la portofoliile de credite ipotecare la data confirmãrii mandatului ºi, lunar, pe toatã durata acestuia;
b) sã încheie, în nume propriu, dar pe seama investitorilor, în emisiunea de obligaþiuni ipotecare respectivã, un contract de garanþie asupra creditelor ipotecare ºi a activelor incluse în portofoliu potrivit prevederilor art.7, în forma ataºatã prospectului, ºi sã înscrie la arhivã, în numele agentului, dar pe seama emisiunii, avizul de garanþie corespunzãtor;
c) sã înscrie la arhivã, în nume propriu, dar pe seama investitorilor, în emisiunea de obligaþiuni ipotecare respectivã, toate modificãrile ºi completãrile aduse garanþiei prevãzute la lit. b), astfel încât arhiva sã reflecte cu acurateþe registrul de evidenþã internã;
d) sã notifice, în scris, emitentul, Banca Naþionalã a României ºi Comisia Naþionalã a Valorilor Mobiliare cu privire la constatarea încãlcãrii de cãtre emitent a unei obligaþii ce îi incumbã faþã de investitori, conform prezentei legi, ºi prospectului, dacã aceastã încãlcare nu este remediatã în termen de 10 zile de la data constatãrii;
e) sã convoace adunarea generalã a deþinãtorilor de obligaþiuni ipotecare, în cazul în care constatã o încãlcare de cãtre emitent a obligaþiilor ce îi revin faþã de aceºtia, conform prezentei legi ºi prospectului de emisiune, dacã aceastã încãlcare nu este remediatã în termen de 30 de zile de la data constatãrii;
f) sã informeze Banca Naþionalã a României ºi Comisia Naþionalã a Valorilor Mobiliare despre convocarea adunãrii generale a deþinãtorilor de obligaþiuni ipotecare, pentru motivul prevãzut la lit. e);
g) sã facã publicitatea hotãrârilor luate de adunarea generalã a deþinãtorilor de obligaþiuni ipotecare în Monitorul Oficial al României precum ºi într-un ziar de circulaþie naþionalã ºi sã le punã în executare;
h) sã îi reprezinte pe deþinãtorii de obligaþiuni ipotecare în faþa emitentului, a autoritãþilor publice ºi a oricãrei terþe persoane, în limitele stabilite de adunarea generalã a acestora, sã exercite, în nume propriu, dar pe seama investitorilor, drepturile acestora decurgând din deþinerea de obligaþiuni ipotecare, cu excepþia dreptului de vot.
(2) Atribuþiile de verificare ºi control prevãzute în prezenta lege se realizeazã exclusiv pe baza documentaþiei sintetice întocmitã de cãtre emitent pe proprie rãspundere. La cerere, emitentul este obligat sã furnizeze agentului clarificãri ºi declaraþii scrise ori documente primare pentru stabilirea gradului
de conformare a acestuia cu obligaþiile ce îi revin faþã de deþinãtorii de obligaþiuni din emisiunea respectivã.
(3) în urma verificãrii documentaþiei sintetice prevãzute la alin. (2), agentul emite un certificat privind regularitatea îndeplinirii cerinþelor legale ºi ale prospectului de emisiune referitoare la structurarea portofoliului de credite ipotecare.Certificatul însoþeºte în mod obligatoriu prospectul de emisiune.
Art. 16. - (1) Agentul îºi va exercita atribuþiile cu aceeaºi prudenþã ºi diligentã cu care ar fi acþionat pentru gestionarea propriilor interese.
(2) în legãturã cu îndeplinirea atribuþiilor prevãzute în prezenta lege, agentului i se aplicã în mod corespunzãtor prevederile art. 49-53 ale Legii nr. 58/1998 privind activitatea bancarã, republicatã sau, dupã caz, ale Titlului VII din Legea nr. 297/2004, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
(3) Agentul este rãspunzãtor, în solidar cu emitentul ºi, dupã caz, cu societatea de servicii de investiþii financiare care a intermediat vânzarea ºi/sau cu auditorul financiar al emitentului, faþã de deþinãtorii de obligaþiuni ipotecare pe care îi reprezintã pentru daunele cauzate ca urmare a îndeplinirii necorespunzãtoare a atribuþiilor prevãzute la art. 15 alin. (1) lit. a) - c).
(4) Agentul este rãspunzãtor în exclusivitate pentru îndeplinirea necorespunzãtoare a tuturor celorlalte atribuþii ce îi revin potrivit legii ori prospectului de emisiune. De asemenea, agentul rãspunde pentru toate daunele cauzate în mod direct emitentului ºi/sau deþinãtorilor de obligaþiuni ca urmare a:
a) refuzului nejustificat de a pune în executare o hotãrâre a adunãrii generale a deþinãtorilor de obligaþiuni;
b) renunþãrii la mandat, altfel decât pentru motive de necorespundere pentru exercitarea atribuþiilor de agent potrivit prevederilor prezentei legi;
c) omisiunii de a anunþa emitentul ºi deþinãtorii de obligaþiuni ipotecare cu privire la apariþia unui motiv de necorespundere pentru exercitarea atribuþiilor specifice de cãtre agent ori de cãtre reprezentantul permanent al acestuia;
d) omisiunii de a convoca adunarea generalã a deþinãtorilor de obligaþiuni pentru numirea unui nou agent, acolo unde este cazul, de a colabora cu agentul supleant ori cu noul agent numit pentru predarea-preluarea mandatului, ori de a asigura continuitatea serviciilor de agent pânã la intrarea în funcþie a agentului supleant ori a noului agent.
Capitolul V Emisiunea de obligaþiuni ipotecare
Art. 17. - (1) Obligaþiunile ipotecare pot fi oferite spre subscriere prin ofertã publicã, în baza unui prospect aprobat de cãtre Comisia Naþionalã a Valorilor Mobiliare.
(2) Oferta publicã de obligaþiuni ipotecare se realizeazã cu respectarea prevederilor prezentei legi, ale Legii nr. 297/2004, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, precum ºi ale normelor emise în aplicarea acestora.
Art. 18. - (1) În scopul evaluãrii succesului unei oferte publice de obligaþiuni ipotecare sunt permise activitãþi de solicitare a intenþiei de investiþie, cu condiþia difuzãrii unui prospect preliminar aprobat în conformitate cu reglementãrile Comisiei Naþionale a Valorilor Mobiliare.
(2) Prospectul preliminar ºi rãspunsul la solicitarea intenþiei de investiþie exprimatã prin acesta nu produc efecte juridice între pãrþi.
(3) Ulterior aprobãrii de cãtre Comisia Naþionalã a Valorilor Mobiliare a prospectului preliminar, emitentul poate contacta potenþialii investitori ºi poate sã prezinte acestora informaþii privind activitatea sa, precum ºi emisiunea pe care intenþioneazã sã o lanseze.
Art. 19. - Oferta publicã de vânzare de obligaþiuni ipotecare se realizeazã printr-un intermediar autorizat, în conformitate cu prevederile Legii nr. 297/2004, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Art. 20. - (1) Conþinutul minim al prospectului de emisiune include, pe lângã informaþiile prevãzute în legislaþia pieþei de capital, urmãtoarele categorii de informaþii:
a) date privind emitentul ºi activitatea acestuia, inclusiv situaþiile financiare pentru ultimul exerciþiu financiar sau ultimele raportãri contabile, în forma stabilitã de Banca Naþionalã a României ºi aprobatã de cãtre Ministerul Finanþelor Publice, conform art. 62 din Legea nr. 58/1998, republicatã;
b) caracteristicile împrumutului obligatar, respectiv: valoarea totalã a emisiunii ºi numãrul de obligaþiuni emise, valoarea nominalã ºi preþul de emisiune, preþul de vânzare, comisioanele de intermediere plãtite societãþilor de servicii de investiþii financiare; valoarea estimativã a costurilor de emisiune, perioada de derulare a ofertei publice, piaþa reglementatã/sistemul alternativ pe care se intenþioneazã tranzacþionarea obligaþiunilor, scadenþa, dobânda, metoda de calcul al cuantumului dobânzii ºi intervale de platã, programul de rambursare a obligaþiunilor, opþiunea de rãscumpãrare, modalitatea de platã a obligaþiunilor subscrise ºi de alocare a obligaþiunilor în situaþia de suprasubscriere; în cazul emisiunilor de obligaþiuni care nu conferã deþinãtorilor drepturi egale, informaþiile privitoare la
acestea se prezintã distinct, pentru fiecare clasã de obligaþiuni ipotecare din emisiunea respectivã;
c) caracteristicile portofoliului de credite ipotecare afectat emisiunii, inclusiv valoarea creditelor din portofoliu ºi valoarea de referinþã a garanþiilor constituite pentru rambursarea creditelor ipotecare la momentul încheierii contractului de garanþie raportate la valoarea nominalã a emisiunii, precum ºi gradul de acoperire a
obligaþiei de platã a dobânzii, dispersia creditelor ipotecare din punct de vedere geografic, scadenþa, dobânda, metoda de calcul al cuantumului dobânzii ºi intervale de platã, condiþiile de platã anticipatã;
d) posibilitatea redimensionãrii corespunzãtoare a portofoliului în caz de subsubscriere ºi pãstrarea ori, dupã caz, modificarea caracteristicilor acestuia;
e) date privind auditorul financiar;
f) date privind agentul, inclusiv comisionul aferent.
(2) Informaþiile cuprinse în prospectul de emisiune se certificã de cãtre auditorul financiar al emitentului.
(3) Conþinutul prospectului, forma de prezentare ºi documentele care trebuie sã-1 însoþeascã în vederea autorizãrii sunt prevãzute în legislaþia specificã a pieþei de capital.
Art. 21. - Rezultatele ofertei se transmit cãtre Comisia Naþionalã a Valorilor Mobiliare ºi cãtre instituþiile pieþei, dacã este cazul, în conformitate cu reglementãrile Comisiei Naþionale a Valorilor Mobiliare.
Art. 22. - Emitenþii pot dobândi obligaþiuni ipotecare din propria emisiune fãrã drept de vot în adunãrile deþinãtorilor de obligaþiuni ipotecare în baza obligaþiunilor astfel dobândite.
Capitolul VI Drepturile deþinãtorilor de obligaþiuni ipotecare
Art. 23. - (1) Fiecare emisiune de obligaþiuni este garantatã cu portofoliul de credite ipotecare descris în registrul de evidenþã internã. în baza garanþiei constituite, deþinãtorii de obligaþiuni ipotecare dobândesc dreptul de a-ºi satisface creanþele împotriva emitentului, prin valorificarea portofoliului cu prioritate în raport cu orice alt creditor, indiferent de natura creanþei acestuia sau de garanþia realã ori privilegiul, legal sau convenþional, constituit în favoarea acestuia asupra portofoliului sau asupra oricãrei componente a portofoliului, dacã dreptul de garanþie realã sau privilegiul nu a fost înscris la arhivã anterior înscrierii drepturilor deþinãtorilor de obligaþiuni.
(2) Înscrierea în registrul de evidenþã internã a unui credit ipotecar sau a unui activ inclus în portofoliu, potrivit prevederilor art.7, are ca efect evidenþierea ºi tratarea distinctã a acestuia în contabilitatea emitentului, conform dispoziþiilor legale în vigoare.
(3) Cesiunea creanþelor aferente creditelor ipotecare ori a activelor înscrise în registrul de evidenþã internã, precum ºi constituirea de sarcini sau garanþii asupra acestora în favoarea unor terþi, faþã de emisiunea de obligaþiuni ipotecare pe care o garanteazã, fãrã ca acest drept sã fi fost rezervat în mod expres prin prospectul de emisiune, iar publicitatea garanþiei sã fi fost efectuatã potrivit dispoziþiilor alin.(4), se sancþioneazã cu nulitatea absolutã.
(4) Garanþia mobiliarã asupra portofoliului afectat emisiunii se constituie ºi se înscrie la arhivã pe numele agentului numit de emitent ºi pe contul emisiunii pânã la data lansãrii prospectului. Contractul de garanþie mobiliarã ca instrumentum se semneazã între agent ºi emitent, în condiþiile art. 15 alin. (1) lit. b), cu ajustarea corespunzãtoare a obiectului în cazul prevãzut la art. 20 alin. (1) lit. d) ºi, ulterior, pe durata perioadei de garanþie, ºi cu efectuarea înscrierilor corespunzãtoare la arhivã, pentru a reflecta dinamica portofoliului.
(5) Înscrierea la arhivã a dreptului de garanþie realã mobiliarã asupra creanþei ipotecare din portofoliu se face pe formulare speciale pentru a putea descrie ipoteca aferentã acestora, prin menþionarea principalelor date de identificare a imobilului pe care îl greveazã: localitatea în care se aflã imobilul, numãrul cãrþii funciare, numãrul corpului de proprietate, numãrul cadastral ºi numãrul de parcelã, dupã caz, precum ºi eventuale alte garanþii reale constituite în vederea garantãrii respectivei creanþe ipotecare. Programul bazei de date a arhivei se modificã astfel încât, la cerere, sã se poatã determina ºi elibera un certificat, indicând dacã dreptul de ipotecã asupra unui imobil a fost constituit în garanþie odatã cu creanþa pe care o garanteazã, precum ºi beneficiarul curent al acestui drept.
(6) Constituirea în garanþie a dreptului de ipotecã asupra unui imobil, odatã cu creanþa pe care o garanteazã, nu este supusã formalitãþilor de publicitate în cartea funciarã a imobilului. Radierea ipotecii constituite asupra unui imobil pentru garantarea rambursãrii unui credit ipotecar se poate face exclusiv pe baza unui certificat emis de cãtre un operator autorizat care sã ateste cã, în baza de date a arhivei nu este înscrisã constituirea în garanþie, în favoarea unui terþ, a dreptului de ipotecã asupra imobilului respectiv.
(7) Constituirea în garanþie a creanþelor ºi drepturilor accesorii aferente fiecãrui credit ipotecar din portofoliu, în favoarea deþinãtorilor de obligaþiuni ipotecare, trebuie notificatã de cãtre emitent ori de cãtre agent, beneficiarului de credit ipotecar, în calitate de debitor cedat, cel mai târziu în termen de 7 zile de la data realizãrii garanþiei asupra portofoliului.
Art. 24. - (1) Deþinãtorii de obligaþiuni ipotecare din aceeaºi emisiune se pot întruni în adunarea generalã, pentru a delibera asupra intereselor lor, ori de câte ori este necesar a se lua o hotãrâre în legãturã cu:
a) revocarea agentului ºi numirea unui nou agent, cu condiþia validãrii acestuia de cãtre autoritãþile competente;
b) declararea emisiunii de obligaþiuni ca fiind exigibilã anticipat în cazul în care agentul constatã, iar Comisia Naþionalã a Valorilor Mobiliare certificã, la solicitarea agentului, o încãlcare de cãtre emitent a obligaþiilor faþã de deþinãtorii de obligaþiuni, dacã aceasta nu a fost remediatã în termenul prevãzut la art. 15
alin. (1) lit. e);
c) transferul portofoliului spre administrare de la emitent cãtre o terþã persoanã autorizatã potrivit legii, atunci când emitentul se aflã în situaþia prevãzutã la lit. b) sau dacã împotriva acestuia s-a deschis procedura de faliment;
d) alte aspecte necesare protecþiei investitorilor în obligaþiuni ipotecare ale emitentului.
(2) În cadrul adunãrii generale, deþinãtorii de obligaþiuni ipotecare nu pot fi reprezentaþi de cãtre acþionarii, administratorii, cenzorii sau funcþionarii emitentului. Agentul nu poate vota, în baza obligaþiunilor ipotecare pe care le deþine ori în calitate de mandatar al altor deþinãtori de obligaþiuni, asupra problemei prevãzute la alin. (1) lit. a).
(3) ªedinþa adunãrii generale a deþinãtorilor de obligaþiuni ipotecare va fi prezidatã de cãtre agent asistat de cãtre unul pânã la trei secretari, aleºi dintre deþinãtorii de obligaþiuni ipotecare prezenþi, care vor verifica lista de prezenþã a deþinãtorilor, indicând cota reprezentatã de fiecare din valoarea emisiunii.
(4) Votul deþinãtorilor de obligaþiuni ipotecare poate fi exprimat ºi prin corespondenþã.
Art. 25. - Adunarea generalã se convoacã pe cheltuiala emitentului, la cererea unui numãr de deþinãtori de obligaþiuni ipotecare, reprezentând cel puþin 25% din numãrul total al obligaþiunilor ipotecare din emisiunea respectivã sau la cererea agentului.
Art. 26. - (1) Pentru validitatea deliberãrilor adunãrii generale a deþinãtorilor de obligaþiuni ipotecare este necesarã prezenþa unui numãr de deþinãtori care sã reprezinte cel puþin 25% din numãrul total al obligaþiunilor ipotecare din emisiunea respectivã, iar hotãrârile sã fie luate de deþinãtori, reprezentând 50% din numãrul total al deþinãtorilor de obligaþiuni din emisiunea respectivã prezenþi la adunare.
(2) Dacã adunarea generalã nu poate lucra din cauza neîndeplinirii condiþiilor prevãzute la alin.(1), adunarea ce se va întruni dupã o a doua convocare poate sã hotãrascã asupra problemelor pe ordinea de zi a primei adunãri, oricare ar fi procentul din numãrul total al obligaþiunilor ipotecare reprezentate de deþinãtorii de obligaþiuni prezenþi, cu majoritate.
(3) Pentru adoptarea hotãrârilor privind declararea emisiunii de obligaþiuni ipotecare ca fiind scadentã anticipat ori transferul dreptului de administrare a portofoliului de la emitent cãtre o terþã persoanã în conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) lit. b) este necesar votul afirmativ al deþinãtorilor de obligaþiuni ipotecare reprezentând 25% din numãrul total al obligaþiunilor ipotecare din emisiunea respectivã, indiferent de procentul reprezentat de deþinãtorii care au votat împotrivã.
Art. 27. - Hotãrârile adunãrii generale a deþinãtorilor de obligaþiuni ipotecare se aduc la cunoºtinþa emitentului în termen de cel mult 2 zile de la adoptarea lor.
Art. 28. - Dispoziþiile Legii nr.31/1990, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, referitoare la formele, condiþiile, termenele convocãrii, depunerea titlurilor, reprezentarea ºi votarea, obligativitatea hotãrârilor adunãrii generale a deþinãtorilor de obligaþiuni ºi atacarea acestora în justiþie se aplicã în mod corespunzãtor organizãrii ºi procesului decizional al adunãrii generale a deþinãtorilor de obligaþiuni ipotecare.
Capitolul VII Prevederi speciale privind dizolvarea ºi lichidarea emitentului
Art. 29. - Pe durata împrumutului obligatar contractat conform prezentei legi, adunarea generalã a acþionarilor emitentului nu poate hotãrî dizolvarea acestuia dacã anterior luãrii acestei hotãrâri emitentul nu a transferat portofoliul ºi obligaþiile asumate faþã de deþinãtorii de obligaþiuni ipotecare garantaþi cu respectivul portofoliu cãtre un alt emitent autorizat, în condiþiile prevãzute la art.26 alin.(3) ºi cu aprobarea prealabilã a Bãncii Naþionale a României.
Capitolul VIII Prevederi speciale privind falimentul emitenþilor
Art. 30. - În cazul în care împotriva emitentului este deschisã procedura falimentului, organele de aplicare a acesteia vor urmãri realizarea efectivã în integralitate a drepturilor deþinãtorilor de obligaþiuni ipotecare asupra portofoliului afectat emisiunii, în condiþiile prezentei legi.
Art. 31. - (1) Pânã la satisfacerea tuturor obligaþiilor ce-i incumbã emitentului faþã de deþinãtorii de obligaþiuni ipotecare, în baza prezentei legi ºi a prospectului, portofoliile de credite ipotecare afectate emisiunilor de obligaþiuni ipotecare nu pot face obiectul realizãrii prin vânzare în cursul procedurii de lichidare a bunurilor din averea emitentului. Contractele de vânzare-cumpãrare încheiate cu nerespectarea acestor prevederi sunt lovite de nulitate absolutã.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), unul sau mai multe portofolii de credite ipotecare pot fi incluse într-o tranzacþie având ca obiect cumpãrarea de active ºi asumarea de pasive de cãtre un terþ, cu condiþia întrunirii cumulative a urmãtoarelor cerinþe:
a) cel mai recent raport lunar prevãzut la art. 5 lit. p) din Ordonanþa Guvernului nr. 10/2004 privind procedura reorganizãrii judiciare ºi a falimentului instituþiilor de credit, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 278/2004, aprobat de judecãtorul sindic, sã prevadã sursele ºi angajamentul de platã, în integralitate, prealabil ºi independent de vânzarea portofoliului în cauzã, a tuturor obligaþiilor emitentului faþã de toþi deþinãtorii de obligaþiuni ipotecare ale emitentului, recalculate la zi;
b) adunarea generalã a deþinãtorilor de obligaþiuni din fiecare emisiune sã aprobe realizarea în avans a drepturilor de creanþã împotriva emitentului, în condiþiile prevãzute în raportul lichidatorului, dupã caz, cu numãrul de voturi prevãzut la art. 26 alin. (3).
Art. 32. - Creanþele deþinãtorilor de obligaþiuni ipotecare dau dreptul acestora de a participa la dezbateri, fãrã drept de vot, în cadrul adunãrii creditorilor emitentului. În acest scop, ca ºi în raporturile cu lichidatorul, deþinãtorii de obligaþiuni sunt reprezentaþi de cãtre agent, care îºi va exercita mandatul în conformitate cu deciziile adunãrii generale a deþinãtorilor de obligaþiuni.
Art. 33. - (1) Ori de câte ori condiþiile prevãzute la art. 31 alin. (2) nu sunt îndeplinite, deþinãtorii de obligaþiuni ipotecare sunt îndreptãþiþi sã primeascã sumele ce li se cuvin, în cuantumul ºi la termenele prevãzute în prospect. Dispoziþiile art. 18 din Ordonanþa Guvernului nr. 10/2004 nu se aplicã în privinþa dobânzilor care, potrivit graficului din prospectul de emisiune, devin scadente dupã data deschiderii procedurii falimentului.
(2) În scopul prevãzut la alin. (1), administrarea portofoliului va continua pe parcursul procedurii falimentului ºi independent de aceasta, pânã la data realizãrii tuturor creanþelor aferente creditelor ipotecare din portofoliul respectiv. Pentru administrarea portofoliului se deschid ºi se utilizeazã unul sau
mai multe conturi cu afectaþiune specialã, distincte de conturile prevãzute la art. 5 lit. a) din Ordonanþa Guvernului nr. 10/2004.
(3) Dupã deschiderea procedurii falimentului, administrarea portofoliului se face, cu aprobarea adunãrii generale a deþinãtorilor de obligaþiuni ipotecare, de cãtre o societate de management de portofoliu abilitatã în înþelesul legii privind securitizarea creanþelor, sã administreze portofolii de creanþe. Administrarea portofoliului include monitorizarea îndeplinirii obligaþiilor debitorilor cedaþi, restructurarea creanþelor, colectarea plãþilor efectuate de cãtre beneficiarii creditelor ipotecare din portofoliu, inclusiv pe calea executãrii silite în numele ºi pe seama emitentului, ºi plata sumelor datorate de emitent cãtre deþinãtorii de obligaþiuni ipotecare conform termenilor ºi condiþiilor stabilite prin prospectul de emisiune, dupã achitarea serviciilor de agent ºi de administrare a portofoliului.
(4) Societatea de management de portofoliu de creanþe are dreptul la rambursarea tuturor cheltuielilor fãcute cu luarea în custodie ºi administrarea portofoliilor respective, potrivit hotãrârii adunãrii generale a deþinãtorilor de obligaþiuni ipotecare ºi are prioritate la distribuþia sumelor rezultate din realizarea creanþelor aferente portofoliului respectiv, prin raport cu deþinãtorii de obligaþiuni ipotecare.
Art. 34. - În cazul în care ritmul de încasare a sumelor datorate de cãtre beneficiarii creditelor ipotecare din portofoliu permite satisfacerea în avans a unei pãrþi a obligaþiilor emitentului faþã de deþinãtorii de obligaþiuni ipotecare din emisiunea garantatã cu acesta, aceºtia sunt obligaþi sã accepte plãþile în avans, cu recalcularea corespunzãtoare a drepturilor lor.
Art. 35. - (1) Orice sume generate de portofoliul de credite ipotecare, aferent unei emisiuni dupã acoperirea integralã a drepturilor deþinãtorilor de obligaþiuni ipotecare din emisiunea respectivã, vor fi depuse de cãtre societatea de management de portofoliu într-un cont special, deschis pe numele lichidatorului, ºi vor fi distribuite dupã cum urmeazã:
a) deþinãtorilor de obligaþiuni ipotecare din alte emisiuni, proporþional, în situaþia în care creanþele acestora nu au fost integral satisfãcute prin realizarea drepturilor decurgând din portofoliile afectate respectivelor emisiuni;
b) creditorilor ale cãror creanþe nu au fost acoperite integral la închiderea provizorie a procedurii falimentului, în ordinea
prevãzutã de Ordonanþa Guvernului nr. 10/2004.
(2) Distribuþia sumelor prevãzute la alin. (1) se face de cãtre lichidator numai dupã ce acesta constatã epuizatã activitatea de administrare a tuturor portofoliilor de credite ipotecare afectate garantãrii obligaþiunilor ipotecare ale emitentului, prin raportul supus aprobãrii judecãtorului sindic.
(3) În situaþia în care procedura falimentului se finalizeazã mai înainte de a se fi epuizat activitatea de administrare a tuturor
portofoliilor de credite ipotecare garantând emisiuni de obligaþiuni ipotecare ale emitentului, lichidatorul întocmeºte un raport de închidere provizorie, pe baza cãruia tribunalul pronunþã o hotãrâre de închidere provizorie, cu indicarea expresã a titularilor ºi a cuantumului creanþelor neacoperite.
(4) Pentru titularii creanþelor indicate în hotãrârea de închidere provizorie a procedurii falimentului, termenul legal de prescripþie în care aceºtia pot solicita sumele ce le revin potrivit alin. (1) lit. b) se întrerupe pânã la notificarea acestora cu privire la existenþa unor sume rãmase nedistribuite dupã acoperirea creanþelor prevãzute la alin. (1) lit. a).
Capitolul IX Prevederi speciale privind executarea silitã
Art. 36. - (1) Executarea silitã asupra unui portofoliu poate fi iniþiatã doar de cãtre deþinãtorii de obligaþiuni ipotecare din emisiunea garantatã cu portofoliul respectiv, în condiþiile art. 24 alin. (1) lit. b).
(2) Executarea silitã în condiþiile alin. (1) poate fi iniþiatã împotriva portofoliului de creanþe în integralitatea sa, ca universalitate.
(3) Distribuirea sumelor rezultate din executare se va face potrivit urmãtoarei ordini de preferinþã:
a) creanþele reprezentând cheltuieli de orice fel fãcute cu urmãrirea ºi administrarea portofoliului supus executãrii;
b) creanþele rezultând din deþinerea obligaþiunilor ipotecare din emisiunea garantatã cu portofoliul supus executãrii;
c) alte categorii de creditori, în ordinea stabilitã de lege.
Capitolul X Contravenþii ºi sancþiuni
Art. 37. - (1) Constituie contravenþii urmãtoarele fapte :
a) încãlcarea prevederilor art. 3 alin. (1), dacã utilizarea sintagmei „obligaþiuni ipotecare" s-a fãcut în prospectul de emisiune sau în orice material de informare în scris ori pe cale audio-vizualã a potenþialilor investitori cu privire la caracteristicile unor valori mobiliare emise sau în curs de a fi emise;
b) încãlcarea condiþiilor prevãzute în autorizaþie, în cazul activitãþilor ºi operaþiunilor pentru care prezenta lege impune autorizarea;
c) nerespectarea de cãtre emitent a condiþiilor privind structurarea portofoliilor prevãzute la art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (1) ºi art. 7;
d) þinerea incorectã de cãtre emitenþi a registrului de evidenþã internã.
(2) Sãvârºirea faptelor prevãzute la alin. (1) se sancþioneazã cu:
a) amendã de la 10.000 lei (RON) la 50.000 lei (RON);
b) urmãtoarele sancþiuni complementare:
1. retragerea autorizaþiei;
2. interzicerea temporarã sau definitivã, pentru persoane fizice ori juridice, a ocupãrii unor funcþii ori a desfãºurãrii unor activitãþi ºi servicii prevãzute de prezenta lege.
(3) Sancþiunile prevãzute la alin.(2) lit.b) pct.1 ºi 2 se aplicã numai cu luarea mãsurilor necesare protecþiei deþinãtorilor de obligaþiuni ipotecare.
(4) Sãvârºirea faptelor prevãzute la alin.(1) lit.a) ºi b) se constatã ºi se sancþioneazã de cãtre organele abilitate ºi cu respectarea dispoziþiilor procedurale prevãzute în Legea nr.297/2004, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
(5) Sãvârºirea faptelor prevãzute la alin.(1) lit.b) - d) se constatã ºi se sancþioneazã de cãtre persoanele împuternicite în acest scop de cãtre Banca Naþionalã a României, în conformitate cu prevederile Legii nr.58/1998, republicatã.
(6) Banca Naþionalã a României ºi Comisia Naþionalã a Valorilor Mobiliare pot emite norme comune cu privire la constatarea ºi sancþionarea sãvârºirii faptelor prevãzute la alin.(1), în conformitate cu prevederile alin. (2) - (5).
(7) Prevederile privind contravenþiile ºi sancþiunile se completeazã cu dispoziþiile Ordonanþei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenþiilor, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, în mãsura în care acestea nu contravin prezentului capitol.
(8) Prin excepþie de la prevederile alin.(7), procedura de stabilire ºi constatare a contravenþiilor, precum ºi de aplicare a
sancþiunilor de cãtre Comisia Naþionalã a Valorilor Mobiliare derogã de la dispoziþiile Ordonanþei Guvernului nr. 2/2001.
Capitolul XI Dispoziþii finale
Art. 38. - Banca Naþionalã a României ºi Comisia Naþionalã a Valorilor Mobiliare vor emite norme comune, precum ºi regulamentele prevãzute în prezenta lege, în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a acesteia.
Art. 39. - Prezenta lege intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor articolului 75 ºi ale articolului 76 alineatul (2) din Constituþia României, republicatã.
Comentarii articol (0)