Șoferii sunt obligați, atunci când circulă cu autovehiculele pe drumurile publice acoperite de gheață, zăpadă sau polei, să folosească anvelope de iarnă, după cum prevede Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, cunoscută și sub numele de Codul rutier. Așadar, șoferii nu au un termen-limită până la care sunt obligați să-și doteze mașinile cu anvelope de iarnă (acum câțiva ani se vehicula termenul de 1 noiembrie), ci sunt obligați s-o facă atunci când condițiile meteo o impun, în funcție de regiunea sau chiar zona prin care circulă.
De exemplu, un șofer care circulă doar în sudul țării nu are nicio obligație privind montarea roților cu anvelope de iarnă, în condițiile în care se anunță ninsori și temperaturi sub pragul înghețului doar în nordul țării, iar în partea de sud nu au fost anunțate precipitații sub formă de zăpadă și sunt temperaturi pozitive. În schimb, dacă același șofer urmează să circule și în nordul țării, el este obligat să pregătească mașina pentru condițiile de drum din acea zonă, și anume să o doteze cu anvelope de iarnă.
Potrivit legislației rutiere, nerespectarea prevederilor privind conducerea unui autovehicul pe drumurile publice acoperite de zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, reprezintă o contravenție, iar șoferii riscă amenzi consistente, dar și reținerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare.
Aceleași reguli se aplică și „în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto”, care este condus pe drumuri publice acoperite de zăpadă, gheață sau polei “fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roțile axei/axelor de tracțiune sau fără a avea montate pe aceste roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate”, potrivit art. 102 din Codul rutier.
Legislația europeană în vigoare stipulează faptul că anvelopele de iarnă trebuie să aibă inscripția “M+S”, „M.S.” sau „M&S”. Inițialele M și S provin, mai exact, de la cuvintele din limba engleză „mud” (noroi) și „snow” (zăpadă).
Codul rutier prevede ca amenzile să fie calculate în funcție de salariul minim brut pe economie, iar, în februarie, când acesta a fost majorat la 1.450 de lei, au crescut automat și amenzile. Astfel, pentru că un punct-amendă reprezintă 10% din salariul minim brut pe economie, înseamnă că acesta are acum valoarea de 145 de lei.
Amenzile aplicate în cazul nerespectării prevederilor amintite anterior fac parte din clasa a IV-a de sancțiuni, adică între nouă și 20 de puncte-amendă. În prezent, punctul-amendă este 145 de lei, așadar amenzile ce se pot aplica pentru lipsa anvelopelor de iarnă sau a lanțurilor sunt cuprinse între 1.305 și 2.900 de lei. Suplimentar, pe lângă amendă, polițiștii rețin și certificatul de înmatriculare sau de înregistrare.
Clasele de sancțiuni ale contravențiilor prevăzute în Codul rutier sunt următoarele:
- clasa I - 2 sau 3 puncte-amendă;
- clasa a II-a - 4 sau 5 puncte-amendă;
- clasa a III-a - de la 6 la 8 puncte-amendă;
- clasa a IV-a - de la 9 la 20 puncte-amendă;
- clasa a V-a - de la 21 la 100 puncte-amendă.
Contravențiile prevăzute la clasele de sancțiuni I-IV se aplică persoanelor fizice, iar clasa a V-a de sancțiuni se aplică exclusiv persoanelor juridice.
Comentarii articol (1)