Plata defalcată a TVA de către firmele înregistrate în scopuri de TVA, prevăzută în Ordonanța Guvernului nr. 23/2017, urmează să devină obligatorie de la 1 ianuarie 2018, dacă nu vor interveni modificări până atunci.
Printre dezavantajele implementării noului sistem se regăsesc și costurile suplimentare pe care acesta le presupune, fie că vorbim de costuri de personal, comisioane bancare, costuri curente sau cele necesare adaptării sistemelor informatice.
Introducerea split TVA ar putea necesita noi angajări
Cum aplicarea mecanismului plății defalcate a TVA vine cu sarcini suplimentare, profesioniștii din mediul contabil vor avea de gestionat un volum sporit de muncă.
Cu alte cuvinte, split TVA poate aduce noi angajări, ceea ce va însemna, desigur, costuri suplimentare pentru angajatori. Altfel, contabilii și celelalte persoane responsabile de bunul mers al lucrurilor într-o companie ar putea fi sufocate de sarcinile suplimentare, deloc puține, cu care vor avea de-a face.
Notă: Detalii suplimentare despre nevoia alocării unor noi resurse de personal găsiți aici.
Costuri curente suplimentare pentru deplasări
Printre principalele impedimente pe care le implică utilizarea split TVA includem drumurile la trezorerie și la bănci, și, implicit, costurile pe care le implică aceste deplasări.
Vorbim, așadar, nu doar de timp pierdut, ci și de combustibilul care se consumă dacă drumurile sunt făcute cu mașina de firmă, de abonamentele la transport public sau de banii dați pe taxiuri, atunci când situația o cere.
Notă: Mai multe explicații despre banii și timpul care se vor pierde lunar, aici.
Din continuarea articolului puteți afla despre modalitățile în care se poate face adaptarea sistemelor informatice sau dublarea costurilor firmei cu comisioanele bancare. Totodată, abonații serviciului nostru premium pot identifica unele soluții prin care să-și acopere nevoile financiare.
Adaptarea sistemelor informatice poate costa serios firmele
Adaptarea sistemelor informatice va aduce costuri pentru toate firmele, însă aceste costuri vor fi diferite în funcție de dimensiunea unei companii, din moment ce o microfirmă nu va plăti la fel de mult ca o multinațională, de exemplu.
Astfel, dacă firmele mici pot aștepta update-uri la programele pe care le folosesc sau pot lua programe noi, firmele medii și mari pot fi nevoite să facă adaptări la softurile proprii. În funcție de complexitatea sistemului existent și de volumul modificărilor necesare, aceste costuri pot varia de la câteva mii la milioane de euro, mai ales acolo unde există sisteme complexe de planificare a resurselor întreprinderii.
Notă: Mai multe informații despre adaptarea sistemelor informatice la cerințele impuse de OG nr. 23/2017 sunt aici.
Dublarea costurilor cu comisioanele bancare, o altă problemă
Potrivit normelor în vigoare, fiecărei firme plătitoare de TVA i se deschide automat un cont special de TVA la Trezoreria statului, în mod gratuit.
Totuși, pentru plăți în valută de exemplu, sau pentru diverse tranzacții cu alte firme private, firmele ar putea să aleagă băncile pentru a-și putea desfășura activitatea în condiții bune, cu atât mai mult cu cât nu se știe în ce măsură trezoreriile vor putea gestiona un volum în creștere al operațiunilor de încasare și de plată a TVA-ului din conturile agenților economici. În plus, programul instituțiilor este unul restrictiv, iar serviciul de internet banking nu este, cel puțin momentan, funcțional.
Astfel, antreprenorii care vor prefera să își deschidă conturi de TVA la bănci trebuie să se aștepte la o dublare a costurilor cu comisioanele bancare, așa cum am explicat aici.
Aplicarea split TVA va crește nevoia firmelor de a se împrumuta
Dacă până acum am vorbit despre principalele costuri pe care le va aduce pentru firme implementarea mecanismului split TVA, acum vom avea în vedere și variantele pe care le au acestea pentru a-și acoperi nevoile financiare.
Cu siguranță, multe dintre societățile înregistrare în scopuri de TVA vor solicita băncilor deschiderea unor linii de credit pentru acoperirea nevoilor de finanțare pe termen scurt, respectiv posibilitatea de a continua activitatea în bune condiții, asigurând plata la scadență a salariilor, a utilităților, dar și a facturilor emise de furnizori, astfel încât să nu intervină blocaje de natură să afecteze grav continuitatea activității.
Nevoia firmelor ce aplică split TVA de a se împrumuta suplimentar, despre care am scris pe larg aici, reiese și dintr-un studiu efectuat de Pricewaterhouse Coopers, la solicitarea Comisiei Europene.