Ordonanța Guvernului nr. 23/2017, publicată "peste noapte" în Monitorul Oficial, și fără consultări reale cu reprezentanții mediului privat, prevede ca toate firmele înregistrate în scopuri de TVA să aplice, cel mai târziu de la 1 ianuarie 2018, un sistem al plății defalcate a TVA, prin intermediul unui cont dedicat plății și încasării TVA.
Totuși, ordonanța urmează să fie aprobată prin lege în Parlament, acolo unde documentul s-a întors la comisiile de specialitate ale Senatului. De altfel, în forma în care a ajuns la votul final al senatorilor, sistemul split TVA ar urma să fie aplicat obligatoriu doar de firmele de stat și de cele care lucrează cu statul.
Aceasta este și speranța lui Gabriel Biriș, partener la casa de avocatură Biriș Goran, cel care este sigur, în procent de 99%, că sistemul split TVA va arăta altfel decât în prezent, iar mecanismul să fie aplicat doar de firmele cu capital integral sau majoritar de stat și celor care lucrează cu statul într-o proporție de cel puțin 50%. În plus, obligația splitării de TVA ar urma să revină și firmelor aflate în insolvență, nuanțare anunțată oarecum și de Mihai Tudose, premierul României, într-o intervenție publică recentă.
În cadrul unei întâlniri organizate joi de CIEL România, companie specializată în dezvoltarea de soluții software financiar-contabile, avocatul a amintit și de momentul în care intenția Ministerului Finanțelor Publice de a implementa sistemul split TVA a devenit clară. Concret, acesta a fost începutul lunii august. "Iar dacă ai noștri au pregătit o astfel de măsură în vacanța de vară, polonezii, spre exemplu, pregătesc implementarea sistemului de mai bine de doi ani", a atras atenția specialistul.
Totodată, Gabriel Biriș a atenționat că sistemul split TVA nu reprezintă o măsură de combatere a evaziunii, așa cum a fost anunțată, ci este mai degrabă o măsură de creare a unui nou instrument de control.
Asta cu atât mai mult cu cât consultantul fiscal nu crede că Fiscul va putea respecta termenul de trei zile lucrătoare în care să ramburseze sumele negative de TVA cuprinse în deconturi cu opțiune de rambursare, rambursare ce se va efectua doar după aprobarea prealabilă a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).
Nu în ultimul rând, specialistul a subliniat că în prezent cel puțin 50% din personalul ANAF este sufocat de cererile de rambursare depuse de contribuabili, astfel încât split TVA va însemna o povară suplimentară pentru angajații instituției, cărora le va fi foarte greu să facă față volumului de muncă.