Potrivit prevederilor în vigoare, bugetarii din instituțiile și autoritățile publice, precum și din cadrul operatorilor economici ai statului pot beneficia, până la 30 noiembrie 2018, de o indemnizație de vacanță, denumită voucher de vacanță, în cuantum de 1.450 de lei (valoarea actuală a salariului minim brut pe economie).
Așadar, vorbim de posibilitatea acordării beneficiului, fără a exista însă o obligație în acest sens. Astfel, dacă sunt bani în bugetul autorității/ instituției, acordarea voucherelor de vacanță va fi posibilă, existând temeiul legal (OG nr. 46/2017). Potrivit legii salarizării bugetare, obligația acordării beneficiului se va aplica de la 1 decembrie 2018, însă dispoziția este anulată de OUG nr. 90/2017, unde scrie că nu se vor acorda în 2018 banii de vacanță.
Pentru a putea fi puse efectiv în practică, prevederile în vigoare au nevoie și de un set de norme de aplicare. Tocmai de aceea, în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1.026 de astăzi a apărut Hotărârea de Guvern nr. 940/2017 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind acordarea voucherelor de vacanță, aprobate prin HG nr. 215/2009.
Practic, normele vin să stabilească concret modalitatea prin care angajatorii vor distribui salariaților, numiți beneficiari, voucherele de vacanță. Astfel, angajatorii vor achiziționa vouchere de vacanță de la unitățile emitente, în baza unui contract cu anumite clauze incluse.
Conform documentului apărut azi, vor putea fi acordate vouchere de vacanță atât pe suport hârtie, cât și pe suport electronic, decizie ce va putea fi luată de către angajatori de comun acord cu organizațiile sindicale sau cu reprezentanții beneficiarilor.
Aceștia vor stabili regulile privind modul de acordare a primei de vacanță sub forma voucherelor, care să prevadă:
- numărul beneficiarilor din unitate care pot primi vouchere de vacanță și nivelul sumelor care se acordă beneficiarilor sub forma voucherelor de vacanță, ținând seama de posibilitățile financiare proprii ale angajatorilor;
- categoriile de beneficiari care primesc vouchere de vacanță;
- forma suportului pe care sunt emise voucherele de vacanță, respectiv suport electronic și/sau hârtie.
În cazul cumulului de funcții, voucherele de vacanță vor fi acordate de către angajatorii unde beneficiarii în cauză își au funcția de bază sau, după caz, de fiecare angajator, proporțional cu timpul lucrat, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Pentru unitățile din domeniul bugetar, voucherele de vacanță se vor acorda în limita sumelor prevăzute distinct cu această destinație în bugetul de venituri și cheltuieli aprobate.
Pentru celelalte categorii de angajatori, respectiv cele din mediul privat, sumele destinate acoperii nominale a voucherelor de vacanță vor fi cuprinse în bugetele de venituri și cheltuieli aprobate, într-o poziție distinctă de cheltuieli, denumită "Vouchere de vacanță".
Comenzile de achiziție de vouchere de vacanță trebuie transmise unităților emitente de către angajatori și vor cuprinde cel puțin următoarele informații:
- numele și prenumele beneficiarilor cărora li se acordă voucherele;
- codul numeric personal al fiecărui beneficiar, în cazul voucherelor pe suport hârtie;
- numărul voucherelor de vacanță pentru fiecare beneficiar;
- valoarea nominală a voucherului de vacanță și valoarea nominală totală a voucherelor de vacanță acordate fiecărui beneficiar.
Beneficiarii care vor primi vouchere de vacanţă nominale vor fi singurele persoane îndreptăţite să le utilizeze, fără posibilitatea de a le oferi altcuiva sau de a le vinde. Achiziționarea de servicii turistice se va face de la unitățile afiliate, conform unei liste pe care MT o va publica pe site-ul propriu.