Deoarece Executivul a decis să treacă la regimul micro toate firmele cu afaceri în 2017 între 500.000 și un milion de euro, dar și pentru că se discută o eventuală reintroducere a opțiunii de trecere la impozit pe profit în baza capitalului social, avocatnet.ro a prezentat cele trei avantaje principale ale acestui sistem de impozitare. Totuși, lista dezavantajelor impozitării micro este mult mai lungă.
Un prim punct negativ al trecerii de la impozit pe profit la impozit micro este posibilitatea de a achita statului o sumă mult mai mare, a explicat, la solicitarea noastră, Anamaria Tocaci, tax manager în cadrul Schoenherr Tax Bucharest.
„Din punct de vedere al obligațiilor fiscale datorate, societățile cu venituri între 500.001 și 1.000.000 de euro care devin, începând cu 1 ianuarie 2018, microîntreprinderi, vor plăti un impozit mai mic sau mai mare față de impozitul datorat în lipsa modificărilor, în funcție de cota efectivă de impozit pe profit care ar fi fost datorată în situația în care nu ar fi fost obligate să schimbe regimul fiscal aplicat. Altfel spus, pentru unii contribuabili, trecerea la regimul de microîntreprindere poate fi avantajoasă din punct de vedere al impozitului datorat, în timp ce pentru altele poate implica obligații de plată mai mari”, a spus specialista.
În acest sens, un exemplu dat de Anamaria Tocaci este „o societate care realizează venituri de 900.000 de euro în 2017 și care are o profitabilitate mai mică de 6,25% raportată la cifra de afaceri, presupunând desigur că rezultatul fiscal corespunde cu cel contabil, [care] va plăti un impozit pe veniturile microîntreprinderilor mai mare decât impozitul datorat pe profit”.
În relația companiilor cu salariații, trecerea de la profit la micro poate afecta serios acordarea anumitor avantaje, care din 2018 sunt impozitate, deși acum pot fi deduse, cel puțin limitat.
„La nivelul salariaților, trecerea angajatorului la regimul de impozit pe veniturile microîntreprinderilor poate avea consecințe în acordarea anumitor avantaje, cum ar fi, de exemplu, folosirea în scop personal a mașinii de serviciu. Astfel, societățile nou-calificate drept microîntreprinderi nu vor mai deduce limitat cheltuielile aferente utilizării acestor mașini de serviciu, ceea ce va atrage impozitarea folosirii acestora la nivelul angajaților ca beneficiu în natură”, opinează tax managerul Schoenherr Tax Bucharest.
Practic, apare imposibilitatea de a mai deduce anumite cheltuieli și investiții, un dezavantaj major la trecerea de la profit la micro. „Atât cheltuielile (inclusiv cheltuielile cu salariile, care de cele mai multe ori reprezintă costul cel mai semnificativ pentru o societate), cât și costurile cu investițiile în mijloace fixe amortizabile nu mai pot fi deduse la calculul bazei impozabile, cu excepția caselor de marcat”, atrage atenția Anamaria Tocaci.
Pierderile fiscale nu vor mai putea fi recuperate în anumite situații, cum ar fi atunci când trece prea mult timp până la revenirea societății la impozitarea pe profit. Acesta ar fi un alt dezavantaj al impozitării micro.
„Societățile cu pierderi fiscale reportate vor putea recupera aceste pierderi la data la care revin la sistemul de plată a impozitului pe profit. Totuși, perioada de șapte ani în care se pot recupera pierderile reportate continuă să curgă și în perioada în care societatea este microîntreprindere. Astfel, pierderile fiscale reportate de societăți care schimbă sistemul de impozitare riscă să expire fără a putea fi recuperate, în funcție de perioada în care societatea va fi supusă sistemului de impozit pe veniturile microîntreprinderilor”, punctează specialista.
Însă acestea nu sunt, nici pe departe, singurele buline negre pentru regimul de impozitare a veniturilor microîntreprinderii. Specialista în fiscalitate de la Schoenherr Tax Bucharest a mai identificat și altele, după cum urmează:
- existența unor obligații fiscale, în ciuda încheierii anului fiscal cu un rezultat contabil/fiscal negativ. Altfel spus, măsura va afecta societățile cu venituri între 500.001 și 1.000.000 de euro ale căror cheltuieli deductibile depășesc aceste venituri și care ar fi obținut altfel pierdere fiscală;
- societățile nou-înființate (cum este cazul vehiculelor pentru investiții) ale căror cheltuieli depășesc veniturile nu vor putea beneficia de recuperarea pierderilor înregistrate în timpul aplicării sistemul de plată a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor;
- dividendele primite de o microîntreprindere vor fi venit impozabil, fără posibilitatea exceptării (în anumite condiții) a acestor venituri de la plata impozitului, similar plătitorilor de impozit pe profit (nu trebuie, totuși, pierdute din vedere nici prevederile din tratatele de evitare a dublei impuneri la care România este parte);
- impozitarea veniturilor din vânzarea titlurilor de participare (nu a câștigurilor din tranzacție) deținute la o altă societate sau a veniturilor din lichidarea unei persoane juridice pe care o microîntreprindere o deține, fără posibilitatea exceptării (în anumite condiții) a acestor venituri de la plata impozitului, similar plătitorilor de impozit pe profit;
- dividendele plătite de o microîntreprindere unei persoane juridice din Uniunea Europeană nu pot beneficia de scutirea prevăzută în Directiva 2011/96/UE, ceea ce presupune că beneficiarii dividendelor din UE vor datora impozitul pe dividende de 5% în România, dacă tratatele de evitare a dublei impuneri încheiate între România și statele de rezidență ale beneficiarilor dividendelor nu prevăd o cotă de impozitare mai favorabilă.
În fine, Anamaria Tocaci mai precizează că firmele micro care fac sponsorizări sau mecenat nu vor mai beneficia de credit fiscal, la fel ca în cazul impozitării pe profit. „Astfel, societățile pot decide să reducă nivelul sponsorizărilor acordate, impactul fiind resimțit de beneficiarii sponsorizării sau ai mecenatului”, subliniază specialista.
Pe partea de avantaje, acestea ar fi, în principiu, doar trei: volumul redus de muncă, posibilitatea de a achita un impozit mai mic la stat (în funcție de afacere, de la caz la caz) și riscuri mai mici pe partea de prețuri de transfer. Aceste idei au fost detaliate pe larg aici.
La 1 ianuarie 2018, plafonul de încadrare la regimul de impozitare micro a fost majorat pentru a doua oară în mai puțin de un an. În februarie 2017, plafonul a crescut de la 100.000 la 500.000 de euro, iar în ianuarie 2018 a ajuns la un milion de euro.