1. Obligații fiscale în decembrie
Luna decembrie aduce mai multe obligații fiscale pentru firme și PFA-uri, iar cele cu termenul obișnuit de scadență în 25 ale lunii vor trebui îndeplinite în ultimă lună puțin mai devreme, adică nu mai târziu de 21 decembrie 2017.
Până atunci însă, contribuabilii care obțin venituri din activități agricole stabilite prin norme de venit trebuie să efectueze până pe 15 decembrie 2017 plata anticipată de 50% din impozitul pe venitul din activităţile agricole (a doua tranșă). Tot până atunci, persoanele fizice care realizează venituri din agricultură trebuie să achite contribuţia la asigurările sociale de sănătate, aferentă semestrului II din 2017.
Până pe 21 decembrie 2017, angajatorii vor trebui să declare și să achite impozitul pe veniturile din salarii, precum și contribuțiile sociale aferente lunii noiembrie 2017, prin intermediul formularului 112. Tot până la această dată, persoanele fizice autorizate vor trebui să achite impozitul pe venit și contribuțiile sociale, reprezentând plăți anticipate aferente celui de-al patrulea trimestru din 2017.
Nu în ultimul rând, 21 decembrie va fi ultima zi în care contribuabilii care aplică sistemul de declarare și plată a impozitului pe profit anual pot efectua plata anticipată aferentă trimestrului IV din an, în condițiile în care pentru această perioadă a anului se aplică prevederi speciale.
Agenda fiscală a lunii decembrie poate fi consultată, integral, aici.
2. Angajatorii, obligați să desfășoare negocieri colective cu salariații până la 20 decembrie
În perioada 20 noiembrie - 20 decembrie 2017, angajatorii sunt obligați să desfășoare negocieri colective în vederea ajustării salariilor brute, în contextul transferului contribuțiilor de pensii (CAS) și sănătate (CASS), de la 1 ianuarie 2018, de la angajatori la angajați.
Atunci când o modificare salarială rezultă din textul unui act normativ sau al unui contract colectiv de muncă, angajatorii au o justificare să încheie decizii colective de majorare a veniturilor, rezultă din Codul muncii. Totuși, trebuie luat în calcul faptul că un contract colectiv are o valabilitate limitată, astfel că tot încheierea de acte adiționale ar fi în continuare cea mai bună variantă pentru angajatori.
Actele adiționale privind majorarea salariului brut trebuie încheiate înainte să producă efecte. În cazul de față, documentele ar trebui încheiate și raportate în Revisal, de principiu, până în ultima zi lucrătoare a anului, adică 29 decembrie 2017.
În acest context, toți angajatorii din România sunt obligați să desfășoare negocieri colective până la 20 decembrie 2017, adică în următoarele două săptămâni. Toate informațiile despre acest subiect sunt aici.
3. Firmele și PFA-urile trebuie să efectueze invetarierea anuală a patrimoniului
Pe lângă momentul demarării activității, companiile și PFA-urile trebuie să efectueze inventarierea propriului patrimoniu la începutul activității, dar și cel puțin o dată pe durata fiecărui exercițiu financiar încheiat.
Concret, vorbim despre inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii. Inventariea anuală se face, de regulă, cu ocazia încheierii exercițiului financiar, avându-se în vedere și specificul activității fiecărei entități.
Totuși, entitățile care, potrivit legii contabilității, au stabilit exercițiul financiar diferit de anul calendaristic, efectuează inventarierea anuală astfel încât rezultatele acesteia să fie cuprinse în situațiile financiare întocmite pentru exercițiul financiar stabilit.
În cazul neefectuării invetarierii, entitățile în cauză riscă amenzi consistente, de până la 5.000 de lei. Aveți explicații pe larg despre acest subiect aici.
4. Split TVA: Ce să urmărești ca să fii în regulă la începutul lui 2018
Mult dezbătuta Ordonanță split TVA, programată să se aplice de la 1 ianuarie 2018, generează în continuare numeroase nelămuriri, în contextul în care se așteaptă forma finală a proiectului de lege, aflat momentan în dezbaterile Camerei Deputaților.
În forma publicată în Monitor, Ordonanța split TVA obligă toate firmele plătitoare de TVA să aplice sistemul plății defalcate a TVA de la 1 ianuarie 2018. Totuși, senatorii au votat pentru restrângerea aplicabilității sistemului split TVA, modificări majore față de varianta inițială a Guvernului fiind păstrate și la nivelul comisiile deputaților.
Astfel, sistemul split TVA ar urma să fie aplicat obligatoriu doar de firmele publice și private aflate în insolvență sau care au datorii la plata TVA, celelalte companii urmând să aibă libertatea de a-l pune în practică doar dacă vor.
Tocmai de aceea, trebuie să acorzi o atenție sporită datoriilor la plata TVA la final de 2017. Căci dacă vei depăși un anumit plafon, determinat în funcție de mărimea firmei tale, vei intra sub incidența prevederilor ce urmează să fie votate de deputați și vei fi nevoit să aplici sistemul.
Întregul proces legislativ trebuie finalizat cu publicarea în Monitorul Oficial înainte de 1 ianuarie 2018, căci altfel sistemul split TVA va deveni obligatoriu pentru toate firmele cu cod de TVA.
5. Treci de la impozit pe profit la micro? Ce trebuie să faci
De la 1 ianuarie 2018, plafonul până la care o companie va putea aplica impozitarea pe veniturile microîntreprinderilor va fi dublat, de la 500.000 de euro la un milion de euro.
Prin urmare, firmele cu venituri între jumătate de milion și un milion de euro, ce achită în prezent un impozit pe profit în cotă de 16%, vor trece de la 1 ianuarie 2018 la regimul de impozitare al microîntreprinderilor, acolo unde se aplică fie o cotă de impozitare de 1%, în cazul existenței a cel puțin un salariat, fie o cotă de 3%, pentru cele ce nu au angajați.
Schimbarea sistemului de impozitare se face, potrivit legislaţiei, prin modificarea vectorului fiscal, mai exact prin depunerea formularului 010 - Declarație de înregistrare fiscală/de mențiuni.
Potrivit normelor în vigoare, termenul de depunere a acestei declaraţii, prin care firmele vor anunța, practic, modificarea sistemului de impunere de la impozit pe profit la impozit „micro”, va fi 31 martie 2018.
Mai multe detalii despre modalitatea trecerii de la impozitul pe profit la micro găsiți aici, iar aici puteți afla ce pierd firmele când trec de la impozit pe profit la impozit micro.
6. Salariul minim brut crește din ianuarie 2018
De la 1 ianuarie 2018, salariul minim brut pe economie va crește cu 450 de lei, de la 1.450 la 1.900 de lei.
Totuși, o parte din creștere nu va reprezenta decât trecerea contribuțiilor la pensii (CAS) și sănătate (CASS) în totalitate în sarcina salariaților. În prezent, salariații și angajatorii plătesc la comun aceste două contribuții sociale, însă partea angajatorului nu este inclusă în salariul brut.
Pentru fiecare contract cu program normal de lucru pentru care se va stabili un salariu sub nivelul minimului pe economie, angajatorii vor risca o amendă de la 300 la 2.000 de lei.
Astfel, dacă ai salariați plătiți cu mai puțin de 1.900 de lei lunar, va trebui să raportezi autorităților majorarea salariilor până spre finalul anului 2017.
Așa cum am explicat și la punctul 2 al acestui material, actele adiționale privind majorarea salariului brut trebuie încheiate înainte să producă efecte. În cazul de față, documentele vor trebui încheiate și raportate în Revisal, de principiu, până în ultima zi lucrătoare a anului, adică 29 decembrie 2017.
Informații suplimentare despre raportarea majorării salariului minim găsiți aici.