Ordinul ANAF nr. 3.300/2017 privind modificarea și completarea Ordinului ANAF nr. 2.011/2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare, la cerere, în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare a intrat marți în vigoare, odată cu publicarea în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 938 din 28 noiembrie 2017.
Procedura amintită se aplică pentru înregistrarea în scopuri de TVA de către organele fiscale competente, la solicitarea persoanelor impozabile cărora le-a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA, întrucât:
- au fost declarate inactive (a fost eliminată sintagma "sau au fost în inactivitate temporară, înscrisă în registrul comerțului");
- asociații/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabilă însăși au/a avut înscrise în cazierul fiscal fapte;
- nu au depus niciun decont de taxă;
- nu au evidențiat, în deconturile de taxă depuse, nicio operațiune realizată.
La fel ca până acum, firmele care solicită înregistrarea în scopuri de TVA depun la organul fiscal competent formularul 099 "Cerere de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare", document ce are un model nou de ieri, odată cu apariția Ordinului ANAF nr. 3.300/2017.
După primirea cererii de înregistrare, compartimentul de specialitate analizează informațiile cuprinse în cerere și, după caz, în documentația prezentată și verifică caracterul complet și corectitudinea acestora. De asemenea, verifică dacă temeiul legal al solicitării de înregistrare în scopuri de TVA corespunde cu motivul pentru care a fost anulat codul de înregistrare în scopuri de TVA sau pentru care a fost respinsă cererea anterioară de înregistrare în scopuri de TVA, prevedere nou introdusă.
Pentru soluționarea cererii de înregistrare în scopuri de TVA depusă de persoana impozabilă, compartimentul de specialitate verifică dacă pentru acest contribuabil s-a primit de la compartimentul cu atribuții în evaluarea riscului fiscal vreun referat întocmit ca urmare a înscrierii persoanei impozabile în selecția efectuată în baza criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal.
După depunerea formularului 099 și verificările necesare, compartimentul de specialitate redactează un referat și un proiect de decizie privind înregistrarea în scopuri de TVA/respingerea cererii de înregistrare în scopuri de TVA, după caz.
Dacă se ia decizia de respingere a cererii de înregistrare, compartimentul de specialitate trebuie să asigure, mai întâi, exercitarea de către contribuabil a dreptului de a fi ascultat. O astfel de prevedere a fost introdusă expres prin intermediul ordinului publicat ieri în Monitor, în conformitate cu ultimele tendințe fiscale.
În această situație, termenul de soluționare a cererii se prelungește cu perioada cuprinsă între data transmiterii invitației către contribuabil și data prezentării acestuia la organul fiscal.
La finalizarea audierii se va încheia un proces-verbal, semnat de organul fiscal și de contribuabil sau, după caz, de persoana împuternicită să reprezinte contribuabilul în relația cu organul fiscal, în care se vor consemna cel puțin următoarele elemente:
- numele și prenumele reprezentantului organului fiscal care participă la audiere;
- numele și prenumele reprezentantului legal al contribuabilului care participă la audiere;
- data la care are loc audierea;
- informații referitoare la cererea contribuabilului (numărul și data cererii, situația în care se încadrează);
- documentele și informațiile prezentate la audiere care au fost solicitate sau probele suplimentare considerate relevante de către contribuabil;
- constatările organului fiscal cuprinse în referat, precum și punctul de vedere al contribuabilului.
Conform normelor în vigoare, contribuabilii pot formula contestații împotriva unei decizii de respingere a cererii de înregistrare în scopuri de TVA în termen de 45 de zile de la data comunicării.
Procedura de reactivare a firmelor
Potrivit normelor în vigoare, un contribuabil/plătitor declarat inactiv poate fi reactivat dacă:
- îşi îndeplinește toate obligaţiile declarative prevăzute de lege (această condiție se consideră îndeplinită şi în cazul în care obligaţiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal central);
- nu înregistrează obligaţii fiscale restante;
- organul fiscal central constată că funcţionează la domiciliul fiscal declarat;
- nu se află în situaţia pentru care a fost declarat inactiv.
Atunci când un contribuabil îndeplinește condițiile de reactivare, acesta poate solicita reactivarea, prin depunerea cererii la organul fiscal competent (organul fiscal în a cărui evidență fiscal este înregistrat). După primirea cererii, organul fiscal competent verifică în evidențele fiscale proprii dacă respectivul contribuabil îndeplinește condițiile de reactivare menționate. Rezultatele analizei efectuate se înscriu într-un referat, care cuprinde, pentru fiecare contribuabil:
- datele de identificare ale acestuia (denumire, domiciliu fiscal, cod de identificare fiscală);
- numărul şi data deciziei prin care respectivul contribuabil a fost declarat inactiv;
- motivaţia propunerii de reactivare.
Notă: Printr-un act normativ publicat recent s-a stabilit ca acei contribuabili care nu își îndeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, obligațiile declarative prevăzute de lege, să se poată reactiva prin depunerea a măcar una dintre declarațiile fiscale ale perioadei de referință. Despre acest subiect, dar și despre celelalte situații ce duc la starea de inactivitate fiscală, puteți afla de aici.