O nouă procedură de înregistrare, la cerere, în scopuri de TVA este inclusă înt-un proiect de act normativ publicat vineri pe site-ul ANAF, document ce trebuie să apară în Monitorul Oficial pentru a intra în vigoare.
Practic, noile prevederi sunt necesare în condițiile în care, prin Legea nr. 177/2017, au fost aduse modificări și prevederilor privind înregistrarea în scopuri de TVA, inclusiv în situația reînregistrării, după anulare.
În prezent, pentru a fi reînregistrate în scopuri de TVA, firmele nu trebuie să mai justifice intenția și capacitatea de a desfășura activități economice, fiind suficient ca acestea să nu prezinte risc fiscal ridicat, conform criteriilor stabilite recent de ANAF și despre am scris pe larg în acest articol.
Totodată, era necesară stabilirea unei proceduri prin care să se asigure exercitarea, de către contribuabil, a dreptului de a-și exprima punctul de vedere cu privire la faptele și împrejurările relevante în luarea deciziei, prevedere existentă în Codul de procedură fiscală, la articolul 9.
Pentru soluţionarea cererii de înregistrare în scopuri de TVA depusă de o firmă, compartimentul de specialitate verifică dacă pentru această persoană impozabilă s-a primit, de la compartimentul cu atribuții în evaluarea riscului fiscal, vreun referat întocmit urmare înscrierii firmei în selecția efectuată în baza criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal.
Dacă există vreun astfel de referat, compartimentul de specialitate va întocmi referatul şi proiectul de decizie privind respingerea cererii de înregistrare în scopuri de TVA.
Totuși, înainte de luarea deciziei de respingere a cererii de înregistrare, compartimentul de specialitate va asigura exercitarea, de către contribuabil, a dreptului de a fi ascultat, situaţie în care termenul de soluționare a cererii se va prelungi cu perioada cuprinsă între data transmiterii invitaţiei către contribuabil şi data prezentării acestuia la organul fiscal.
Potrivit documentului aflat acum în dezbatere publică, organul fiscal va înștiința contribuabilul cu privire la prelungirea termenului de soluţionare a cererii, asupra obligativităţii de a prezenta, la termenul stabilit pentru audiere, documentele şi informaţiile solicitate, precum şi asupra posibilităţii de a furniza alte probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei în vederea soluţionării cererii.
Odată finalizată audierea, va fi încheiat un proces-verbal, semnat de organul fiscal și de contribuabil sau, după caz, de persoana împuternicită să reprezinte contribuabilul în relaţia cu organul fiscal, în care se vor consemna cel puţin următoarele elemente:
- numele şi prenumele organului fiscal care participă la audiere;
- numele şi prenumele reprezentantului legal al contribuabilului care participă la audiere;
- data la care are loc audierea, informaţii referitoare la cererea contribuabilului (număr şi data cererii, situația în care se încadrează);
- documentele şi informaţiile prezentate la audiere care au fost solicitate sau probele suplimentare considerate relevante de către contribuabil;
- constatările organului fiscal cuprinse în referat;
- punctul de vedere al contribuabilului.
În situaţia persoanelor impozabile cărora le-a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA pentru că au fost declarate în inactivitate, înregistrarea în scopuri de TVA, la cerere, se va face numai dacă a încetat situaţia care a condus la anularea înregistrării. Firma poate depune o nouă cerere de înregistrare în scopuri de TVA, de îndată ce remediază situația care a condus la respingerea cererii de înregistrarea în scopuri de TVA.
Atenție! Proiectul de act normativ nu se aplică la acest moment. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie publicat în Monitorul Oficial.