1. Ștampilarea contractelor cu autoritățile nu mai e obligatorie pentru firme și PFA-uri
Nici persoanele fizice, nici firmele nu mai sunt nevoite să ștampileze contractele depuse, emise sau încheiate în relația cu instituțiile sau autoritățile publice. Aceeași regulă se aplică și în cazul documentelor sau altor înscrisuri emise în relația dintre ele. Mai mult decât atât, funcționarii din entitățile publice care mai cer ștampilarea declarațiilor, cererilor, contractelor sau altor documente ori înscrisuri riscă să fie sancționate disciplinar. Mai multe informații puteți găsi aici.
2. A apărut un nou cod de identificare a profesioniștilor
Din iulie 2017, firmele și PFA-urile înregistrate la Registrului Comerțului se identifică printr-un nou cod, suplimentar și unic la nivel european (EUID). Toți cei interesați au putut cere preschimbarea certificatelor înregistrate la Registru, odată cu intrarea în vigoare a acestui nou (dar nu a existat o obligație în acest sens). Entitățile nou-înființate primesc însă codul EUID. Ce cuprinde el, potrivit Legii nr. 152/2015: elementul de identificare al României, elementul de identificare al registrului național în Uniunea Europeană, numărul persoanei din Registrul Comerțului. Pe larg, despre EUID, aici.
3. Angajații Fiscului pot comunica actele și prin afișare pe ușa contribuabilului
Cei care refuză să primească actele administrativ-fiscale sau care nu sunt găsiți la domiciliul fiscal pot să se trezească din 2017 și cu înștiințări pe ușă. În cazul refuzului, se consideră că, la data afișării înștiințării, comunicarea actului a fost făcută. Iar dacă nu e găsit nimeni la domiciliul fiscal, contribuabilul poate să se prezinte la Fisc, în maximum 15 zile de la afișare, pentru comunicarea documentului. Dacă nu o face, la expirarea celor 15 zile se consideră că actul a fost comunicat. Despre ce informații cuprinde obligatoriu înștiințarea puteți citi mai multe aici.
4. Noi reguli pentru recepția construcțiilor
Anul trecut au intrat în vigoare și noi reguli pentru recepția construcțiilor. Acum, comisia de recepție e cea care decide admiterea/respingerea recepției lucrărilor, iar investitorul trebuie să ia decizia în concordanță cu aceasta. Apoi, recepția finală se face într-un termen mai scurt ca înainte. S-a scos însă un termen pentru contestarea procesului-verbal de recepție, aspect pe care specialiștii de la Deloitte îl apreciază ca pasibil de a da naștere unor discuții în practică. Pe larg despre acest subiect, în acest material.
5. Dezvoltatorii imobiliari, obligați să se înregistreze la ANPC ca să acorde împrumuturi
Dezvoltatorii imobiliari care vor să acorde credite pentru locuințe trebuie să fie obligatoriu înscriși la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Nu sunt necesare decât două condiții pentru înregistrare: ca dezvoltatorul să aibă un sediu pentru rezolvarea eventualelor litigii şi pentru a răspunde contravenţional şi/sau penal, iar responsabilul pentru conducerea şi administrarea activităţii dezvoltatorului să aibă o bună reputaţie. Despre ce documente sunt necesare la înregistrare și cum se face asta, aici.
6. Contractele de credit încheiate de dezvoltatori trebuie raportate la ANPC
Tot întru protecția cumpărătorilor de locuințe, o altă obligație a fost impusă dezvoltatorilor care acordă credite pentru locuințe: toate acestea trebuie acum raportate la ANPC -- raportarea a trebuit făcută și cu privire la contractele în derulare, nu doar cu privire la cele încheiate după ce a intrat în vigoare obligația. Raportarea se face, ca regulă, anual, în perioada 1 ianuarie - 1 martie. Detalii, în acest articol.