De aceea managerii nu vor avea o misiune ușoară. Dar înarmați cu instrumentele necesare, misiunea va fi ușurată.
Soluția o reprezintă tehnicile de management financiar și controlling care ajută managementul în activitățile de planificare, control și luarea deciziilor pentru performanța și siguranța financiară a firmei. Companiile și managerii care implementează aceste instrumente au un avantaj competitiv.
În acest articol prezint cinci tehnici de controlling pentru maximizarea performanței financiare a firmei:
1. Analiza financiară a firmei
Presupune stabilirea unui diagnostic asupra situației financiare a firmei când sunt identificate punctele forte cât și a unor situații de dezechilibru financiar care pot genera riscuri și necesită luarea unor măsuri de corecție.
Este o analiză de ansablu a firmei obținută prin prisma informațiilor publice din situațiile financiare și poate fi utilă atât utilizatorilor externi (bănci, investitori, parteneri de afaceri), cât și utilizatorilor interni (acționari, managementul firmei, angajați). Situațiile financiare și indicatorii indică cum a performat firma într-un an și oferă indicii pentru estimarea performanțelor viitoare. Analiza financiară prin prisma indicatorilor financiari reprezintă un screening al performanței firmei și poate indica riscuri care pot fi analizate în detaliu prin utilizarea altor instrumente de controlling.
Cum se interpretează indicatorii : versus valori recomandate, evoluția de la o perioadă la alta, versus firme similare (benchmark).
Chiar dacă în analiza financiară cel mai adesea se folosesc indicatorii financiari standard: lichiditate, solvabilitate, profitabilitate…. este de interes și analizarea în paralel a altor indicatori cheie care includ inclusiv indicatori non-financiari. Acești indicatori sunt determinați în funcție de specificul firmei (KPIs relevanți).
2. Planificare și control bugetar (procesul de bugetare)
Dacă firma are un anumite obiective (ex. creșterea profitabilității cu 2%) și nu planifică realizarea acestora prin intermediul bugetului, riscă să aibă dificultăți în atingerea obiectivelor propuse.
Bugetul este ca o hartă sau un GPS care ajută compania să-și planifice drumul spre atingerea obiectivelor și în al doilea rând să monitorizeze constant dacă este pe drumul cel bun.
Bugetarea implică planificarea și controlul resurselor necesare (umane, materiale, financiare, investiții). Ajută compania să-și planifice pe termen scurt și lung veniturile, costurile, profitabilitatea și să-și reducă costurile care nu sunt în linie cu scopurile propuse. Prin bugetare se stabilesc ținte în funcție de care se va măsura și recompensa performanța în companie.
Monitorizarea rezultatelor reale versus buget permite controlul costurilor și a veniturilor și luarea unor decizii ca răspuns la oportunități și riscuri ce apar.
3. Monitorizarea profitabilității interne pe centre de responsabilitate
Pentru maximizarea profitabilității firma trebuie să identifice care sunt segmentele de business/ produsele care sunt profitabile și cele mai puțin profitabile sau în pierdere.
Atunci când firma își planifică niște obiective generale (o profitabilitate de X Euro) acestea sunt cascadate ca responsabilitate către diverse segmente de business. Astfel bugetul general P&L se va detalia la nivel de centre de responsabilitate (centre de cost/ profit/ investiții).
Ulterior rezultatele reale vor fi monitorizate prin intermediul rapoartelor P&L de profitabilitate pe centre de responsabiliate. Această informație este foarte importantă pentru acționari și management pentru ca aceștia să ia decizii corecte de îmbunătățire a profitabilității. De asemenea, această monitorizare permite măsurarea și recompensarea performanței în companie în funcție de rezultate.
Precondiții:
- Firma trebuie să fie organizată pe centre de responsabilitate și sistemul contabil să urmărească rezultatele la nivel de centru de responsabilitate;
- Bugetul trebuie realizat pe centre de responsabiltate;
- Există dezvoltate rapoarte manageriale care monitorizează costuri/venituri/ profit per arii de responsabilitate/unități de business.
4. Controlul și optimizarea costurilor (managementul costurilor)
O primă fază importantă în controlul și optimizarea costurilor o reprezintă planificarea costurilor care se realizează prin procesul de bugetare. Analiza cost-volum-profitabilitate (CVP) este un instrument important în planificare. Prin intermediul ei, firma va analiza cum evoluează profitul în diverse scenarii de business și va analiza scenariul cel mai profitabil. Astfel, managerii vor ști :
- Ce vânzări trebuie să aibă o firmă pentru a atinge pragul de profit zero (venituri = cheltuielile);
- Ce vânzări trebuie să aibă o firmă pentru a atinge un profit targetat;
- Care este rata marjei de siguranță (cât pot scădea vânzările) până când firma intră pe pierdere;
- Cum se analizează impactul în profitabilitate a unor schimbări (de preț, costuri) prin analiza CVP.
Pentru firmele de producție calculație costurilor de producție cât mai corectă este importantă în deciziile legate de politica de prețuri și determinarea produselor “vedeta” (cele mai profitabile).
Pentru controlul costurilor monitorizarea costurilor pe centre de responsabilitate este un instrument important.
5. Management cash-flow-ului
Ați dori să învățați să planificați și să controlați cash-ul firmei astfel încât să creșteți profitabilitatea firmei și să preveniți riscul de lipsă de cash și incapacitate de plată a datoriilor?
Multe firme pun accent exclusiv pe monitorizarea profitabilității firmei, însă profitul nu este egal cu cash și așa se explică de ce unele firme deși s-au dezvoltat foarte repede și au profit se confruntă adesea cu lipsă de cash fiind în incapacitate de plată a datoriilor.
Pe termen scurt implicațiile negative/riscurile de lipsă de cash pot genera pierderi de oportunități sau costuri suplimentare, pe termen lung însă se poate ajunge la insolvență ( incapacitate de plată), sau chiar faliment.
Este important ca orice firma să:
- Planifice cash-flow-ul și să monitorizare cash-flow-ul real versus planificat;
- Determine suma minimă/optimă de cash pe care firma trebuie să o dețină pentru a-și desfășura corespunzător activitatea;
-
Monitorizeze eficient capitalului circulant (predecesorul cash-ului):
- gestiunea stocurilor;
- gestiunea clienților.
Ce alte instrumente de controlling sau management financiar cosiderați că sunt importante/ le folosiți pentru maximizarea profitabilității firmei?
Pentru articole și studii de caz din domeniul Management Financiar și Controlling în firme, vizitează blogul www.alinademeter.ro.
Comentarii articol (0)