Finanțările bancare reprezintă principala sursă de finanțare la care antreprenorii pot apela pentru a-și susține, dezvolta sau extinde afacerile proprii. Chiar dacă creditele bancare au asociate costuri (dobânzi și comisioane), aceste surse de finanțare au drept principal avantaj rapiditatea acordării. Spre deosebire de alte tipuri de finanțări, creditul bancar poate fi solicitat, negociat și acordat în doar câteva zile sau săptămâni, ceea ce îl face soluția ideală pentru finanțarea unor nevoi actuale.
Cu toate acestea, finanțările bancare nu pot fi accesate de către societățile nou-înființate, fără istoric și patrimoniu, astfel că aceste afaceri trebuie să caute alte soluții de finanțare.
La polul opus se află fondurile nerambursabile, atât cele europene, cât și cele naționale, care oferă ajutoare financiare nerambursabile, prin urmare au costuri asociate minime. Totuși, accesarea unui program de finanțare nerambursabilă durează, în multe situații, peste șase luni de zile, astfel că acest instrument nu poate fi luat în calcul pentru rezolvarea nevoilor actuale, ci pentru finanțarea unor proiecte viitoare de extindere sau dezvoltare a afacerii.
Deși obținerea unei finanțări nerambursabile este soluția mai populară, contractarea unui credit bancar poate reprezenta o soluție mai rapidă și mult mai eficientă pentru implementarea unui plan de afaceri. De aceea, poți citi o analiză comparativă a creditelor bancare și a finanțărilor nerambursabile și să stabilești ce variantă de finanțare e preferabilă pentru afacerea ta.
Creditele bancare și fondurile nerambursabile nu sunt singurele soluții de finanțare pe care un antreprenor le are la dispoziție pentru afacerea sa. În cele ce urmează am evidențiat soluțiile alternative la care o afacere (în special debutantă) poate apela:
Reducerea cheltuielilor inutile sau supraevaluate
Eliminarea cheltuielilor inutile și reducerea celor supraevaluate reprezintă una dintre principalele modalități prin care afacerile debutante pot economisi banii necesari finanțării unor activități importante.
Acest lucru se poate face prin renegocierea termenelor de plată cu furnizorii și clienții, apelarea la barter în cazul unor servicii repetitive necesare funcționării activității (precum ar fi cheltuielile de promovare, contabilitate, etc), amânarea creării unor noi locuri de muncă până când societatea are stabilitatea financiară necesară susținerii acestor cheltuieli, etc.
Toate aceste metode de optimizare a afacerii sunt specifice unei activități numite bootstrapping, ce presupune ecomisirea unor resurse financiare prin eliminarea costurilor inutile și alocarea acestora către activitățile importante.
Împrumuturi pe termen scurt de la prieteni
Pentru a rezolva nevoile financiare mici pe termen scurt poți apela la împrumuturi din partea familiei sau a prietenilor. Nu vei putea susține întreaga activitate pentru o perioadă prea îndelungată, astfel că acestă soluție este utilă în cazul în care ai nevoie de sume mici de bani pentru a acoperi valoarea unor facturi de utilități, o rată de chirie sau achiziția de produse de birotică și papetărie.
Sumele atât de mici nu vor fi atractive pentru bănci, astfel că nu le vei putea include în cadrul unei linii de creditare sau credit bancar.
Fructificarea capitalului de încredere
Dacă de-a lungul timpului ai fost preocupat de construirea unei imagini bune în mediul de afaceri, tratându-ți furnizorii și clienții cu respect, poți apela la o renegociere a termenelor de plată:
- în relația cu furnizorii, poți solicita o extindere a perioadei de plată, păstrând astfel resursele financiare pe termen scurt în companie, finanțând, în acest fel, nevoile actuale punctuale: plata salariilor, plata obligațiilor fiscale, etc;
- în relația cu clienții poți solicita un termen de plată mai scurt, oferind în schimb o reducere a prețului total.
Aceste modalități de finanțare sunt facile, însă depinde de bunul renume pe care ți l-ai construit în relația cu principalii tăi furnizori și clienți.
Finanțări din partea unor investitori privați
Investitorii privați (numiți și business angel sau angel investor) sunt persoane dispuse să finanțeze acele afaceri debutante care le atrag atenția și le câștigă încrederea. Resursele investite nu se referă doar la sumele de bani disponibile, ci și la experiența, timpul sau contactele investitorului.
Investitorii privați urmăresc să rămână la curent cu evoluția dintr-un anumit domeniu de activitate, de a îndruma noi generații de antreprenori, iar în schimbul implicării lor, investitorii privați solicită o cotă de participare în afacere.
Concursurile de finanțări
Pe scurt, un pitch este o prezentare succintă a afacerii, a punctelor tari și oportunităților pe care antreprenorul le-a identificat și pe care intenționează să le dezvolte. În lipsa finanțării necesare, afacerea fie nu a demarat, fie nu poate fi dezvoltată la un nivel superior, astfel că antreprenorul va încerca să își prezinte ideea sa de afacere unui public format din investitori privați care dispun de resursele financiare potrivite. În cadrul aceluiași eveniment, este uzual ca și alte idei de afaceri să fie prezentate, ceea ce oferă investitorilor posibilitatea de a-și selecta proiectul în care investesc.
În cazul în care ideea ta de afacere nu este selectată pentru finanțare în cadrul acestui concurs de finanțări, poți rămâne în contact cu investitorii cunoscuți cu această ocazie și poți stabili întâlniri exclusive cu aceștia în care să încerci să îi convingi că afacerea ta merită atenția și implicarea lor.
Finanțare prin crowdfunding
Crowdfundingul reprezintă o soluție de finanțare a unei afaceri relativ nouă în România, însă care are un istoric îndelungat în țările cu economii dezvoltate. Această sursă de finanțare îți permite să obții banii necesari demarării sau dezvoltării afacerii tale cu ajutorul unei comunități.
Crowdfunding-ul reprezintă o metodă prin care îți poți finanța afacerea fără să restitui banii primiți. Evident, pentru banii pe care îi primești astfel, comunitatea îți va solicita ceva în schimb: poate fi vorba de menționarea finanțatorilor în site-ul tău sau materialele pe care le utilizezi (pliante și broșuri), însă în cele mai multe cazuri, aceste persoane îți vor solicita ca ele să fie primele beneficiare ale produsului sau serviciului tău, atunci când acesta va fi gata de lansare.
Notă: Acest articol face parte dintr-o campanie informativă derulată de avocatnet.ro pentru sprijinirea antreprenorilor care intenționează să lanseze sau să conducă o afacere. Toate materialele din serie pot fi citite aici.
Comentarii articol (0)