Cash-flow-ul, respectiv analiza încasărilor și plăților de numerar, este unul dintre instrumentele cele mai importante pe care un antreprenor le are la dispoziție pentru a putea estima felul în care afacerea sa se va evolua peste două, șase sau 12 luni de zile. Pe baza datelor oferite de această analiză, un antreprenor sau manager ar putea lua anticipa eventualele blocaje financiare și ar putea lua din timp măsurile cele mai potrivite pentru depășirea momentelor dificile. De asemenea, o astfel de analiză îi oferă suficient de mult timp pentru a putea identifica surse alternative de finanțare a afacerii, precum credite bancare, fonduri nerambursabile, atragerea de parteneri noi, prin vânzarea unor participații în cadrul societății.
Cu toate acestea, sunt și alte instrumente deosebit de utile pe care un antreprenor le are la dispoziție pentru a se asigura de faptul că afacerea sa funcționează în parametri optimi. Una dintre aceste soluții este chiar bootstrapping-ul, un termen ce desemnează exact metodele pe care un antreprenor sau manager le are la dispoziție pentru a-și optimiza afacerea, prin eliminarea sau chiar reducerea unor cheltuieli inutile sau supraevaluate.
Bootstrapping-ul este cu atât mai important în cazul unei afaceri debutante, aflate la început de drum, pentru care orice resursă financiară suplimentară este deosebit de importantă, tocmai pentru că resursele financiare externe nu sunt la îndemână într-un orizont scurt de timp.
Iată cum poți aplica bootstrapping-ul pentru afacerea ta
Aspectele financiare ale unei astfel de strategii:
- testează mai întâi ideea ta de afaceri și păstrează-ți locul de muncă, înainte de a risca totul pe o singură carte. După ce lansezi afacerea, chiar dacă îi dedici mai puțin timp decât ai intenționat, ai putea descoperi unele probleme la care nu te-ai gândit până atunci;
- investește banii tăi proprii în afacere și evită să te îndatorezi excesiv într-un moment de debut al afacerii, atunci când succesul este încă incert, iar veniturile pot întârzia să apară;
- caută soluții alternative de finanțare pentru primele luni ale afacerii: împrumută-te la prieteni și familie sau apelează la o descoperire de card. Banii îi poți folosi pentru a acoperi micile nevoi de finanțare pe termen scurt: plata unor utilități, achiziția de materii prime sau consumabile, editarea unor pliante, etc.
- planifică-ți cheltuielile în baza unui scenariu pesimist. Ia în calcul situații precum neîncasarea la timp a facturilor emise, creșterea prețurilor de aprovizionare pentru materia primă necesară sau pentru utilități, etc;
- nu fi foarte entuziasmat în privința încasărilor. Ele pot întârzia să apară, însă salariile, taxele la stat și utilitățile trebuie să fie plătite la zi întotdeauna;
- dacă afacerea pe care o desfășori nu necesită un spațiu central, costisitor, evită să faci o asemenea investiție. Lucrează de acasă, deplasează-te la sediul clienților tăi sau închiriază un birou mai mic și mai ieftin, cel puțin pentru perioada inițială de la lansarea afacerii tale.
Cum să aplici aceste metode în relația cu partenerii tăi de afaceri:
- solicită și negociază termene de plată mai extinse pentru materiile prime și materialele de care ai nevoie în activitatea ta;
- oferă mici reduceri clienților tăi în cazul în care ei plătesc facturile emise de tine într-un termen cât mai scurt;
- atunci când este posibil, apelează la avantajele oferite de barter și schimbă produsele sau serviciile tale pentru altele de care ai nevoie. Spre exemplu, dacă ești producător de mobilă, oferă mici corpuri de mobilier firmei care se ocupă de promovarea ta online, în schimbul serviciilor pe care ți le oferă;
- scoate la vânzare produsul sau serviciul pe care l-ai dezvoltat. Mulți antreprenori evită să facă acest lucru, așteptând să creeze un produs sau serviciu perfect. Totuși, având în vedere concurența foarte puternică din toate domeniile de activitate, acest lucru poate fi chiar imposibil. Concentrează-te, mai degrabă, pe avantajele produsului sau serviciului tău, chiar dacă nu este perfect.
În cadrul procedurilor interne:
- implementează soluții de control pentru produsele livrate, eliminând complet riscul unor retururi pentru produsele neconforme;
- evită să faci angajări numeroase într-un moment în care nu știi cum se va dezvolta afacerea. Deleagă sarcinile suplimentare către membrii actuali ai echipei tale sau preia chiar tu unele dintre ele. Chiar și costurile pe care le vei înregistra în acest fel pentru orele suplimentare de lucru sunt mai mici decât costurile pe care le-ai avea în cazul în care vei angaja persoane de care chiar nu ai avea neapărată nevoie;
- externalizează acele activități pe care nu le poți asigura intern sau sunt prea costisitoare pentru etapa inițială în care se află afacerea ta. În această categorie intră serviciile de contabilitate, serviciile juridice, serviciile de promovare, etc.
Prin urmare, bootstrapping-ul are mai multe avantaje:
- este restrâns sau eliminat aportul unor surse de finanțare externe, așa cum ar fi creditele bancare sau investițiile făcute de către diverși investitori, iar în acest fel se câștigă o independență decizională mai mare;
- se câștigă timp pentru identificarea unor surse de finanțare externe optime în ceea ce privește costurile de finanțare;
- permite optimizarea unor fluxuri de lucru și proceduri interne;
- sunt eliminate cheltuielile inutile sau supradimensionate;
- permite ajustarea politicii de dezvoltare a societății, prin punerea accentului pe reducerea costurilor.
Totuși, asta nu înseamnă că nu trebuie să apelezi la surse de finanțare externe, ci doar că aplicarea acestor măsuri îți vor oferi timpul necesar pentru a putea lua cele mai bune decizii de finanțare a unei eventuale dezvoltări a firmei.
Notă: Acest articol face parte dintr-o campanie informativă derulată de avocatnet.ro pentru sprijinirea antreprenorilor care intenționează să lanseze sau să conducă o afacere. Toate materialele din serie pot fi citite aici.
Comentarii articol (0)