Lansarea unei afaceri noi este însoțită întotdeauna de entuziasm, însă acesta este doar unul dintre ingredientele necesare și în niciun caz soluția magică ce poate garanta succesul. Pe lângă entuziasm, antreprenorii au nevoie de intuiție, cunoașterea în amănunt a pieței, educație financiară, dar și bani sau cel puțin acces la finanțare.
Iată care sunt cele mai mari probleme care provoacă eșecul afacerilor încă din primii ani de activitate:
1. Nevoia nu a fost identificată în mod corect
De departe, aceasta este principala cauză pentru care afacerile eșuează. Atunci când nu avem informații suficiente privind piața de desfacere, clienții potențiali și așteptările lor de la produsul sau serviciul pe care noi intenționăm să îl oferim, comenzile vor fi mai scăzute decât cele estimate. Iar dacă banii lipsesc, afacerea nu poate supraviețui pentru o perioadă prea lungă.
Această problemă trebuie să fie identificată și analizată încă din fazele incipiente ale pregătirii planului de afaceri, astfel încât piața de desfacere să existe și să accepte produsul sau serviciul oferit.
2. Lipsa finanțării necesare
Lipsa finanțării necesare poate afecta un număr foarte mare de societăți debutante, în cazul în care antreprenorii nu și-au întocmit un plan pe o durată cel puțin medie de timp. Este cunoscut faptul că orice afacere are nevoie de sprijin financiar în etapa de debut, însă aceste probleme ar trebui să fie diminuate și eliminate pe măsură ce timpul trece, iar activitatea continuă să fie desfășurată.
Cu toate acestea, afacerea poate înregistra sincope mari, atunci când planificarea nu a fost efectuată temeinic, cheltuielile au fost subestimate, iar încasările supraestimate.
De aceea, identificarea unor surse de finanțare este crucială nu doar în etapa de lansare a afacerii, ci și în perioada următoare.
Chiar dacă cei mai mulți antreprneori debutanți consideră că fondurile nerambursabile rezolvă problema lipsei lichidităților, trebuie menționat faptul că acest tip de finanțare este caracterizat printr-o birocrație ridicată, astfel că este recomandat doar pentru finanțarea unor planuri de dezvoltare.
3. Echipa nu este potrivită
Alegerea unor persoane nepotrivite reprezintă, de asemenea, una dintre problemele cele mai mari care afectează o afacere. Nimic nu este mai rău pentru o afacere debutantă decât fluctuația ridicată a personalului și schimbarea atenției de la planurile de dezvoltare la cele ce țin de recrutarea și selecția unor persoane noi.
De aceea, persoanele care se vor implica în dezvoltarea unei afaceri noi ar trebui să fie bine motivate, iar aspectul financiar nu reprezintă decât unul dintre aspecte. Perspectivele de dezvoltare profesională trebuie să fie clare și să fie parte a dezvoltării viitoare a afacerii.
4. Presiunea concurențială poate bloca dezvoltarea firmelor mici
Micile afaceri, în special cele debutante, sunt vulnerabile în fața concurenței, ținând cont de faptul că firmele cu istoric au un portofoliu de clienți, resurse financiare și imagine.
De aceea, o bună strategie pentru momentul în care afacerea va fi confruntată cu presiunile concurențiale este aceea de a-și identifica o nișă comercială, un produs sau serviciu nou sau suficient de bine particularizat, astfel încât să poată identifica și menține clienți.
5. Stabilirea unor prețuri de vânzare prea mici
Din dorința de a intra pe piață și de a câștiga un număr important de clienți, cei mai mulți antreprenori sunt tentați să scadă prețul produselor sau serviciilor comercializate până la un nivel la care oferta să nu poată fi refuzată. Totuși, strategia nu poate funcționa pe termen lung, din cel puțin următoarele motive:
- clienții atrași cu un preț foarte mic nu vor putea fi menținuți pe termen lung după ce reducerile vor fi eliminate, iar prețul va crește;
- un preț mic nu acoperă costurile de funcționare, astfel că menținerea pe termen lung a acestei strategii poate să însemne acumularea unor pierderi financiare tot mai mari;
- concurența prin preț este ușor de contracarat din partea firmelor cu istoric, care în plus au și resursele financiare necesare pentru a menține ofertele promoționale pentru o perioadă de timp mai îndelungată.
Pentru ca acest lucru să nu se petreacă, antreprenorii ar trebui să cunoască felul în care se calculează pragul de rentabilitate, cu alte cuvinte nivelul la care încasările generate de afacere acoperă costurile de funcționare ale afacerii. Atunci când prețul de vânzare este mic, societatea are nevoie de un volum foarte mare de vânzări doar pentru a atinge același prag de rentabilitate.
Notă: Acest articol face parte dintr-o campanie informativă derulată de avocatnet.ro pentru sprijinirea antreprenorilor care intenționează să lanseze sau să conducă o afacere. Toate materialele din serie pot fi citite aici.
Comentarii articol (0)