Multe companii, atât din România, cât şi cele din străinătate se confruntă din ce în ce mai mult cu nevoia de a echilibra riscul juridic în cazul unei crize reputaţionale, relaţiile dintre avocaţi, specialiştii în comunicare şi cei în resurse umane ajungând să fie esenţiale în buna coordonare şi rezolvare a crizei.
Consilierii în imagine, specialiştii în resurse umane, experţii în comunicare şi consultanţii legali sunt în acest caz participanţi la aceeaşi strategie de gestionare a reputaţiei prin întâlniri fulger, teleconferinţe şi plan de acţiune în regim de urgenţă. Lucrul cel mai important în celula de criză (denumită “task force” în jargon profesional) care este formată ad-hoc pentru gestionarea situaţiei, în care sunt implicaţi specialişti din departamente juridice, de HR şi de comunicare este faptul că fiecare trebuie să-şi înţeleagă misiunea şi mai presus de atât, să ştie să îşi exercite responsabilităţile specifice, respectând ferm principii etice, care ţin de fiecare profesie în parte.
Ce faci când mizele sunt mai mari ca oricând?
În zona reputaţiei şi a gestionării crizelor, există o bogată literatură de specialitate şi numeroase studii de caz, privind modul în care directorii de comunicare rezolvă crizele reputaţionale, exemplificând cu situaţii reale şi oferind soluţiile aplicate pentru soluţionarea lor, cu succes.
Trebuie să ţineţi cont de faptul că vocea specialistului în comunicare nu este singura într-o criză reputaţională. Sunt împărţite responsabilităţi pe măsura competenţelor profesionale. De asemenea, problemele juridice sunt importante, însă nu sunt cele care ar trebui să guverneze în rezolvarea unei crize reputaţionale. O acţiune legală trebuie să fie luată în considerare în mod egal cu deciziile care afectează o persoană sau întreaga organizaţie la nivelul relaţiilor de afaceri.
Ce este de făcut într-un astfel de caz de criză reputaţională?
Compania în cauză trebuie să înveţe din întreaga situaţie pentru a actualiza protocoalele privind riscul şi securitatea, planurile de răspuns la incidente şi vulnerabilităţile existente.
Vigilenţa este cheia unei strategii susţinute de un management proactiv al reputaţiei, atât offline cât şi online. Furnizarea de recomandări pentru orice tip de comunicare online şi offline, pe care compania intenţionează să le elibereze în urma unei crize este la fel de importantă, iar persoana însărcinată să transmită comunicarea din perspectivă juridică trebuie să se asigure că ceea ce se spune despre criză se aliniază politicii companiei şi respectă rigori, principii şi valori pentru a obţine credibilitate publică.
În caz contrar, crizele reputaţionale în situaţii juridice/ legale/ penale pot conduce la evoluţii necontrolabile pentru companie sau la situaţii cronicizate ce nu mai pot fi remediate, indiferent de talentul strategilor în comunicare.
Ghidul de comunicare pentru afaceri este o rubrică săptămânală, oferită de BDR Associates, în care veți învăța cum să comunicați la timp, strategic și creativ ca să preveniți crizele de imagine, care pot avea repercusiuni grave asupra business-ului, prin alterarea celui mai valoros bun al unei companii: reputația în afaceri.