Din 2018, Declaraţia privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, Formular 311, este una dintre declarațiile ce trebuie transmisă exclusiv online la Fisc.
În aceste condiții, în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 121 din 8 februarie 2018 a apărut Ordinul ANAF nr. 188/2018 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului 311, document adaptat noilor reglementări fiscale în vigoare.
Pe lângă modul de depunere modificat, actualizarea formularului se impunea și pentru că în Codul fiscal au fost introduse reguli speciale privind aplicarea regulilor privind TVA de către persoanele impozabile care nu au colectat TVA pentru livrările de bunuri/prestările de servicii taxabile efectuate în perioada în care au avut codul de înregistrare în scopuri de TVA anulat, respectiv nu au depus formularul 311.
Potrivit normelor în vigoare, societățile aflate în această situație sunt obligate ca, după reînregistrarea în scopuri de TVA, să emită facturi/ facturi de corecție în care să înscrie distinct taxa colectată aferentă livrărilor de bunuri/ prestărilor de bunuri taxabile efectuate în perioada în care avut codul de TVA suspendat.
Conform normelor în vigoare, dacă unui contribuabil i se anulează înregistrarea în scopuri de TVA, acest lucru nu înseamnă că devine neplătitor de TVA, ci va colecta TVA la livrările/prestările efectuate, fără ca el sau clienții săi să aibă dreptul să deducă TVA.
De astăzi, odată cu apariția Ordinului ANAF nr. 188/2018, a fost abrogat Ordinul ANAF nr. 795/2016, documentul care aproba modelul formularului 311 folosit până acum.