Conform UNBR, posibilitatea ca un secretar al unei unități administrativ-teritoriale (UAT) să fie reprezentantul instituției în fața instanței nu are acoperire legală.
Situația analizată de UNBR face referire, în sens larg, la unitățile administrativ-teritoriale (comune, orașe, județe etc.) și la administrația publică locală (primării, consilii județene), aspecte reglementate de Ordonanța Guvernului nr. 53/2002 privind Statutul-cadru al unităţii administrativ-teritoriale, respectiv de Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală.
Potrivit documentului publicat pe site-ul său, UNBR a avut în vedere, în primul rând, că primarul sau președintele consiliului județean poate împuternici o persoană cu studii superioare juridice de lungă durată din cadrul aparatului de specialitate al primarului, respectiv al consiliului județean, sau un avocat să reprezinte interesele unității administrativ-teritoriale în justiție, așa cum se arată la articolul 21 din Legea nr. 215/2001.
În al doilea rând, secretarul UAT și aparatul de specialitate al primarului sau al consiliului județean sunt două structuri diferite, secretarul nefiind încadrat în acest aparat, conform articolului 77 alineatul 1 din Legea nr. 215/2001.
Nu în ultimul rând, legea nu prevede în mod expres posibilitatea secretarului UAT de a reprezenta unitatea în justiție. La articolul 117 din Legea nr. 215/2001 se enumeră atribuțiile secretarului, fără a se face însă vreo mențiune referitoare la reprezentarea în instanță.
Ca urmare a interpretării aspectelor de mai sus, UNBR a ajuns la concluzia că UAT poate fi reprezentată în justiţie de primar sau de o persoană delegată de acesta, care trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
- să aibă studii superioare juridice de lungă durată și să fie încadrată în aparatul de specialitate al primarului;
- să aibă calitatea de avocat.
Așadar, UNBR este de părere că secretarul UAT nu poate reprezenta unitatea în justiție, deoarece acesta nu este angajat în cadrul aparatului de specialitate al primarului sau al consiliului județean și nici nu are calitatea de avocat.
De asemenea, potrivit Legii nr. 51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat, exercitarea fără drept a oricărei activităţi specifice profesiei de avocat constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit legii penale, a mai adăugat UNBR. În speță, secretarul, neavând calitatea de avocat, ar comite o infracțiune dacă ar reprezenta UAT în justiție.
UNBR a formulat această opinie în condițiile în care există instanțe care au hotărât că secretarul UAT poate reprezenta entitatea în justiție.