Codul de procedură fiscală stipulează că, în cazul creanţelor fiscale administrate de organul fiscal central, prin domiciliu fiscal pentru persoanele juridice se înţelege sediul social sau locul unde se exercită gestiunea administrativă şi conducerea efectivă a afacerilor, în cazul în care acestea nu se realizează la sediul social declarat, respectiv adresa unde îşi au domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuiesc efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu, pentru persoanele fizice.
De altfel, de-a lungul timpului, Fiscul a atras atenția că alegerea unui domiciliu fiscal ar trebui să reprezinte un pas important pentru fiecare contribuabil în parte, având în vedere că instituția comunică orice act administrativ fiscal la acea adresă.
Tocmai de aceea, astăzi ne vom axa pe procedura de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor supuşi înregistrării în registrul comerţului. Astfel, aceștia trebuie să se înregistreze sau să modifice domiciliul fiscal declarat la organul fiscal central dacă:
- se solicită înregistrarea domiciliului fiscal la locul unde se exercită gestiunea administrativă şi conducerea efectivă a afacerilor, în cazul în care acestea nu se realizează la sediul social declarat sau la locul în care se află majoritatea activelor;
- se solicită modificarea domiciliului fiscal, inclusiv în cazul în care se modifică sediul social.
Potrivit normelor în vigoare, atât firmele, cât și entitățile fără personalitate juridică (persoanele fizice autorizate, spre exemplu), au obligaţia înregistrării/modificării domiciliului fiscal, dacă acesta este diferit de sediul social, în următoarele situații:
- dacă se solicită înregistrarea domiciliului fiscal la locul unde se exercită gestiunea administrativă şi conducerea efectivă a afacerilor/locul unde se desfăşoară efectiv activitatea principală, în cazul în care acestea nu se realizează la sediul social declarat/sediu respectiv la locul în care se află majoritatea activelor;
- dacă se solicită înregistrarea domiciliului fiscal la locul unde se desfăşoară efectiv activitatea principală, în cazul în care aceasta nu se desfăşoară la sediul activităţii;
- dacă se solicită modificarea domiciliului fiscal, cu excepţia cazului în care acesta este stabilit la sediul social.
În principiu, entitățile interesate vor depune formularul 050 - Cerere de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabilului, la organul fiscal în a cărui rază urmează a se stabili domiciliul fiscal.
Cererile se soluţionează în termen de 15 zile lucrătoare de la data depunerii acestora, prin emiterea deciziei de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, care se comunică contribuabilului/plătitorului.
Cererea se transmite, în maximum trei zile lucrătoare de la înregistrare, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, de către organul fiscal competent către organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are ultimul domiciliu fiscal, în vederea întocmirii formalităţilor de transfer al dosarului fiscal.
Dosarul fiscal se transmite în termen de cel mult zece zile de la primirea cererii şi va fi însoţit de un exemplar al certificatului de atestare fiscală, precum şi de fişa de evidenţă pe plătitor. La primirea dosarului fiscal, organul fiscal în a cărui rază teritorială urmează să se stabilească domiciliul fiscal emite, în termen de maximum două zile lucrătoare, decizia de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal.