Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a atras atenția, prin intermediul unui comunicat de presă remis redacției noastre, asupra importanței pe care contribuabilii trebuie să o acorde alegerii unui domiciliu fiscal la care să primească corespondența din partea instituției.
Plecând de la un caz real, al unui administrator de firmă care și-a pierdut codul de TVA pe motiv că nu a primit actele comunicate de Fisc pentru că la domiciliul fiscal declarat nu mai era nimeni prezent efectiv, ANAF a explicat că „atât această situație, cât și altele, reflectă o lipsă de interes a contribuabililor privind importanța legală a domiciliului fiscal”.
„Alegerea domiciliului fiscal la o adresă nefrecventată de către reprezentanții legali ai firmei, în timp ce activitatea administrativă și gestionarea efectivă a afacerilor se realizează la o altă adresă, se poate dovedi contraproductivă. Contribuabilii trebuie să se asigure de primirea corespondenței la adresa de la domiciliul fiscal ales deoarece ANAF are obligația legală de a transmite toate actele administrative fiscale la această adresă, pentru a asigura o informare completă”, se arată în comunicatul Fiscului.
Potrivit instituției, ANAF a demarat un proces de evaluare a unor modalități legale alternative de comunicare oficială și prin mijloace electronice și subliniază atât importanța alegerii domiciliului fiscal în locul unde se exercită gestiunea administrativă şi conducerea efectivă a afacerilor, cât și a necesității informării Fiscului ori de câte ori apar astfel de modificări.
Când și cum are loc înregistrarea domiciliului fiscal
Noțiunea de domiciliu fiscal este aplicată în mod diferit fiecărui tip de contribuabil, fie că vorbim de persoane fizice, persoane fizice autorizate sau societăți. Codul de procedură fiscală cuprinde o definiție pentru fiecare categorie de contribuabil în parte.
Astfel, dacă este vorba de taxe, impozite, contribuații și alte venituri datorate Bugetului general consolidat, administrate prin intermediul Fiscului, domiciliul fiscal înseamnă, pentru persoanele fizice, adresa unde își au domiciliul sau adresa unde locuiesc efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu. Pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, prin domiciliu fiscal se înțelege sediul activității sau locul unde se desfășoară efectiv activitatea principală.
Actul normativ citat precizează că, prin noțiunea „adresa unde locuiesc efectiv” se înțelege adresa locuinței pe care o persoană o folosește în mod continuu peste 183 de zile într-un an calendaristic, întreruperile de până la 30 de zile nefiind luate în considerare. Dacă șederea are un scop exclusiv de vizită, concediu, tratament sau alte scopuri particulare asemănătoare și nu depășește perioada unui an, nu se consideră adresa unde locuiesc efectiv.
Pe de altă parte, pentru persoanele juridice, domiciliul fiscal este, potrivit Codului de procedură fiscală, sediul social sau locul unde se exercită gestiunea administrativă și conducerea efectivă a afacerilor, în cazul în care acestea nu se realizează la sediul social declarat, iar pentru asocierile și alte entități fără personalitate juridică, sediul acestora sau locul unde se desfășoară efectiv activitatea principală.
Este important de precizat că, în situația în care domiciliul nu poate fi stabilit conform prevederilor anterioare, atunci acesta va fi reprezentat de locul în care se află majoritatea activelor.
Cum se înregistrează efectiv domiciliul fiscal
Ordinul ANAF nr. 3845/2015 pentru aprobarea procedurilor de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare este actul normativ care reglementează mai multe proceduri valabile în cazul înregistrării unui domiciliu fiscal, după cum urmează:
- Procedura de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor supuşi înregistrării în registrul comerţului;
- Procedura de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor care sunt supuşi înregistrării la organele fiscale;
- Procedura de modificare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor persoane fizice care deţin cod numeric personal;
- Procedura de înregistrare/modificare din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului.
1. Înregistrarea/modificarea domiciliului fiscal în cazul contribuabililor supuși înregistrării în Registrul Comerțului este prima dintre procedurile cuprinse în actul normativ citat.
Această procedură se aplică acelor contribuabili care trebuie să se înregistreze în registrul comerțului și care au obligația înregistrării/modificării domiciliului fiscal la/de la organul fiscal central. Cu alte cuvinte, este vorba despre persoanele care solicită înregistrarea domiciliului fiscal la locul unde se exercită gestiunea administrativă și conducerea efectivă a afacerilor, în cazul în care acestea nu se realizează la sediul social declarat sau la locul în care se află majoritatea activelor, precum și de cei care solicită modificarea domiciliului fiscal, inclusiv în cazul în care se modifică sediul social.
Până la finalizarea procedurii de înregistrare a domiciliului fiscal, competența de administrare a acelor contribuabili care își schimbă sediul social revine organului fiscal central de la vechiul domiciliu fiscal.
Pentru a-și înregistra domiciliul fiscal, contribuabilii care au obligația înregistrării în registrul comerțului vor depune la organul fiscal central în a cărui rază teritorială urmează să fie stabilit domiciliul fiscal formularul 050 „Cerere de înregistrare a domiciliului fiscal al contribuabilului”, dar și o serie de documente doveditoare ale informațiilor înscrise în acesta.
În vederea realizării transferului dosarului fiscal, cererea de înregistrare a domiciliului fiscal va fi transmisă, în maximum 3 zile lucrătoare de la înregistrare, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, de către organul fiscal central în a cărui rază teritorială este situat noul sediu social către vechiul organ fiscal, unde contribuabilul a avut înainte sediul social.
Dosarul fiscal va fi transmis în cel mult 10 zile de la primirea cererii și va fi însoțit de un exemplar al certificatului de atestare fiscală, dar și de fișa de evidență pe plătitor.
Decizia de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal va fi emisă în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la primirea dosarului fiscal. De la data când contribuabilului îi va fi comunicată această decizie, organul fiscal central de la noul domiciliu fiscal va administra contribuabilul.
2. Cea de-a doua procedură cuprinsă în Ordinul ANAF nr. 3845/2015 se referă la înregistrarea/modificarea domiciliului fiscal în cazul contribuabililor care sunt supuși înregistrării la organele fiscale.
Persoanele juridice, asocierile și alte entități fără personalitate juridică, precum și persoanele fizice care exercită profesii libere au obligația înregistrării/modificării domiciliului fiscal în cazul în care acesta este diferit de sediul social/sediu/sediul activității, și anume:
- dacă se solicită înregistrarea domiciliului fiscal la locul unde se exercită gestiunea administrativă și conducerea efectivă a afacerilor/locul unde se desfășoară efectiv activitatea principală, în cazul în care acestea nu se realizează la sediul social declarat/sediu sau la locul în care se află majoritatea activelor, în cazul persoanelor juridice, asocierilor și altor entități fără personalitate juridică;
- dacă se solicită înregistrarea domiciliului fiscal la locul unde se desfășoară efectiv activitatea principală, în cazul în care aceasta nu se desfășoară la sediul activității, în cazul persoanelor care exercită profesii libere;
- dacă se solicită modificarea domiciliului fiscal, inclusiv în cazul în care se modifică sediul social/sediul/sediul activității.
Concret, persoanele juridice, asocierile și alte entități fără personalitate juridică trebuie să depună la organul fiscal în a cărui rază teritorială urmează a se stabili domiciliul fisca lformularul 010 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică”, precum și formularul 050 „Cerere de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabilului”, însoțite de documente doveditoare ale informațiilor înscrise în acestea.
În schimb, persoanele fizice care exercită profesii libere depun la organul fiscal central în a cărui rază teritorială este situat noul sediu al activității formularul 050, dar și formularul 070 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere”, de asemenea însoțite de acte doveditoare.
Ordinul ANAF nr. 3845/2015 prevede că acest tip de cerere se soluționează în termen de 15 zile lucrătoare de la data depunerii, prin emiterea deciziei de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal.
3. Procedura de înregistrare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor, persoane fizice care dețin cod numeric personal prevede că în cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii primei declarații fiscale, organul fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilii și-au stabilit domiciliul fiscal transmite o solicitare scrisă organului fiscal central în a cărui rază teritorială aceștia au avut ultimul domiciliu fiscal, în vederea transferului dosarului fiscal.
Acesta va fi transmis în termen de cel mult 10 zile de la primirea acestei solicitări și va fi însoțit de un exemplar al certificatului de atestare fiscală, precum și de fișa de evidență de plătitor, cu confirmare de primire.
4. În ceea ce privește înregistrarea/modificarea din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului, aceasta va fi inițiată în lipsa unei cereri de înregistrare a noului domiciliu fiscal, atunci când organul constatator se va sesiza în acest sens.
Contribuabilul va fi notificat cu privire la această înregistrare din oficiu și va trebui să se prezinte la organul fiscal central în a cărui rază teritorială urmează să-și stabilească noul domiciliu fiscal, pentru a clarifica situația fiscală. Dacă, în urma notificării, contribuabilul prezintă dovezi că nu și-a stabilit domiciliul fiscal în raza teritorială a acestuia, atunci va fi întocmit un referat motivat prin care este sistată procedura de înregistrare din oficiu.
În cazul în care, în schimb, în urma notificării, contribuabilul solicită înregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, este întocmit un referat similar celui menționat mai sus, iar înregistrarea/modificarea domiciliului fiscal are loc urmând una dintre primele două proceduri explicate anterior.
În situația în care contribuabilul nu se prezintă la sediul organului fiscal central pentru clarificarea situației sale fiscale, se întocmește o notă privind înregistrarea din oficiu a domiciliului fiscal. Aceasta ține loc de cerere de înregistrare a domiciliului fiscal al contribuabilului și cuprinde datele:
- Denumirea organului fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul și-a stabilit domiciliul fiscal fără depunerea cererii de înregistrare/modificare a noului domiciliu fiscal;
- Datele de identificare a contribuabilului sau a împuternicitului desemnat de acesta, după caz;
- Obiectul notei;
- Informații din documentul de identificare care atestă stabilirea domiciliului sau reședinței, precum și din documentele care fac dovada deținerii legale a spațiului pentru domiciliul fiscal, după caz;
- Motivele de drept și de fapt care determină organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul și-a stabilit domiciliul fiscal fără depunerea cererii de înregistrare/modificare a noului domiciliu fiscal să ia decizia de înregistrare/modificare din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului;
- Numele și semnătura persoanei care a întocmit nota privind înregistrarea/modificarea din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului.
În continuare, după întocmirea acestei note, înregistrarea din oficiu se realizează conform procedurii prevăzute pentru înregistrarea la cerere a domiciliului fiscal al contribuabilului.
Notă: Puteți consulta formularele 010, 050, 070 în fișierele atașate acestui articol.