Principalele efecte pe care le are stresul asupra unei companii și asupra salariaților acesteia sunt prezentate succint într-un ghid al Agenției Europene pentru Securitate și Sănătate în Muncă (AESSM). Pe scurt, angajatorii trebuie să acorde o importanță deosebită nivelului de stres de la birou, pentru că acesta se poate traduce, în final, prin pierderi financiare notabile.
Efectele stresului în cazul salariaților
#1. Oamenii angajați la companie se pot schimba din cauza stresului. Concret, pot apărea schimbări la modul în care gândesc, simt sau se comportă: salariații pot deveni din ce în ce mai iritabili sau mai neliniștiți, pot deveni retrași sau deprimați, pot părea mereu obosiți ori pot avea dificultăți de concentrare. În orice caz, stresul nu se manifestă la fel la toată lumea.
#2. Schimbările de comportament în muncă pot reprezenta un alt efect al stresului asupra angajaților, se arată în ghidul AESSM. Sursa citată dă exemple precum fumatul mai des, consumul de alcool, neglijarea aspectului exterior, superficialitatea în muncă, dar și întârzierea la începerea programului de lucru. De asemenea, putem vorbi și despre „prezenteism”, adică venirea angajaților la serviciu în zilele în care nu se simt suficient de bine, dar se simt presați să facă asta (din motive precum nesiguranța de la job, volumul de muncă ori loialitatea față de alte persoane).
#3. Un al treilea efect principal al stresului asupra lucrătorilor este reprezentat de creșterea absențelor de la birou. De ce? Pentru că expunerea pe termen lung la stres poate contribui la probleme serioase de sănătate - cardiace, de tensiune, ale sistemului imunitar sau ale sistemului musculo-scheletic. Iar problemele de sănătate pot duce la creșterea duratei absențelor sau a frecvenței absențelor pe motive medicale.
Efectele stresului în cazul companiilor
#1. Reducerea performanței salariaților este primul efect major pe care-l poate avea stresul asupra unei companii, potrivit AESSM. Mai precis, atunci când sunt stresați, lucrătorii pot munci mult sub nivelul lor obișnuit, ceea ce poate afecta serios activitatea unei afaceri. Practic, se apreciază că scăderea performanței salariaților cauzată de stres este mult mai costisitoare pentru firme decât simpla lor absență de la serviciu.
#2. Alte efecte pe care stresul le poate avea asupra unei companii sunt creșterea numărului de absențe ale salariaților și creșterea necesității de a înlocui angajați. În primul caz, în jur de jumătate dintre absențele de la birou pot să fie legate de stres, din moment ce acesta aduce probleme medicale și o nevoie mai mare de timp de odihnă. În al doilea caz, cam o cincime a fluctuației de personal este cauzată de stresul de la serviciu. Astfel, firmele pot avea de pierdut din productivitate și din investițiile făcute în salariații plecați (plus costurile de recrutare).
#3. Stresul poate duce și la creșterea numărului de accidente de muncă. Acesta ar fi al treilea efect major pe care-l are stresul în activitatea unei companii. Concret, extenuarea, lipsa de concentrare, lipsa de comunicare și tentația de „a o lua pe scurtături” pot duce la creșterea semnificativă a riscului de accidente. Iar accidentele de muncă pot aduce firmei nu doar sancțiuni, ci și costuri cu îngrijirile medicale.
Notă: Cauzele interne și externe ale stresului au fost detaliate anterior în articolele de aici și aici. În zilele următoare, redacția noastră va prezenta și soluțiile pe care le au la dispoziție angajatorii pentru a preveni și a combate stresul la serviciu.