Informarea publicată pe site-ul AFIR este în fapt un document prin care sunt explicate pe scurt toate etapele pe care beneficiarul trebuie să le parcurgă până la finalizarea proiectului. Semnarea contractului de finanțare din fonduri europene presupune anumite drepturi, dar și respectarea unor obligații de către ambele părți semnatare.
1. Beneficiarii au dreptul de a solicita jumătate din bani în avans
Beneficiarii finanțărilor acordate prin intermediul PNDR au dreptul, imediat după semnarea contractului de finanțare, să solicite un avans financiar de până la 50% din valoarea totală eligibilă a proiectului.
Avansul se acordă doar în următoarele cazuri:
- un dosar de achiziție este avizat de către finanțator;
- prezentarea unei garanții financiare în procent de 100% din valoarea avansului.
2. Beneficiarii trebuie să deruleze procedurile de achiziție cât mai rapid
După încasarea ajutorului financiar nerambursabil, beneficiarii trebuie să demareze procedurile de achiziție, respectând procedurile anexate contractului de finanțare.
Procedura de achiziție trebuie derulată cât mai rapid, astfel încât derularea efectivă a contractelor de achiziție bunuri, prestări servicii și realizare a lucrărilor de construcții să poată demara, de asemenea, în timp util.
În documentul citat mai sus, se precizează faptul că Agenția Națională pentru Achiziții Publice recomandă beneficiarilor publici ca stabilirea tipului de procedură să se facă prin însumarea valorii estimate a proiectului tehnic cu cea a lucrărilor.
3. Obținerea autorizației de construire
Obținerea autorizației de construire reprezintă următorul pas în implementarea proiectului. Documentele emise de autoritățile de mediu, sanitare sau sanitar-veterinare se vor prezenta, după caz, de către beneficiar la ultima cerere de plată, după finalizarea investiției realizate prin PNDR.
4. Derularea contractelor încheiate cu furnizorii
După ce a fost obținută autorizația de construire, beneficiarilor li se recomandă să treacă la derularea lucrărilor în termenul stabilit prin contractul de finanțare, cu asistență din partea proiectantului și sub supravegherea unui diriginte de șantier atestat. După executarea lucrărilor se realizează recepția parțială sau finală a acestora și se depun cererile de plată conform eșalonării depuse. De asemenea, și celelalte contracte trebuie derulate în timp util, fără a depăși termenele asumate pentru realizarea acestora.
5. Depunerea cererilor de rambursare a cheltuielilor efectuate
Conform procedurilor AFIR, beneficiarii care au primit finanțare pentru realizarea unor proiecte ce includ, printre altele, și realizarea unor lucrări de construcții, trebuie să depună prima tranșă de plată în termen de 12 luni de la semnarea contractului de finanțare. În situații bine justificate, acest termen se poate prelungi cu maximum șase luni, însă implică aplicarea de penalități în conformitate cu prevederile contractuale.
Ultima tranșă de plată se va depune cu trei luni înainte de expirarea duratei de execuție a contractului de finanțare.
În cazul în care beneficiarii au solicitat un avans înainte de depunerea primei tranșe de plată, valoarea acestuia respectivă va fi recuperată din valoarea ultimei tranșe de plată.
6. Beneficiarii pot solicita efectuarea unor modificări la contractul de finanțare
Beneficiarii au posibilitatea modificării contractului de finanțare, prin solicitarea unui act adițional, cu condiția ca această modificare să nu schimbe obiectivul principal al proiectului și să nu afecteze funcționalitatea investiției, criteriile de eligibilitate și de selecție.
De asemenea, AFIR precizează faptul că există situații în care nu este necesară întocmirea de către beneficiar a unui act adițional la contractul de finanțare, cum ar fi:
- modificări tehnico-financiare ce nu depășesc 10% din valoarea Contractului de finanțare;
- schimbarea adresei sediului social al beneficiarului;
- schimbarea contului bancar prin intermediul căruia se derulează proiectul finanțat prin intermediul PNDR.