Deficitul bugetar, mai mare cu 5,9 miliarde de lei față de anul trecut
După primele două luni ale anului, statul nu a reuşit să echilibreze balanţa cheltuielor. Sumele care au plecat din buget au fost cu 40% mai mari decât la începutul lui 2017. Salariile şi asistenţa socială au însemnat aproape 29 de miliarde de lei, în timp ce pentru investiţiile abia au ajuns la 3,4 miliarde de lei.
Datele Ministerului Finanţelor pentru primele două luni din acest an arată un deficit bugetat cu aproape 5,9 miliarde de lei mai mare decât în perioada similară a lui 2017. Prima problemă? Veniturile nu au crescut suficient încât să susţină viteza cu care statul a reuşit să cheltuiească peste cinci procente din produsul intern brut al ţării.
Veniturile au crescut cu peste 21%, însă cheltuielile au avut un avans de peste 38%. Doar pentru salarii şi pentru asistenţa socială, de unde se plăteasc inclusiv pensiile, statul a alocat aproape 29 de miliarde de lei. Cumulat, înseamnă puţin peste 3% din PIB.
În total, statul a cheltuit aproape 48 de miliarde deşi în contul veniturilor au fost puţin peste 42 de miliarde de lei. De data aceasta, marile cheltuieli ale statului au însemnat şi cheltuieli de capital şi există şi inclusiv o influenţă din partea proiectelor cu finanţare nerambursabilă.
Autorităţile recunosc că nu pot face linia ferată pentru CE de Fotbal. "Dacă dă prost, asta e"
Infrastructura României este la pământ, iar autorităţile se întrec în bâlbe. Fie că în discuţie sunt pistele de pe cel mai mare aeroport al ţării, de autostrăzi, de căile ferate, sau de transportul cu metroul, toate proiectele sunt blocate sau întârziate. Până şi cele făcute deja au nevoie urgentă de reparaţii pentru că sunt căzute.
Ultimul proiect pe care autorităţile au anunţat că nu îl mai pot face este linia de cale ferată care urma să lege Gara de Nord de Aeroportul din Otopeni, pentru Campionatul European de Fotbal de peste doi ani.
Pentru a respecta cerinţele UEFA se ajunge la soluţii de compromis. Suporterii care vor veni la Campionatul European de Fotbal din 2020 vor avea autobuze între aeroport şi halta Otopeni, iar de acolo cu trenul până la gară. Halta va fi modernizată cu scări rulante, spune şeful CFR. Între Gara de Nord şi Otopeni, vor circula două trenuri pe oră, faţă de doar unul acum. Nici măcar planul de a duce trenul până în apropiere de aerogară nu mai este de actualitate - subtraversarea DN1 nu mai este posibilă din cauza primăriei din Otopeni care a cerut un nou plan urbanistic. Iar pentru un nou PUZ, CFR ar avea nevoie de cel puţin un an, spune şeful companiei.
Ce sectoare de autostradă sunt promise pentru 2018
După doi ani în care nu a încheiat niciun kilometru de autostradă, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere promite finalizarea lucrărilor la 60 de kilometri. Pe o bună parte nu se va putea circula căci lipsesc nodurile rutiere.
Şeful CNAIR dă asigurări. În 2018 vor fi terminaţi cu siguranţă 60 de kilometri de autostradă a spus luni Ștefan Ioniță, prezent la un forum de specialitate, potrivit Economica.net.
Directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Ştefan Ioniţă, a anunţat luni că în 2018 se vor finaliza „cu siguranţă” lucrările la 60 de kilometri de autostradă, acesta fiind un total al mai multor sectoare aflate în stadii avansate de execuţie.
„Urmează să finalizăm şi să recepţionăm un pod peste Someş, în luna iunie, care va pune în evidenţă cei 8,7 km recepţionaţi în 2017 pe tronsonul Gilău-Nădăşelu (n.n.- pe Autostrada Transilvania). Tot anul acesta se va realiza recepţia la sectoarele Sebeş-Turda, loturile 3, 4 - este vorba de 28,5 kilometri, din care 24 de kilometri pot fi deserviţi circulaţiei. Alt sector pe care mizăm este Lugoj-Deva 4. Aici lucrează acelaşi antreprenor care a făcut şi cei 8,7 kilometri. În total vorbim, pe acest segment, de 22,5 km. Mai avem un sector de circa 10 kilometri care cu siguranţă vor fi finalizaţi, dar nu pot fi daţi în exploatare - undeva între Ogra şi Târgu Mureş. Sunt aproape de a fi finalizaţi, procentajul lucrărilor fiind de 70%. Între Ogra şi Câmpia Turzii mai este un sector de 3,6 km, dar care nu are nod rutier, însă sigur va fi gata. În total, în jur de 60 de km vor fi gata anul acesta", a declarat Ştefan Ioniţă, la o conferinţă pe teme de infrastructură, organizată de revista Capital.
Comentarii articol (0)