Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie civilă este, momentan, în faza dezbaterilor. Pentru a intra în vigoare, legea trebuie să treacă de ambele Camere ale Parlamentului şi de șeful statului, iar, în final, să fie publicată în Monitorul Oficial.
Ajutorul public judiciar reprezintă o formă de asistență acordată de stat care are ca scop asigurarea dreptului la un proces echitabil și garantarea accesului egal la actul de justiție, conform OUG 51/2008. Concret, de ajutorul public judiciar beneficiază, la cerere, persoanele care nu îşi pot permite să-şi angajeze un avocat sau să plătească taxele de timbru ocazionate de un proces civil.
Proiectul de lege menţionat anterior vine cu o serie de modificări în ceea ce priveşte acordarea ajutorului public judiciar în funcţie de veniturile justiţiabililor, şi anume:
- ajutorul public judiciar se va acorda în proporţie de 100% persoanelor care, în ultimele două luni anterioare formulării cererii, au avut un venit mediu net lunar pe membru de familie mai mic de 60% din salariul minim pe economie;
- ajutorul public judiciar se va acorda în proporţie de 50% persoanelor care, în ultimele două luni anterioare formulării cererii, au avut un venit mediu net lunar pe membru de familie mai mic de 80% din salariul minim pe economie.
În prezent, salariul minim brut pe economie este 1.900 de lei. Aşadar, potrivit proiectului legislativ, o persoană va putea beneficia de ajutor public judiciar în proporţie de 100% dacă a avut, în ultimele două luni înainte să depună cererea, un venit mai mic de 1.140 de lei. În schimb, dacă venitul a fost mai mic de 1.520 de lei, statul va acorda ajutorul în proporţie de 50%, restul urmând să fie achitat de către justiţiabil.
Este foarte important de ştiut că stabilirea venitului unei persoane care solicită ajutor public judiciar se face ţinând cont nu numai de venitul pe care aceasta îl realizează lunar (sub formă de salariu, dividende etc.), ci şi de persoanele pe care le are în întreţinere, respectiv soţ, soţie, copii în vârstă de până la 18 ani (sau 26 de ani, dacă nu şi-au terminat studiile). Spre exemplu, venitul lunar net pe membru de familie al unui angajat care are un salariu net de 2.000 de lei şi doi copii va fi mai mic decât cel al unui angajat cu un salariu egal, dar care nu are nicio persoană în întreţinere.
Potrivit legislaţiei în vigoare, ajutorul public judiciar se acordă, pe baza unei cereri, persoanelor al căror venit mediu net lunar pe membru de familie, în ultimele două luni anterioare formulării cererii, este mai mic de 300 de lei. În acest caz, ajutorul public judiciar este acordat în întregime de către stat. Însă, dacă venitul mediu net lunar pe membru de familie, în ultimele două luni anterioare formulării cererii, se situează sub nivelul de 600 de lei, sumele de bani care constituie ajutor public judiciar se avansează de către stat în proporție de 50%.
Pentru ce se acordă ajutorul public judiciar
Ajutorul public judiciar se poate acorda în următoarele forme, conform OUG 51/2008:
- plata onorariului avocatului numit de instanţă sau ales de justiţiabil, pentru prevenirea unui litigiu sau pentru realizarea unui drept ori interes legitim în justiție al persoanei care solicită ajutorul public judiciar;
- plata expertului, traducătorului sau interpretului folosit în cursul procesului, dacă aceasta cade în sarcina celui care solicită ajutorul public judiciar;
- plata onorariului executorului judecătoresc;
- scutiri, reduceri, eșalonări sau amânări de la plata taxelor judiciare prevăzute de lege, inclusiv a celor datorate în faza de executare silită.
În plus, proiectul de lege ar putea introduce încă o formă a ajutorului public judiciar, şi anume restituirea sumei plătite mediatorului cu titlu de onorariu, dar nu mai mult decât valoarea unui salariu minim pe economie. Momentan, însă, doar formele menţionate în paragraful anterior sunt valabile.
Atenție! Proiectul de lege nu se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie adoptat de Parlament, promulgat de preşedintele României și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)