Ministerul Justitiei a propus un proiect de act normativ prin care se introduc noi forme de ajutor public judiciar, in afara de binecunoscuta asistenta judiciara avocatiala.
Proiectul de act normativ transpune directiva europeana 8/2003 de imbunatatire a accesului la justitie in litigiile transfrontaliere prin stabilirea unor norme minime comune privind asistenta judiciara acordata in astfel de litigii
Consultanta avocatiala si medierea - asistenta extrajudiciara
Consultatiile, formularea de cereri, petiti sesizari, reprezentarea in fata unor autoritati sau institutii publice, altele decat cele judiciare sau cu atributii jurisidictionale, vor intra si ele in categoria de ajutoare publice extrajudiciare.
Proiectul legislativ stabileste ca avocatii au urmatoarele obligatii in acordarea de asistenta extrajudiciara:
- sa furnizeze informatii clare si accesibile solicitantului, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, referitoare la institutiile competente, si, daca este posibil, la conditiile, termenele si procedurile prevazute de lege pentru recunoasterea, acordarea sau realizarea dreptului ori interesului pretins de solicitant.
- sa prezinte in mod obiectiv toate variantele legale de valorificare extrajudiciara a dreptului sau interesului pretins, de a-l informa pe solicitant, daca este cazul, despre posibilitatea si avantajele medierii situatiilor juridice litigioase si despre orice alta posibilitate de solutionare pe cale amiabila a unei astfel de situatii.
Avocatul care a acordat asistenta extrajudiciara pentru o persoana nu va putea sa ii acorde si asistenta judiciara. Plata avocatilor se va face pe ora, iar nivelul remuneratiei se va stabili de catre Uniunea Natiponala a Barourilor din Romania, impreuna cu Ministerul Justitiei.
Beneficiarii de asistenta extrajudiciara sunt persoanele al caror venit mediu net lunar pe membru de familie se situeaza sub nivelul de 400 lei in ultimele doua luni. Serviciile de consultanta vor avea durata de o ora pentru o anumita problema de drept, iar pentru aceeasi problema de drept nu se va putea face o noua cerere decat dupa un an de zile.
Referitor la ajutorul public sub forma asistentei juridice avocatiale, proiectul de act normativ stabileste ca barorurile vor desemna avocatii care sunt specializati pe ramura de drept în care se situeazã cauza. Onorariile avocatilor vor fi stabilte de instanta care a incuviintat asistenta avocatiala. In stabilirea onorariului se va tine contde complexitatea cauzei, volumul activitatii avocatului si calitatea prestatiei, in limitele onorariilor minime si maxime stabilite prin protocol incheiat intre Ministerul Justitiei ºi UNBR. Dispoziþia de platã a onorariului va fi executorie, fãrã îndeplinirea vreunei alte condiþii sau formalitãþi.
Ajutor public judiciar sub forma platii onorarilui expertului, traducatorului sau interpretului
Proiectul legislativ introduce aceasta forma de ajutor judiciar care va reprezenta in fapt plata onorariului expertului, traducatorului sau interpretului. In momentul in care se incuviinteaza asistenta pentru persoanele care solicita acest ajutor se va stabili un onorariu provizoriu. La finalizarea prestarii serviciului pentru care s-a platit onorariul, instanta stabileste onorariul definitiv.
Incheierea pronuntata de instanta cu privire la onorariul provizoriu si, dupa caz, la sumele ce constituie diferenta intre onorariul provizoriu si cel definitiv vor constitui titlu executoriu.
Ajutorul public judiciar sub forma platii onorariului executorului judecatoresc
Proiectul legislativ introduce si ajutorul public judiciar sub forma platii onorarilui executorului judecatoresc.
Proiectul de act normativ mentioneza;
In cazul incuviintarii cererii de ajutor public judiciar sub forma platii onorariului executorului judecatoresc, prin incheierea de incuviintare a asistentei se stabileste si onorariul provizoriu.
Dupa prestarea serviciului pentru care s-a platit onorariul provizoriu, instanta va stabili, la cererea executorului judecatoresc, onorariul definitiv, in limitele onorariilor minimale si maximale stabilite prin protocol incheiat intre Ministerul Justitiei si Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti din Romania.
Incheierea pronuntata de instanta cu privire la onorariul provizoriu si, dupa caz, la sumele ce constituie diferenta intre onorariul provizoriu si cel definitiv constituie titlu executoriu, fara indeplinirea vreunei alte conditii sau formalitati.
#PAGEBREAK#
Plata taxelor judiciare si a cautiunilor - pot deveni ajutoare publice judiciare
Proiectul legislativ propune scutirea de plata a taxelor judiciare sau , dupa caz, cota de reducere, termenele de plata si cuantumul ratelor. Persoanele cu venituri financiare reduse pot beneficia si de ajutor privind plata integrala a cautiunii sau o parte a acesteia.
In cazul in care taxele judiciare datorate vor fi mai mari decat dublul venitului net lunar pe familie al solicitantului din luna anterioara formularii cererii de ajutor public judiciar, esalonarea platii se va face astfel incat rata lunara datorata sa nu depaseasca jumatate din venitul net pe familie, daca instanta nu apreciaza necesar a se acorda o alta forma de ajutor, mai favorabila. Esalonarea platii taxelor judiciare si a cautiunilor se poate face in cel mult 48 de rate lunare.
Cererea de acordare a ajutorului public judiciar, in cazul in care priveste plata unei cautiuni in materie de executare sau in cauze urgente se solutioneaza in termen de 24 de ore, in baza dovezilor prezentate de solicitant odata cu formularea cererii.
Beneficiarii de ajutor public judiciar
Persoanele al caror venit mediu net lunar pe membru de familie, in ultimele doua luni anterioare formularii cererii, se situeaza sub nivelul de 500 RON. In acest caz, sumele care constituie ajutor public judiciar se avanseaza in intregime de catre stat.
Daca venitul mediu net lunar pe membru de familie, in ultimele doua luni anterioare formularii cererii, se situeaza sub nivelul de 800 RON, sumele de bani care constituie ajutor public judiciar se avanseaza de stat in proportie de 50%.
Ajutorul public judiciar se poate acorda si in alte situatii, proportional cu nevoile solicitantului, in cazul in care costurile certe sau estimate ale procesului sunt de natura sa-i limiteze accesul efectiv la justitie, inclusiv datorita diferentelor de cost al vietii intre statul membru in care isi are domiciliul sau resedinta obisnuita si cel din Romania.
La stabilirea venitului se iau in calcul orice venituri periodice, precum salarii, indemnizatii, onorarii, rente, chirii, profit din activitati comerciale sau dintr-o activitate independenta si orice alte asemenea venituri, precum si sumele datorate in mod periodic, precum chiriile si obligatiile de intretinere.Beneficiaza de ajutor public judiciar.
Ajutorul public judiciar se poate acorda, fara a putea depasi, in cursul unei perioade de un an, suma maxima echivalenta cu 12 salarii medii brute pe tara la nivelul anului in care a fost formulata cererea de acordare.
In prezent, beneficiarii de asistenta judiciara gratuita trebuie sa aiba un venit net lunar care sa nu depaseasca venitul minim net pe economie; în cazul celor casatoriti, venitul lunar net pe membru de familie nu trebuie sa depaseasca venitul minim net pe economie, iar în situatia în care în familie exista si alte persoane aflate în întretinerea solicitantului, venitul lunar net, nu trebuie sa depaseasca venitul mediu net pe economie, calculat pe fiecare întretinator de familie, majorat cu 15% la suta, daca în întretinerea solicitantului si/sau a sotului acestuia se afla doua persoane, cu 30% daca sunt trei persoane si 50%, daca sunt mai multe persoane în întretinere.
Modificari legislative aduse prin prezentul proiect
Proiectul legislativ initiat de Ministerul Justitiei va modifica alineatul 1 al art.26 din Legea nr.146/1997 privind taxele judiciare de timbru se modifica astfel:
„(1) Sumele provenind din taxele judiciare de timbru, impozitele incasate din onorariile avocatilor, ale notarilor publici si ale executorilor judecatoresti constituie venituri la bugetul de stat si se cuprind distinct in bugetul de venituri si cheltuieli al Ministerului Justitiei.”
Art.295 alin. (11) lit. b) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal se va abroga.
Articolele 74-81 din Codul de procedura civila se vor abroga.
Proiectul legislativ initiat de Ministerul Justitiei se gaseste atasat.
Ministerul Justitiei a creat siun forum special in care va puteti spune opiniile privind proiectul de act normativ.
Directiva 8/2003 poate fi consultata aici.
Comentarii articol (0)