Ideea de a trece cu formularul 212 (declarația fiscală unică pentru persoane fizice) pe la un consultant fiscal, înainte de a-l depune la Fisc, nu e deloc de îndepărtat. Ba, din contră, mai ales că vorbim de un formular nou și relativ complex, de un sistem nou pentru unii (autoimpunere), "parafa" unui specialist are mai multe avantaje.
"Contribuabilul/Plătitorul poate opta pentru certificarea declarației fiscale, inclusiv a declarației fiscale rectificative, anterior depunerii acestora la organul fiscal central, de către un consultant fiscal care a dobândit această calitate potrivit reglementărilor legale cu privire la organizarea și exercitarea activității de consultanță fiscală și care este înscris ca membru activ în Registrul consultanților fiscali și al societăților de consultanță fiscală", e scris în Codul de procedură fiscală.
Certificarea unei declarații fiscale se poate face doar de un consultant fiscal membru activ în Registru (dacă nu e membru, operațiunea nu are valoarea din perspectiva legii). Ce ar însemna pentru un contribuabil să meargă la un consultant fiscal și să încheie un contract cu acesta pentru certificarea declarației unice 212?
Am aflat răspunsul chiar de la un consultant fiscal, Manuela Franciuc: "Ar presupune detectarea riscurilor fiscale şi remedierea din timp a acestora, posibilitatea identificării unor oportunităţi de optimizare fiscală, siguranța unui tratament fiscal legal și avantajos pentru contribuabil și ar însemna protejarea acestuia față de costurile suplimentare suportate de acesta ca urmare a controalelor ulterioare ale organelor fiscale, prin care sunt stabilite diferențe suplimentare și majorări de întârziere ca urmare a întocmirii eronate a declarației".
Consultantul fiscal certifică declarația și se raportează la documentele pe care i le pune la dispoziție contribuabilul care-i bate la ușă. Urmărește, de fapt, corectitudinea și raportarea la lege, înainte de toate. Apoi, întocmește o notă de certificare, arată Manuela Franciuc, notă pe care o depune contribuabilul la Fisc odată cu declarația fiscală.
În continuare, abonații premium avocatnet.ro pot afla despre relevanța pe care o are certificarea declarației fiscale unice pentru Fisc, dar și despre o potențială problemă care ar putea apărea în legătură cu acest procedeu, din 2019.
O bilă albă în ochii Fiscului?
Un contribuabil poate ajunge să fie supus unei verificări a situației fiscale în urma unei analize de risc pe care o face Fiscul și în urma căreia se aleg persoanele ce vor fi verificat (vânătoarea celor unde pare că există probleme).
"Certificarea declarației fiscale de către un consultant fiscal reprezintă un criteriu de evaluare în analiza de risc efectuată de organul fiscal central în scopul selectării contribuabililor/plătitorilor pentru inspecția fiscală", scrie în Codul de procedură fiscală.
Atașând o notă de certificare valabilă declarației depuse, contribuabilul ar putea să prezinte mai multă încredere în ochii Fiscului -- măcar din perspectiva faptului că lucrurile sunt cât de cât în spiritul legii fiscale. Ca și în cazul oricărui alt specialist, în alte privințe, consultantul fiscal care certifică declarația nu ridică un paravan impenetrabil de legalitate în jurul clientului său, dar îl ajută cu atât cât i se pune la dispoziție pentru a o face.
Potrivit specialistului, contribuabilul răspunde, potrivit legii, pentru calitatea, realitatea și veridicitatea documentelor ce au stat la baza întocmirii declarației fiscale.
"În acest moment, certificarea declarațiilor fiscale a rămas doar unul din criteriile de evaluare avute în vedere de către autorităţile fiscale pentru selectarea contribuabililor care vor fi supuși inspecţiei fiscale", potrivit Manuelei Franciuc, dar, firește, certificarea rămâne opțională, iar nu obligatorie.
Ce dezavantaje ar fi la certificare
Consultantul fiscal subliniază faptul că există un număr destul de mic de consultanți fiscali care îndeplinesc condiția legală pentru a da astfel de certificări conform legii (nu sunt înscriși în Camera Consultanților Fiscali sau nu sunt activi).
Costurile certificării i-ar putea descuraja pe unii contribuabili, mai spune consultantul fiscal. Ar putea fi mai deschiși la cheltuieli cei care obțin mai multe tipuri de venituri din activități independente, pentru care depunerea acestui formular ar putea fi și puțin mai complicată.
Apoi, să nu scăpăm din vedere un alt aspect: din 2019, declarația unică 212 va trebui depusă obligatoriu online (dacă nu se mai schimbă nimic până atunci). Cum s-ar mai face certificarea în cazul depunerii online atunci?
Și aici, spune Manuela Franciuc, există un impediment, pentru că e necesară refacerea softului care să includă posibilitatea atașării notei de certificare odată cu depunerea declarației unice în format electronic.