Pe avocatnet.ro găsești mii de consultanți, din diferite domenii, pe care îi poți contacta direct.
Află cum!
Pe avocatnet.ro se fac lunar mii de cereri de consultanță către consultanții înscriși.
Află detalii!
Vrei să afle și alții câte lucruri știi în domeniul tău de activitate?
Răspunde la întrebăriDin excepție, ordonanțele de urgență de legiferare fiscală s-au transformat în regulă în ultimii ani de zile. Guvernele au schimbat chiar și în mai puțin de jumătate de an aceeași chestiune, jonglând cu aplicarea și suprimarea ei. Despre declarația fiscală unică ce trebuie depusă, mai nou, de persoanele fizice, e greu de spus dacă e un plus sau un minus, pe termen scurt, pentru că contribuabilii vizați abia își revin din celelalte modificări care i-au precedat acesteia.
Articolul continuă mai jos
Sintetizam zilele trecute nu mai puțin de șase modificări extrem de importante la legislația fiscală ce s-au aplicat de la începutul acestui an și până acum, cele mai multe dintre ele operând pe sistemul "pe locuri, fiți gata, start!", adică puse azi în dezbatere, adoptate mâine și intrate poimâine în vigoare.
Cinci ordonanțe de urgență ale Guvernului au modificat Codul fiscal și pe cel de procedură fiscală de la 1 ianuarie 2018, iar de esența ordonanțelor de urgență e că sunt adoptate repede și intră la fel de repede în vigoare.
Toți contribuabilii au fost afectați: de la simplii cetățeni, persoane fizice, salariați ori independenți, până la firme mai mici sau mai mari.
Cea mai recentă în cronologie este modificarea ce vizează veniturile extrasalariale, prin trecerea la sistemul de autoimpunere și introducerea unui formular unic pentru persoanele fizice care obțin venituri nesalariale -- declarația fiscală unică 212. În acest context, am întrebat trei consultanți fiscali despre impactul ei asupra contribuabililor - e sau nu un pas înainte, o simplificare?
Unii au văzut-o ca pe o simplificare, alții nu. Dar toți au văzut problema care supără și specialistul și contribuabilul deopotrivă: nu mai contează că aduce un bine sau nu, pentru că lucrurile se schimbă atât de repede, încât nu mai poți vedea "luminița de la capătul tunelului". Pe termen scurt, pentru că așa vorbim în domeniul fiscal, din nefericire, nu putem vedea binele făcut de o astfel de schimbare, pentru că ne confruntăm încă cu răul lăsat în urmă.
Să ne amintim numai de declarația 600, introdusă la începutul anului, amânată, pentru că a ridicat nu doar nedumeriri, ci și supărări printre independenți, suprimată acum, prin declarația fiscală unică 212.
"Aceste modificări legislative arată clar că legiuitorul nu are o direcție, ci legiferează după «ureche». Exemplul edificator este posibilitatea aplicării impozitului pe profit de către societățile cu capital de minimum 45.000 lei", spune Ioan Butariu, expert contabil. Specialistul se referă la faptul că posibilitatea de a trece prin opțiune la impozitul pe profit a fost reintrodusă recent în legislație, deși fusese suprimată acum mai puțin de jumătate de an.
Un aspect interesant, așa cum ni-l subliniază specialistul, e că legiuitorii noștri (guvernele, în ultimii ani fiind mai multe decât normal) uită cu desăvârșire de o prevedere din Codul fiscal, pe care Parlamentul a pus-o acolo, cu ani în urmă.
"(1) Prezentul cod (cel fiscal - n.red.) se modifică și se completează prin lege, care intră în vigoare în termen de minimum 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I. (2) În cazul în care prin lege se introduc impozite, taxe sau contribuții obligatorii noi, se majorează cele existente, se elimină sau se reduc facilități existente, acestea vor intra în vigoare cu data de 1 ianuarie a fiecărui an și vor rămâne nemodificate cel puțin pe parcursul acelui an. (3) În situația în care modificările și/sau completările se adoptă prin ordonanțe, se pot prevedea termene mai scurte de intrare în vigoare, dar nu mai puțin de 15 zile de la data publicării, cu excepția situațiilor prevăzute la alin. (2)", scrie în Codul fiscal, spre final.
Modificarea prin ordonanțe este o excepție care s-a transformat în regulă. Despre condițiile adoptării unei ordonanțe de urgență nici mai vorbim. În primul rând, trebuie să există o urgență obiectiv determinabilă, iar legiferarea prin Parlament să fie o opțiune greu de înghițit, pentru că ar dura mult prea mult, în principal.
Ca să rezumăm în puține cuvinte scepticismul specialiștilor cu care am discutat, rămâne de văzut cât va supraviețui în peisajul fiscal această declarație fiscală unică...
Citește mai mult despre declaratia fiscala unica, formular 212, modificari fiscale de ultima ora
Comentarii articol (0)