Sarabanda modificărilor fiscale din ultima perioadă a continuat într-un ritm alert și în primele trei luni ale lui 2018, perioadă în care cadrul legislativ a fost major modificat, fiind adoptate nu mai puțin de 835 de acte normative.
Potrivit unei statistici realizate de CNIPMMR, 45% dintre legile și ordonanțele adoptate afectează direct şi semnificativ întreprinderile, inclusiv IMM-urile, atât din perspectiva legislației fiscale, cât și a declarațiilor și contribuțiilor obligatorii.
Concret, vorbim de 120 de modificări/ completări aduse Codului fiscal în primele 90 de zile ale anului, prin intermediul a opt acte normative. La rândul său, nici Codul de procedură fiscală nu a scăpat de noutăți, acestuia fiindu-i aduse 17 modificări/ completări, prin patru acte normative.
"Cu acest volum imens de acte normative adoptate în primul trimestru al anului 2018, este previzibil că România va continua să se situeze și anul acesta pe nedoritul prim loc în topul regional al modificărilor legislative (din Europa Centrală și de Est), în timp ce în ţările vecine tendinţa este de simplificare şi asigurare a unui cadrul legislativ stabil şi preictibil, condiție esențială pentru investitori", scrie în comunicatul CNIPMMR.
Practic, bilanțul instituției atrage atenția asupra instabilității legislative fiscale înregistrate în primul trimestru al anului 2018, precum și asupra volumului imens de acte normative adoptate, care este cu 173% mai mare decât în primul trimestru al anului 2017.
Totodată, trebuie avute în vedere și multiplele modificări aduse legislației fiscale de la 1 ianuarie 2018, atunci când OUG nr. 79/2017 a modificat alte 97 de articole din Codul fiscal.
Modificările legislaţiei fiscale au generat efecte multiple negative asupra IMM-urilor, după cum urmează:
- creșterea fiscalității;
- creșterea birocrației pentru toți contribuabilii și toți angajatorii;
- efort semnificativ de implementare a reformelor legislative;
- creșterea cheltuielilor de personal;
- dificultăți importante de implementare datorate timpului foarte scurt stabilit pentru aplicare;
- creșterea cheltuielilor administrative, privind actualizarea programelor informatice;
- necesitatea unor restructurări (concedieri individuale sau colective);
- probleme de asigurare a competitivității și derulării contractelor la export.
Și cum predictibilitatea este unul dintre cei mai importanți factori care influențează deciziile de investiții, CNIPMMR solicită iniţierea unui program de simplificare a cadrului legislativ din România, care să asigure codificarea, reformarea legislaţiei, abrogarea şi eliminarea actelor normative inutile și irelevante, revizuirea şi retragerea unor acte în curs de elaborare, dar și înlocuirea actelor obligatorii din punct de vedere juridic cu alternative mai puțin stricte.
Nu în ultimul rând, pentru asigurarea unui cadru legal stabil, predictibil și rezonabil şi restabilirea încrederii investitorilor, Consiliul dorește respectarea principiilor fiscalității, conform cărora modificările la Codul fiscal trebuie să intre în vigoare la șase luni de la publicarea în Monitorul Oficial, și nu peste noapte. De altfel, modificarea legislației fiscale prin ordonanțe de Guvern este posibilă, prin excepție, însă excepția s-a cam transformat în regulă, așa cum explicam și noi aici.