Declararea și taxarea veniturilor obținute din străinătate se face acum prin intermediul declarației fiscale unice (formularul 212). Formularul 201, folosit până acum, nu mai are aplicare, funcția sa fiind înglobată, alături de ale altor declarații fiscale, de acest nou formular 212.
Potrivit Codului fiscal, modificat recent prin OUG nr. 18/2018, sistemul este acum unul de autoimpunere, iar pentru cei care obțin venituri din străinătate asta are și o însemnătate specifică, în contextul evitării dublei impuneri fiscale (adică să nu plătești dări fiscale de două ori, în state diferite, pentru același venit obținut).
În continuare, abonații premium avocatnet.ro pot afla mai multe despre:
- necesitatea depunerii formularului 212 anul acesta pentru cei care au depuse deja formularul 201;
- calcularea creditului fiscal extern în contextul D212;
- eventualele probleme ridicate de termenul-limită de anul acesta pentru depunerea lui D212 pentru cei cu venituri din străinătate.
ANAF răspunde: după 201, se mai depune și 212 anul acesta?
Chiar într-o sesiune de asistență online derulată astăzi de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), un contribuabil care a obținut anul trecut venituri din străinătate a adresat Fiscului o întrebare cu privire la necesitatea de a mai depune anul acesta D212, dacă el a depus deja D201 în luna februarie a acestui an.
Răspunsul ANAF: "În situaţia în care aţi depus deja formularul 201 pentru veniturile realizate din străinătate în anul 2017, înainte de intrarea în vigoare a modificărilor aduse Codului fiscal prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 18/2018 nu mai aveţi obligaţia depunerii declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice - formular 212, pentru veniturile realizate în anul 2017 capitolul I, dar în funcţie activitatea desfăşurată sau de categoria de venit estimată a se realiza în anul 2018 aveţi obligaţia de a depune sau nu declaraţia unică completând capitolul II " Date privind impozitul pe veniturile estimate/ norma de venit a se realiza în românia și contribuții le sociale datorate în anul 2018".
Așadar, contribuabilul care a depus declarația 201 înainte de intrarea în vigoare a noului sistem fiscal și a noii declarații (212), mai exact, înainte de 23 martie 2018, nu mai este nevoit să depună 212 cu privire la veniturile din anul precedent. Pentru asta a folosit deja respectiva declarație 201. Altfel se pune problema însă dacă se mai obțin venituri și în 2018.
Din moment ce declarația unică 212 servește și la declararea veniturilor obținute și la estimarea celor pentru anul în curs, cei care obțin venituri din străinătate în 2018 trebuie să o depună anul acesta, până cel târziu la 15 iulie 2018, potrivit Codului fiscal.
Notă: Reamintim că deocamdată nu există și posibilitatea de a depune D212 și online, prin Spațiul Privat Virtual, dar ANAF a menționat că se lucrează la această variantă și va fi disponibilă curând. Așadar, singura variantă momentan este depunerea fizică a declarației, la Fisc.
Contribuabilul e cel care trebuie să-și calculeze singur creditul fiscal
Sistemul actual, adus în frunte cu D212, înseamnă autoimpunere fiscală -- contribuabilul însuși declară și el stabilește cât are de plătit, nemaiexistând decizii de impunere. Contribuabilul nu mai așteaptă ca Fiscul să facă pentru el calculele (mai corect sau mai puțin corect) și să-i trimită acasă o hârtie prin care îi indică cât are de plată.
Dar autoimpunerea presupune, pentru cei care obțin venituri din străinătate și le profită mecanismul evitării dublei impuneri, că sunt nevoiți să-și calculeze singuri creditul fiscal ca să-și deducă ce au plătit în străinătate ca impozit din ceea ce ar avea de plătit în România.
Creditul fiscal e o noțiune legată strict de ideea de evitare a dublei impuneri fiscale pentru cei care obțin venituri din străinătate și pentru care există obligația declarării și în România. Una dintre metodele de a evita taxarea fiscală pentru același venit pentru care s-au plătit deja dări fiscale în țara în care au fost câștigați banii este metoda creditului fiscal.
"Contribuabilii persoane fizice rezidente care, pentru același venit și pentru aceeași perioadă impozabilă, sunt supuși impozitului pe venit atât pe teritoriul României, cât și în statul străin cu care România are încheiată o convenție de evitare a dublei impuneri, iar respectiva convenție prevede ca metodă de evitare a dublei impuneri metoda creditului, au dreptul la deducerea din impozitul pe venit datorat în România a impozitului plătit în străinătate (...) Creditul fiscal se stabilește de către contribuabil la nivelul impozitului plătit în străinătate, aferent venitului din sursa din străinătate, dar nu poate fi mai mare decât partea de impozit pe venit datorat în România, aferentă venitului impozabil din străinătate. În situația în care contribuabilul în cauză obține venituri din străinătate din mai multe state, creditul fiscal admis a fi dedus din impozitul datorat în România se va calcula (...) pentru fiecare țară și pe fiecare natură de venit. Creditul se stabilește din impozitul pe venit calculat pentru anul în care impozitul a fost plătit statului străin, dacă există documentația corespunzătoare, conform prevederilor legale, care atestă plata impozitului în străinătate", se prevede acum în Codul fiscal.
Calcularea creditului fiscal extern se face de către contribuabil, separat pe fiecare sursă de venit, se explică în proiectul de hotărâre de Guvern care va actualiza normele de punere în aplicare a Codului fiscal, recent pus în dezbatere la Ministerul Finanțelor Publice. Proiectul trebuie să treacă de Guvern și să apară în Monitorul Oficial ca să se aplice efectiv însă.
Termenul de 15 martie ar putea pune dificultăți
Din 2019, termenul de depunere a declarației unice 212 va fi 15 martie (termenul de 15 iulie de anul acesta e doar o excepție pentru anul în curs). Într-un document de analiză publicat de KPMG, specialiștii arată că termenul de 15 martie le-ar putea pune probleme celor care obțin venituri din străinătate -- este stabilit destul de devreme în an, iar dovada plății impozitului în străinătate, adusă de la autoritățile fiscale străine, ar putea fi greu de procurat până la acea dată.
"Termenul de declarare propus de autorități poate crea dificultăți pentru acele persoane care sunt supuse dublei impozitări și care au drept la credit fiscal întrucât majoritatea statelor emit decizii de impunere ulterior datei de depunere în România a declarației unice. Astfel, vor exista situații în care contribuabilii nu vor putea determina creditul fiscal și nu vor putea face dovada plății impozitului pe venit plătit în străinătate până la data de depunere a declarației unice în România (i.e. 15 martie)", menționează Ramona Jurubiță, Deputy Senior Partner, Head of Tax & Legal la KPMG în România.
Așa cum se prevede în Codul fiscal, creditul fiscal extern se stabilește din impozitul pe venit calculat pentru anul în care impozitul a fost plătit statului străin, dacă există documentația corespunzătoare. Autoritățile fiscale române nu pot să ne creadă pe cuvânt când spunem că am plătit deja impozitul în străinătate și avem dreptul la deducere aici -- sunt necesare documentele de la organul fiscal străin.