Mecanismul punerii la dispoziție a polițiștilor, așa cum este reglementat el în lege până acum, avea nevoie de modificări, au susținut cei din MAI în motivarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 53/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul polițistului. Ordonanța a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 549 din 2 iulie 2018 și se aplică deja.
Dacă modificările de la punerea la dispoziție se referă la situațiile în sine, MAI vine apoi și cu ideea de numire în funcție fără acordul polițistului, dacă, după ce a fost trecut o dată prin procesul de numire, nu a fost de acord cu niciunul dintre posturile listate.
Mai întâi, s-a făcut modificarea definiției în sine a mecanismului de punere la dispoziție. Dacă înainte, la capitolul punerii la dispoziție, în Statut scria că "polițistul este pus la dispoziție în vederea numirii într-o funcție" și se enumerau apoi situațiile, ordonanța a modificat formularea în acest fel: "Poliţistul este eliberat din funcție și pus la dispoziţie, în vederea numirii într-o funcţie".
Apoi, doar unul din cazurile de punere la dispoziție s-a modificat. Mai exact: punerea la dispoziție la eliberarea din funcție, cu acordul polițistului, din motive neimputabile, va fi înlocuită cu cazul în care se solicită în scris, motivat, punerea la dispoziție de către însuși polițistului.
În forma inițială a proiectului, se prevedea că punerea la dispoziție se va face și în unele cazuri de cercetare disciplinară.
Deși ordinea de prioritate stabilită acum pentru numirea în funcție în Statutul polițistului nu a fost modificată, ordonanța a introdus unele prevederi suplimentare la acest capitol. Mai exact:
- după ce i se prezintă polițistului, pentru numirea în funcție, posturile libere în ordinea de prioritate stabilită în lege, dacă el nu-și dă acordul pentru vreunul dintre posturi, atunci se va repeta procedura o singură dată;
- mai departe, dacă nici după repetarea procedurii nu se realizează numirea, atunci, prevede proiectul, "polițistul este numit, fără acordul său, într-o funcție potrivit ordinii de priorități prevăzute (...), în aceeași unitate sau într-o unitate din aceeași localitate";
- însă polițistul va putea spune oricând, pe parcursul procedurii de numire, că vrea să fie numit direct în oricare dintre posturile libere, potrivit ordonanței.
Încetarea raportului de serviciu în perioada punerii la dispoziție, mai anevoioasă?
Încetarea raporturilor de serviciu ale polițistului se poate dispune, pentru alte motive sau nevoi ale MAI, pe parcursul perioadei de punere la dispoziție, iar nu la expirarea acesteia, cum era până acum, atunci când nu s-a putut realiza numirea într-o funcție.
Având în vedere însă că, așa cum arătam mai sus, se poate face și numirea fără acordul polițistului, s-ar putea ajunge mai greu în situații de încetare a raportului de serviciu. De altfel, acesta este și scopul pentru care se vor introduse aceste modificări, arată MAI:
"Astfel, a devenit evident faptul că este necesară și optimizarea cadrului legal în vigoare astfel încât să fie eliminată posibilitatea accesării excesive a unor mecanisme create pentru a proteja polițiștii aflați în situații juridice particulare, care nu mai permit reîncadrarea acestora pe o funcție după punerea la dispoziția unității. Totodată, este necesar să fie eliminat riscul de a transforma mecanismele menționate în oportunități de încetare a raporturilor de serviciu și accesare a dreptului la pensie anticipată/ anticipată parțială, în cazul polițiștilor care nu îndeplinesc vârsta standard de pensionare pentru a beneficia de pensia de serviciu", potrivit notei de fundamentare a acestei ordonanțe.
Comentarii articol (0)