Proiect de Lege privind comercializarea marfurilor in aeroporturi internationale dupa locurile stabilite pentru efectuarea controlului vamal, la bordul aeronavelor care efectueaza curse in trafic extern de pasageri si prin magazine diplomatice
Parlamentul României adopta prezenta lege:
Art. 1
Prezenta lege stabileste conditiile in care se pot comercializa marfuri in aeroporturi internationale dupa locurile stabilite pentru efectuarea controlului vamal, la bordul aeronavelor care efectueaza curse in trafic extern de pasageri si prin magazine diplomatice.
Art. 2
In aplicarea prevederilor prezentei legi prin termenii de mai jos se intelege:
a) regim duty-free - regim de scutire de la plata taxelor vamale sau orice taxe avand un efect echivalent taxelor vamale de import, a accizelor si a taxei pe valoarea adaugata, precum si a oricaror alte sume care se cuvin statului la importul de marfuri in vederea comercializarii acestora sub acest regim;
b) magazine duty-free - magazine autorizate de Ministerul Finantelor Publice, amplasate potrivit prezentei legi, prin care este permisa comercializarea de marfuri din import, cu amanuntul, in valuta, in regim duty-free. Prin aceste magazine este permisa si comercializarea marfurilor din productia interna, caz in care nu se datoreaza accize si taxa pe valoarea adaugata.
c) autorizatie - document eliberat de Ministerul Finantelor Publice, prin care se confera dreptul de infiintare si functionare a unui magazin duty-free.
Art. 3
(1) Marfurile provenite din tari nemembre UE care se comercializeaza in regim duty-free sunt supuse regimului de antrepozitare vamala, potrivit prevederilor Codului vamal comunitar.
(2) Marfurile provenite din productia interna si din achizitii intracomunitare care se comercializeaza in regim duty-free sunt supuse regimului de antrepozitare fiscala, conform prevederilor Codului fiscal.
(3) Prin derogare de la prevederile legale in vigoare privind antrepozitarea vamala si fiscala, marfurile introduse in antrepozitele prevazute la alin.(1) si (2) aflate sub supraveghere vamala pot fi comercializate calatorilor prin magazinele amplasate in aeroporturile internationale.
(4) Comercializarea marfurilor catre calatorii care au ca destinatie o tara nemembra UE se face in regim duty-free.
(5) Comercializarea marfurilor catre calatorii care au ca destinatie un stat membru al UE se face in conditiile platii taxelor vamale sau orice taxe avand un efect echivalent taxelor vamale de import, a accizelor si a taxei pe valoarea adaugata, precum si a oricaror alte sume care se cuvin statului, dupa caz.
(6) Pentru marfurile provenite din tari nemembre UE, comercializate efectiv, calatorilor care au ca destinatie o tara din afara comunitatii, se intocmesc declaratiile vamale de export aferente vânzarilor din luna precedenta, pâna in data de 10 a lunii urmatoare efectuarii operatiunilor.
(7) Pentru marfurile provenite din tari nemembre UE, comercializate efectiv, calatorilor care au ca destinatie o tara comunitara, se intocmesc declaratii vamale de import aferente vânzarilor din luna precedenta, pâna in data de 10 a lunii urmatoare efectuarii operatiunilor.
(8) Pentru marfurile provenite din state membre UE, comercializate efectiv, calatorilor care au ca destinatie o tara nemembra UE, se intocmesc declaratii vamale de export aferente vânzarilor din luna precedenta, pâna in data de 10 a lunii urmatoare efectuarii operatiunilor.
(9) Pentru marfurile provenite din state membre UE, comercializate efectiv, calatorilor care au ca destinatie un stat membru UE, se intocmeste decontul de TVA si declaratia de accize aferente vânzarilor din luna precedenta, conform prevederilor Codului fiscal.
Art. 4
(1) Comercializarea marfurilor cu amanuntul, in valuta, in regim duty-free este permisa prin magazine care sunt amplasate in aeroporturile internationale, dupa locurile stabilite pentru efectuarea controlului vamal, precum si la bordul aeronavelor care efectueaza curse in trafic extern de pasageri, in exclusivitate pentru persoanele care calatoresc catre o tara nemembra U.E..
(2) Deservirea ambasadelor si a persoanelor fizice cu statut diplomatic in regim duty-free este permisa printr-o singura locatie, amplasata in Bucuresti, agreeata de Ministerul Afacerilor Externe si de autoritatea vamala competenta, unde isi pot desfasura activitatea in regim duty-free mai multi operatori economici.
Art. 5
Vânzarea marfurilor in regim duty-free se efectueaza pe baza urmatoarelor documente:
a) pentru magazinele din aeroporturile internationale si la bordul aeronavelor care efectueaza curse in trafic extern de pasageri, pe baza pasaportului, pe care exista viza politiei de frontiera de iesire din tara si a cartii de imbarcare;
b) pentru magazinele diplomatice, pe baza de comenzi emise de ambasade, cu respectarea acordurilor internationale, avizate de Ministerul Afacerilor Externe si autoritatile vamale competente.
Art. 6
(1) In aeroporturile internationale si la bordul aeronavelor care efectueaza curse in trafic extern de pasageri, marfurile sunt comercializate in regim duty-free numai in ambalaje si in cantitati uzuale comertului cu amanuntul, destinate consumului individual sau familial in limitele stabilite prin anexa.
(2) Preturile de vânzare ale marfurilor vor fi exprimate in euro si vor fi afisate la vedere.
(3) Justificarea vânzarilor se face cu bonurile si/ sau facturile fiscale, emise cumparatorilor, dupa caz.
(4) Bonurile fiscale vor contine urmatoarele date: denumirea, adresa/sediul si codul fiscal ale agentului economic emitent; logotipul si seria aparatului; numarul de ordine; data si ora emiterii; denumirea bunurilor livrate; cantitatile; preturile unitare; valoarea totala; numarul si data cartii de imbarcare; destinatia calatorului. Exceptie fac ziarele si revistele, care pot fi comercializate si in lei, in limita a 50 lei. Pentru aceste vânzari nu se vor intocmi bonuri fiscale pentru fiecare vânzare si nu se vor solicita cumparatorilor pasaportul, cartea de imbarcare sau biletul de avion, iar pentru justificarea vânzarilor se va face zilnic un singur bon fiscal.
(5) Facturile vor fi utilizate pentru comercializarea produselor de folosinta indelungata pentru care sunt prevazute obligatii legale in acest sens. Pe lânga informatiile continute in bonurile fiscale, facturile vor evidentia in plus marca, tipul, seriile produselor vândute, precum si alte elemente cerute de reglementarile in vigoare.
Art. 7
Amplasarea magazinelor autorizate sa comercializeze marfuri in regim duty-free in aeroporturi internationale este permisa in punctele de trecere a frontierei de stat, numai in baza avizului comunicat in scris de catre autoritatea vamala competenta.
Art. 8
(1) Comercializarea marfurilor cu amanuntul, in valuta, in regim duty-free se face numai in baza autorizatiei emise de Ministerul Finantelor Publice.
(2) Termenul de valabilitate al autorizatiei emise de Ministerul Finantelor Publice este de 5 ani.
Art. 9
(1) Pentru fiecare an de functionare a magazinelor prin care se comercializeaza marfuri, in valuta, in regim duty-free se datoreaza o taxa de 10.000 euro. Aceeasi taxa se datoreaza si in cazul comercializarii marfurilor, in valuta, in regim duty-free la bordul aeronavelor care efectueaza curse in trafic extern de pasageri.
(2) Termenul de plata a taxei anuale/magazin/autorizatie se stabileste astfel:
a) pentru primul an, inainte de eliberarea autorizatiei de functionare;
b) pentru urmatorii ani, cu 10 zile calendaristice inainte de expirarea anului de functionare precedent.
(3) Plata integrala a taxei anuale se efectueaza in lei de catre persoanele juridice care au fost autorizate sa comercializeze marfuri cu amanuntul, in valuta, in regim duty-free. Valoarea in lei a taxei se determina prin transformarea sumei in euro, la cursul de schimb stabilit si comunicat de Banca Nationala a României in fiecare zi de joi. Acest curs de schimb se utilizeaza pe toata durata saptamânii urmatoare pentru taxele platite in cursul acelei saptamâni.
(4) Taxa de autorizare se constituie venit la bugetul de stat si se plateste in conturile deschise la unitatile trezoreriei statului.
(5) Taxa de autorizare se restituie total sau partial numai in situatia in care autorizatiile emise sunt anulate ca urmare a modificarilor legislative ulterioare.
Art. 10
Lista marfurilor permise la comercializare, precum si limitele cantitative aferente indiferent de destinatia calatorilor si de regimul fiscal aplicat sunt prevazute in anexa la prezenta lege.
Art. 11
Este interzisa comercializarea de produse din tutun, de bauturi distilate, rachiuri, lichioruri si alte bauturi spirtoase, vinuri, vermuturi si alte bauturi fermentate si bere, calatorilor care au vârsta sub 18 ani.
Art. 12
(1)Ministerul Finantelor Publice procedeaza la anularea autorizatiei emise, in urmatoarele cazuri:
a) neplata taxei anuale la termenele stabilite;
b) comercializarea altor marfuri in regim duty-free decât cele din lista anexa la prezenta lege;
c) comercializarea de marfuri in regim duty-free catre persoane care nu indeplinesc conditiile impuse prin prezenta lege;
d) comercializarea de marfuri peste limitele stabilite per calator.
Art.13
Comercializarea de marfuri in regim duty-free fara emitere de bon sau factura fiscala constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 1.000 lei si 10.000 lei si cu anularea autorizatiei emise.
Art. 14
(1) Autorizatiile emise pentru magazinele duty-free situate in punctele de control pentru trecerea frontierei de stat terestre si navale si cele diplomatice isi inceteaza valabilitatea in termen de cel mult 6 luni de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al României, Partea I, indiferent de data emiterii lor.
(2) Magazinele autorizate sa comercializeze marfuri in regim duty-free pot sa-si desfasoare activitatea in vederea lichidarii stocurilor existente, dar nu mai mult de 6 luni de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Este interzisa orice aprovizionare a acestor magazine cu noi produse destinate comercializarii in regim duty-free, in intervalul prevazut la alin.(2).
(4) Marfurile existente in stoc la data publicarii legii vor fi inventariate. Un exemplar din inventar se va transmite organului fiscal teritorial in a caror raza de competenta isi desfasoara activitatea societatea comerciala autorizata.
Art. 15
(1) De la data aderarii României la Uniunea Europeana, prin magazinele din aeroporturile internationale, care functioneaza in prezent in punctele de trecere a frontierei de stat, dupa locurile stabilite pentru efectuarea controlului vamal, se pot comercializa si marfuri in regim duty-free, in conditiile obtinerii autorizatiei necesare.
(2) Preturile de vânzare ale marfurilor vor fi exprimate in euro, diferentiat in functie de destinatia calatorilor si vor fi afisate la vedere.
(3) In cazul nedetinerii autorizatiei de comercializare a marfurilor in regim duty-free, activitatea magazinelor care functioneaza in prezent in aeroporturile internationale continua in conditiile platii obligatiilor fiscale prevazute de lege.
Art.16
(1) Comercializarea altor marfuri decât cele prevazute in anexa, prin magazinele existente in aeroporturile internationale, precum si neemiterea bonurilor fiscale sau a facturilor pentru marfurile comercializate in conditiile platii tuturor obligatiilor fiscale, constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 1.000 lei si 10.000 lei.
(2) In cazul in care contravenientul repeta fapta prevazuta la alin. (1), pe lânga amenda se aplica si sanctiunea complementara a incetarii activitatii desfasurate de agentul economic in astfel de magazine.
Art. 17
(1) Controlul activitatii de comercializare a marfurilor, constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre organele de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice.
(2) Prevederile prezentei legi se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu completarile ulterioare.
Art. 18
(1) Pentru autorizatiile emise inainte de intrarea in vigoare a prezentei legi, pentru desfasurarea activitatilor de comercializare a marfurilor in regim duty-free, in magazinele amplasate pe partea dreapta a sensului de iesire din tara, in punctele de trecere a frontierei de stat terestre si navale, dupa locurile stabilite pentru efectuarea controlului vamal si pentru cele diplomatice, care isi inceteaza activitatea in baza prevederilor legale, se va proceda la restituirea proportionala a taxei de autorizare aferenta perioadei de nefunctionare sau la compensare cu obligatii fiscale la bugetul de stat.
(2) Perioada de nefunctionare, exprimata in zile calendaristice in sensul prezentei legi, reprezinta pentru magazinele duty-free din punctele de trecere a frontierei de stat terestre si navale, si pentru cele diplomatice, perioada de la data incetarii activitatii pâna la data expirarii anului de functionare pentru care s-a facut plata taxei de autorizare anuala.
(3) Restituirea diferentelor de taxa de autorizare se va face de catre unitatile trezoreriei statului in lei. Valoarea in lei se determina prin transformarea sumei in euro la cursul de schimb stabilit si comunicat de Banca Nationala a României in fiecare zi de joi. Acest curs se utilizeaza pe toata durata saptamânii urmatoare pentru sumele de restituit in cursul acelei saptamâni.
(4) Procedura de restituire se va stabili prin ordin al ministrului finantelor publice.
Art.19
De la data publicarii legii in Monitorul Oficial al României, Partea I, pâna la data aderarii României la Uniunea Europeana, nu se vor emite autorizatii de comercializare a marfurilor in regim duty-free.
#PAGEBREAK#
Art. 20
In termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al României, Partea I, se vor emite norme aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice, in aplicarea legii.
Art. 21
Prezenta lege intra in vigoare de la data aderarii României la UE cu exceptia prevederilor de la art.14, si 18 - 20 care intra in vigoare in trei zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 22
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
a) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 104/2002 privind regimul vamal al marfurilor comercializate in regim duty-free, publicata in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 676 din 11 septembrie 2002, aprobata si modificata prin Legea nr. 132/2003;
b) Capitolul I, Sectiunea 1 din Ordonanta Guvernului nr. 86/2003 privind reglementarea unor masuri in materie financiar-fiscala, publicata in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 624 din 31 august 2003, aprobata cu modificari prin Legea nr.609/2003;
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicata.
Anexa
LISTA marfurilor care pot fi comercializate in aeroporturi internationale dupa locurile stabilite pentru efectuarea controlului vamal, la bordul aeronavelor care efectueaza curse in trafic extern de pasageri si prin magazine diplomatice precum si cantitatile aferente
1. Produse preparate de parfumerie sau de toaleta si preparate cosmetice;
2. Sapunuri;
3. Ceasuri, bratari de ceasuri, brichete;
4. Accesorii pentru birou;
5. Jucarii;
6. Bauturi racoritoare;
7. Apa minerala;
8. Casete video si audio, baterii, compact-discuri, DVD-uri;
9. Articole optice;
10. Articole din piele naturala;
11. Articole din blana naturala;
12. Articole si accesorii de imbracaminte si incaltaminte;
13. Bijuterii;
14. Articole din sticla, cristal, portelan, lemn, metal (exclusiv mobila);
15. Tablouri, picturi, desene, gravuri, stampe si litografii;
16. Aparatura de calcul de mici dimensiuni;
17. Carti, reviste, ziare;
18. Artizanat;
19. Produse alimentare;
20. Produse electrocasnice, electronice, digitale, precum si suporturile acestora;
21. Cartele telefonice;
22. Articole de voiaj;
23. Articole de sport;
24. Instrumente muzicale;
25. Aparate fotografice, filme foto, albume foto, rame foto;
26. Bauturi distilate, rachiuri, lichioruri si alte bauturi spirtoase: 2 litri/persoana peste 18 ani;
27. Vinuri, vermuturi si alte bauturi fermentate: 2 litri/persoana peste 18 ani;
28. Bere: 3 litri/persoana peste 18 ani;
29. Produse din tutun: 200 de tigarete sau 100 de tigari de foi sau 250 gr. tutun pentru fumat ori o combinatie proportionala a acestor produse / persoana peste 18 ani.
EXPUNERE DE MOTIVE
Prin prezentul proiect de lege, se propune reglementarea sistemului de vânzari in aeroporturi internationale dupa locurile stabilite pentru efectuarea controlului vamal, la bordul aeronavelor care efectueaza curse in trafic extern de pasageri si prin magazine diplomatice respectiv alinierea la practica existenta in statele membre ale UE.
Incepand cu anul 1979, Comisia Europeana si-a exprimat opozitia fata de existenta magazinelor cu vânzare in regim duty-free pe urmatoarele considerente:
- vânzarile in regim duty-free nu reprezinta o normalitate in contextul Pietei Unice, neavând nici o justificare in interiorul unei piete in care nu exista puncte de control vamal sau bariere in calea comertului;
- existenta acestui regim reprezinta o modalitate de reducere a taxelor pentru produsele cumparate cu ocazia calatoriilor navale si aeriene, pe cheltuiala contribuabililor si a celor care calatoresc mai putin;
- vânzarile supuse acestui regim distorsioneaza competitia si incurajeaza consumul unor produse care contravin politicilor din domeniul sanatatii atât la nivel comunitar cât si la nivelul fiecarui stat membru.
Cu toate acestea Comisia Europeana a decis ca interzicerea imediata a acestui gen de activitate va avea un impact negativ asupra celor care lucreaza in industrie si ca urmare s-a acceptat prelungirea regimului de vânzari in regim duty-free pâna la 30 iunie 1999.
Precizam ca, incepând cu data de 30 iunie 1999, vânzarile in regim duty-free pentru calatoriile intracomunitare au fost abolite. Prin calatorie intracomunitara se intelege o calatorie care incepe intr-un stat membru al UE si se incheie in alt stat membru al UE. Ca urmare, persoanele care calatoresc in interiorul CE nu mai pot achizitiona bunuri fara a plati taxe vamale, taxa pe valoarea adugata si accize pentru acestea, cu exceptia produselor alimentare si a bauturilor destinate consumului pasagerilor aflati la bordul navelor sau aeronavelor. Vânzarile in regim duty-free sunt in continuare permise in cazul pasagerilor calatorind catre destinatii din afara UE.
Vânzarile prin magazinele amplasate in aeroporturi având curse atât intracomunitare cât si extracomunitare, se efectueaza atât pentru pasagerii care calatoresc catre alte destinatii in afara UE (duty-free) cât si pentru cei care calatoresc catre alt stat membru (regim normal). Determinarea tipului de calatorie se face la momentul platii, pe baza biletului de calatorie al pasagerului, cartii de imbarcare si a pasaportului sau a cartii de identitate, dupa caz.
Potrivit legislatiei actuale din UE, sunt considerate calatorii intracomunitare calatoriile dintr-un stat membru al UE in altul, chiar daca nava sau aeronava traverseaza apele sau spatiul aerian international.
In prezent, in România sistemul de vanzari in regim duty-free este reglementat prin OUG nr.104/2002, aprobata prin Legea nr.132/2003, potrivit careia vânzarile in regim duty-free sunt permise prin magazinele amplasate in punctele de control pentru trecerea frontierei de stat terestre si navale, precum si la bordul aeronavelor care efectueaza curse in trafic extern de pasageri.
De mentionat ca de acest regim duty-free beneficiaza numai persoanele care calatoresc având o destinatie internationala. Regimul duty-free este aplicat si in magazinele destinate exclusiv uzului ambasadelor si personalului acestora cu statut diplomatic.
Legislatia nationala care reglementeaza comercializarea marfurilor in regim duty-free a fost in atentia expertilor UE inca din anul 2004, atât la Subcomitetul nr.8 de aderare România-Uniunea Europeana “Vama, Impozitare, Droguri si Spalarea banilor” cât si ulterior la Comitetul de Aderare Uniunea Europeana - România, unde tara noastra s-a angajat sa reanalizeze reglementarile existente si sa preia practica Uniunii Europene in domeniu din momentul aderarii.
Mentionam ca, potrivit Recomandarii din 16 iunie 1960 a Consiliului de Cooperare Vamala, comercializarea marfurilor in regim duty-free poate fi permisa numai prin magazine care functioneaza in aeroporturi internationale, porturi maritime si la bordul aeronavelor care efectueaza curse in trafic international.
Prin acest proiect se reglementeaza si statutul magazinelor ce functioneaza in prezent in aeroporturile internationale din România, in baza prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 86/2003, aprobata cu modificari prin Legea nr. 609/2003.
Propunem aprobarea proiectului de act normativ alaturat, prin care comercializarea marfurilor in regim duty-free se va face prin magazine autorizate care sunt amplasate in aeroporturi internationale, la bordul aeronavelor care efectueaza curse in trafic extern de pasageri, in exclusivitate pentru persoanele care calatoresc direct catre o destinatie din afara U.E., precum si pentru deservirea ambasadelor si a persoanelor fizice cu statut diplomatic, printr-o singura locatie, amplasata in Bucuresti, agreeata de Ministerul Afacerilor Externe si de autoritatea vamala competenta, unde isi pot desfasura activitatea in regim duty-free mai multi operatori economici.
Propunerea de intrare in vigoare a proiectului de lege este data aderarii României la Uniunea Europeana, intrucât o serie de reglementari europene sunt transpuse sau sunt in curs de transpunere in legislatia nationala, in principal cele ce privesc Codul vamal comunitar, legislatia armonizata privind TVA si accize, cu exceptia magazinelor duty-free situate in punctele de control pentru trecerea frontierei de stat terestre si navale si cele diplomatice care isi inceteaza activitatea in termen de maxim 6 luni de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al României, Partea I.
Comentarii articol (0)