Noi, echipa CIEL România, suntem siguri că, dacă partenerul tău ar ști și ar conștientiza toate lucrurile pe care le vei face pentru el, atunci aceasta ar fi ultima întrebare, nu prima.
În episodul dedicat antreprenorului, i-am amintit acestuia de ce trebuie să țină seama cum îl poate ajuta un profesionist, astfel încât prețul să fie doar un criteriu în luarea deciziei, nu decizia în sine.
Ție, contabilule, doar îți reamintim că trebuie să ai în vedere următoarele aspecte atunci când stabilești tarifele:
- forma de organizare;
- domeniul de activitate;
- cifra de afaceri;
- numărul aproximativ de documente financiar-contabile de înregistrat (facturi de achiziție/vânzări, deconturi, contracte de leasing etc.);
- numărul aproximativ de note contabile efectuate într-o lună;
- numărul de angajați;
- fluctuația angajaților (spre exemplu, în cazul societăților de tip catering, fluctuația personalului este foarte mare, angajații își schimbă frecvent locul de muncă, ceea ce presupune un volum mai mare de lucru);
- numărul de puncte de lucru (dacă există mai multe);
- dacă este vorba despre o firmă care lucrează cu stocuri (gestiune), se va lua în calcul și acest aspect.
Nu uita însă și de următoarele costuri pe care trebuie să le acoperi:
- cheltuieli anuale cu apartenența la Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați (CECCAR);
- apartenența la Camera Consultanților Fiscali (opțional);
- apartenența la alte corpuri profesionale (de exemplu, Association of Chartered Certified Accountants);
- cheltuiala cu certificatul digital necesar trimiterii online a declarațiilor fiscale;
- cheltuieli aferente spațiului în care se desfășoară activitatea (chirie, utilități, întreținere);
- laptop, imprimantă, consumabile pentru imprimantă;
- produse de papetărie (dosare, bibliorafturi etc.);
- cheltuieli cu salariile și taxele salariale ale angajaților;
- servicii IT (întreținere baze de date, service echipamente etc.);
- licențe și mentenanțe pentru aplicațiile utilizate (contabilitate, gestiune, salarizare etc.);
- abonamente la legislație;
- achiziție de materiale de specialitate.
De asemenea, este important să stipulezi în contract cel puțin următoarele aspecte, pentru ca toate lucrurile să decurgă ca la carte:
- date cu privire la ambele părți ale contractului;
- obiectul contractului;
- prețul serviciilor și data scadentă a facturilor;
- obligațiile părților (va trebui să menționezi în contract faptul că toate documentele/informațiile trebuie să îți fie aduse în decurs de X zile sau până la data de X a fiecărei luni, astfel încât să ai timp să le înregistrezi);
- răspunderi (se va menționa faptul că pentru nerespectarea termenului de scadență clientul va plăti X% penalități de întârziere din suma datorată pentru fiecare zi de întârziere).
Acestea fiind spuse, sperăm că informațiile pe care ți le-am oferit să te ajute să gestionezi cât mai bine relațiile pe care le vei avea cu clienții tăi.
Notă: Articolul a fost publicat inițial pe blogul CIEL România.