Prețul apartamentelor scade din cauza ROBOR
Rata pentru un apartament cumpărat prin Prima Casă a crescut cu mai bine de 300 de lei în ultimul an. Explicaţia? Indicele ROBOR, în funcţie de care se calculează ratele la creditele în lei, s-a triplat. Creşterea se reflectă pe piaţa imobiliară. Preţul apartamentelor începe să scadă şi asta pentru că românii nu se mai încumetă să se împrumute la bănci.
Creșterea ROBOR la trei luni a temperat dorinţa românilor de a se împrumuta de la bancă pentru a-şi cumpăra o casă. Indicatorul a crescut de peste trei ori de vara trecută până acum, iar acest avans se vede în ratele lunare. Pentru un credit Prima Casă de 225.000 de lei, luat pe o perioadă pe 30 de ani, rata a crescut cu 324 de lei numai în ultimul an. Efectul se vede pe toată piaţa imobiliară.
„80-90% dintre cereri de pe cartiere sunt cu credite și automat asta îi face să se răzgândească pe absolut toți. Când vezi 3,5 și te gândești că poate ajunge la 4 la%. Absolut toți stau în stand-by, nu mai vor să achiziționeze”, spune Gigi Ștefan, agent imobiliar.
Cele mai mari investiţii de la căderea comunismului, în Portul Constanţa
Lucrări de amploare în Portul Constanţa. Autorităţile cheltuie aproape 50 de milioane de euro pentru cele mai mari investiţii de la căderea comunismului. Tot acest efort are în vedere atragerea navelor importante în Constanţa. Astfel, portul va fi cel mai ofertant din tot bazinul Mării Negre. În paralel, privații încearcă să vină şi ei cu investiții impresionante.
Aproape 50 de milioane de euro vor cheltui autoritățile pentru ca în Portul Constanța să poată ajunge cele mai moderne nave. Mare parte din bani se duc pe lucrările pentru creşterea adâncimilor din port, primele după căderea regimului comunist.
Lucrările de dragaj vor fi făcute în 17 zone, practic pe mai mult de 370.000 de mp, iar bazinul portuar va avea o adâncime de 9 metri.
Companiile aeriene de linie, de două ori mai multe incidente de zbor faţă de cele low-cost
Companiile aeriene de linie au de două ori mai multe incidente de zbor faţă de transportatorii low cost. Doar anul trecut, în România, companiile tradiţionale au avut 235 de decolări şi aterizări cu probleme, în timp ce cursele low-cost au înregistrat doar 73 de astfel de incidente, arată o analiză Flight Refund.
Nu este exclus ca TAROM să fi avut cea mai mare contribuţie la acest rezultat, având în vedere numeroasele incidente cu care s-a confruntat anul trecut.
Analiza a luat în calcul aproape 90.000 de zboruri de pe aeroporturile din București și Cluj-Napoca, care reprezintă circa 75% din traficul aerian din țara noastră. Însă analiza datelor legate de zborurile din pieţele europene arată că nu doar România se confruntă cu astfel de situaţii, ci în general, companiile tradiţionale înregistrează un procent mai mare de anulări şi întârzieri faţă de liniile low-cost. Din acest punct de vedere ţara noastră stă undeva la mijloc - între Franța unde companiile tradiționale înregistrează performanțe mai bune decât cele low cost și Polonia, unde raportul este de 3 la 1 în defavoarea companiilor tradiționale.
Comentarii articol (0)