avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 719 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Legislaţie europeană, CEDO, UE, ... nerespectarea obligatiilor de catre o companie aeriana ...
Discuție deschisă în Legislaţie europeană, CEDO, UE, proceduri europene

nerespectarea obligatiilor de catre o companie aeriana - problema de drept international privat?

De curand am avut o experienta neplacuta cu o companie aeriana care nu si-a respectat obligatiile fata de client. Ma intereseaza daca este cineva cu care as putea sa discut mai in detaliu problema. Mentionez ca este o speta destul de complexa si voi reveni cu detalii in masura in care considerati ca ma puteti ajuta. Va multumesc
Ultima modificare: Miercuri, 16 Aprilie 2008
simona81, utilizator
Cel mai recent răspuns: CLAUDIU LASCOSCHI , Avocat 16:20, 29 Aprilie 2008
Care e intrebarea?
Acum putin timp am fost la Viena si urma sa ne intoarcem pe data de 2 aprilie cu o companie aeriana. Biletele au fost rezervate cu mult timp inainte. Cand am ajuns pe aeroport, la intoarcere, ni s-a spus "ne pare rau dar zborul a fost anulat datorita faptului ca aeroportul Baneasa a fost inchis din cauza Summit-ului NATO. Reveniti peste 3 zile, sau, daca doriti, va dam banii inapoi." Cu banii pe care ii recuperam nu ne puteam permite sa ne cumparam alte bilete la alta comanie aeriana sau, cu atat mai putin sa stam inca 3 zile in Viena. In sfarsit, povestea e lunga. Cand ne-am intors in Bucuresti am facut mail catre compania respectiva pentru a ne restitui toti banii cheltuiti pt intoarcerea in tara. Nu am primit raspuns favorabil. In consecinta, asa cum le-am si comunicat in mail, ne-am hoatarat sa ii dam in judecata. Am cautat pe internet informatii cu privire la drepturile pasagerilor etc., dar nu am gasit nimic cu privire la instanta competenta a solutiona astfel de litigii. Deci, intrebarea mea este: care este instanta competenta. Am facut deja reclamatie la Protectia Consumatorului dar vreau sa formulez si cerere de chemare in judecata. Va multumesc
Regula generala e instanta de la sediul paratului.

Un aspect totusi ar trebui clarificat: nu veti putea cere decat repararea prejudiciului previzibil, intrucat compania a fost de buna credinta si nu are nicio vina ca aeroporturile bucurestene au fost inchise. Din acest punct de vedere tind sa fiu de acord ca prejudiciul previzibil este numai costul efectiv achitat de dvs pentru bilet la compania lor. Nu li se poate imputa faptul ca ati fost nevoiti sa luati alte bilete mai scumpe sau sa mai stati in Viena. Stiu ca suna urat, dar juridic cam asta e incadrarea (dupa parerea mea, bineinteles). Pe de alta parte, inchiderea aeroporturilor a fost anuntata cu cel putin 2 luni inainte asa incat un client diligent ar fi luat toate masurile pentru schimbarea aeroportului sau a perioadei de sejur.
E mai greu sa-i dati in judecata si sa si castigati, mai ales ca motivul pentru care nu ati reusit sa ajungetla destinatie, conform programului dumneavoastra, nu este imputabil companiei aeriene. Ei chiar au fost de buna-credinta si s-au oferit sa va restituie costul biletelor, sau sa va amane zborul. Puteati ajunge la destinatie cu alte mijloace de transport, de ex., cu trenul, autocarul si poate mai ieftin (chiar daca nu intr-un timp mai scurt).
Era de notorietate faptul ca aeroporturile din Bucuresti vor fi inchise in perioada summit-ului NATO.
Si mie mi se pare ca e vorba de un caz de forta majora (se poate sa ma insel) caz in care ... sansele nu stau foarte bine... (pentru toate prejudiciile)
Totul depinde in primul rand de dreptul aplicabil... iar la o companie aeriana as fi tare mirat sa nu scrie in regulamentele lor cum ca in caz de litigiu este aplicabil dreptul.... Aceste regulamente (sau cum le-o fi zicand) sunt parte a contractului incheiat intre client si companie.
De regula in aceleasi regulamente se prevede si care este instanta competenta. Exista insa si niste reglementari la nivelul UE care ingradesc dreptul companiilor de a alege dreptul aplicabil precum si instanta competenta.... insa acu`n-as putea spune direct daca sunt aplicabile si-n cazul dvs.
Oricum cazul are foarte multe necunoscute (ce inseamna rezervate, de unde sau cum au fost cumparate biletele, companie romana sau din alta tara, etc) care pot modifica substantial dreptul aplicabil si prin aceasta... cam totul!!!
Sfatul meu este: inainte de a bantui in nestire pe internet sa cititi toate anexele contractului incheiat, in care presupun ca sta destul de mult!

Alte discuții în legătură

Drepturi pasageri zbor anulat maranos76 maranos76 Buna ziua! Am 2 săptămâni am avut o serie de probleme cu un zbor care s-a decalat si apoi a fost anulat, si as dori sa ştiu daca pot cere compensaţii de ... (vezi toată discuția)
Pot obtine despagubire pentru anularea zborului din cauza grevei controlorilor? SanduCristinaTeodora SanduCristinaTeodora Buna ziua! Am o intrebare pentru cei care detin informatii despre cazuri similare situatiei nostre. In aprilie 2016 am fost intr-o vacanta la Bruxelles ... (vezi toată discuția)
Drepturile pasagerilor cu avionul viorel_georgescu53 viorel_georgescu53 Daca ai \"norocul\" sa beneficiezi de serviciile unei companii aeriene care anunta cand te prezinti la aeroport plecarea cursei cu o intarziere de 6 ore, ca ... (vezi toată discuția)