În condițiile în care, de-a lungul timpului, ANCOM a primit nenumărate reclamații privind faptul că Autoritatea refuză să porteze numere de telefon dintr-o rețea în alta, aceasta a decis recent să aducă câteva lămuriri privind procesul de portare.
Astfel, potrivit ANCOM, cererea de portare poate fi refuzată de operatorul în rețeaua căruia utilizatorul dorește să porteze numărul (operator acceptor) doar dacă acel operator nu furnizează serviciul solicitat de utilizator. Spre exemplu, serviciul de telefonie prepaid.
În cazul operatorului din rețeaua căruia utilizatorul vrea să transfere numărul de telefon (operator donor), motivele pentru care poate refuza cererea de portare sunt mai numeroase.
Mai exact, cererea de portare poate fi refuzată dacă nu este completată corect, dacă datele de identificare a utilizatorului nu sunt completate corect sau nu corespund cu numărul de telefon pentru care se solicită portarea, dacă numărul se regăsește într-o categorie exceptată de la portabilitate, dacă abonamentul sau cartela nu mai sunt active în rețeaua din care se dorește plecarea, dacă numărul de telefon pentru care se solicită portarea nu a fost folosit pentru convorbiri în rețeaua operatorului donor sau cartela SIM a fost declarată furată sau pierdută.
Pe de altă parte, nu poate fi un motiv de refuz al portării unui număr existența unor datorii ale abonatului către operatorul din rețeaua căruia vrea să plece, existența unui termen minim pentru contractul încheiat cu același operator (un an, doi ani etc.) sau suspendarea furnizării serviciilor telefonice prin intermediul acelui număr.
Procesul de portare are mai multe etape, și anume:
- utiliatorul depune o cerere de portare la operatorul acceptor;
- operatorul acceptor verifică dacă solicitantul este chiar titularul contractului (sau reprezentant legal al acestuia);
- operatorul verifică dacă numărul pentru care se face solicitarea de portare este și cel din contract.
Operatorul care înregistrează cererea are nevoie, pentru a verifica aceste date, de codul de abonat (se găsește pe factură) sau de numărul cartelei SIM (pentru cartele prepaid).
După ce au fost efectuate toate verificările de mai sus, operatorul care deține rețeaua în care utilizatorul vrea sa-și porteze numărul de telefon va completa o cerere electronică și o va transmite, prin sistemul gestionat de ANCOM, operatorului din rețeaua căruia vrea să plece utilizatorul. Operatorul acceptor va conveni cu utilizatorul când se va face portarea numărului și-l va informa pe acesta despre faptul că perioada din zi în care se va face portarea (de exemplu, în jurul orei 14:00) va fi stabilită după ce portarea a fost acceptată de rețeaua donor.
Atenție! ANCOM nu poate aproba sau refuza cererile de portare, dar, în cazul în care utilizatorii de servicii de telefonie întâmpină probleme în procesul de portare, pot face o sesizare la Autoritate, respectând pașii de aici.
Comentarii articol (0)