În continuare, prezentăm pe scurt câteva dintre obligațiile generale ale angajatorilor pe partea de SSM, acesta fiind primul articol dintr-o campanie informativă ce vizează domeniul SSM. În următoarele articole vom prezenta și alte obligații specifice pe care le au firmele, dar și alte aspecte importante ce țin de SSM.
În esență, angajatorul trebuie să ia măsurile care se impun pentru a asigura securitatea și sănătatea salariaților, să prevină riscurile profesionale, dar și să-i informeze și să-i instruiască pe aceștia, așa cum prevede Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/2006. În plus, trebuie urmărită mereu îmbunătățirea situațiilor existente.
Măsurile de SSM trebuie implementate de companie în baza unor principii generale de prevenire. Astfel, trebuie evitate riscurile, trebuie evaluate riscurile inevitabile și acestea din urmă trebuie combătute încă de la sursă.
Totodată, firmele trebuie să adapteze munca la om (proiectarea posturilor de muncă, alegerea echipamentelor necesare etc.), să se adapteze la progresul tehnic și să înlocuiască ce este periculos cu ce nu este periculos sau cu ce este mai puțin periculos.
Nu în ultimul rând, trebuie dezvoltată o politică de prevenire la nivel de firmă, trebuie asigurate instrucțiuni adecvate pentru angajați și trebuie adoptate, înainte de toate, măsuri de protecție colectivă.
Așadar, în funcție de domeniul de activitate al companiei, angajatorul este obligat, conform legii amintite:
1. Să evalueze riscurile pentru securitatea și sănătatea salariaților. Asta înseamnă inclusiv la alegerea echipamentelor de lucru sau la amenajarea locurilor de muncă.
2. În urma evaluării amintite la punctul 1, măsurile de prevenire și metodele de lucru și de producție aplicate să ducă la o îmbunătățire a nivelului de securitate și a protecției sănătății și să fie folosite la nivelul întregii companii.
3. Să încredințeze sarcinile de lucru în funcție de capacitățile salariatului pe partea de SSM.
4. Să se consulte cu salariații sau cu reprezentantul acestora atunci când planifică și introduc tehnologii noi. Ideea este să fie discutate consecințele asupra securității și sănătății ce apar în funcție de alegerea echipamentelor, condițiile și mediul de muncă.
5. Să ia măsuri pentru ca în zonele cu risc ridicat și specific să se permită accesul numai salariaților instruiți în mod adecvat.
6. Atunci când la același loc de muncă activează salariați din mai multe companii, angajatorii să coopereze la implementarea măsurilor de SSM, să-și coordoneze acțiunile, să se informeze reciproc și să informeze salariații despre riscurile profesionale.
7. Să nu ceară bani salariaților pentru măsurile de securitate, sănătate și igienă în muncă pe care le implementează la companie.
Notă: Acest articol face parte dintr-o campanie informativă dedicată informării angajatorilor despre obligațiile pe care le au în domeniul SSM. Articolele viitoare vor putea fi citite, pe măsură ce sunt publicate, aici.