Așadar, ești curios să afli ce presupune alegerea unei astfel de specializări sau care sunt provocările la care te vei angaja în urmarea unei cariere în contabilitate? Nimic mai simplu, Cătălina Mocanu, director economic CIEL România, îți oferă toate informațiile necesare pentru a-ți face o părere de ansamblu.
Conform legislației în vigoare, contabilitatea este o activitate specializată în măsurarea, evaluarea, cunoașterea, gestiunea și controlul activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, precum și a rezultatelor obţinute din activitatea persoanelor juridice și fizice care desfășoară activități economice.
Ca urmare, contabilitatea trebuie să asigure înregistrarea cronologică și sistematică, prelucrarea, publicarea și păstrarea informațiilor cu privire la poziția și performanța financiară şi alte informații referitoare la activitatea desfășurată, atât pentru cerințele interne ale acestora, cât și în relațiile cu investitorii actuali și potențiali, creditorii financiari și comerciali, clienții, instituțiile publice și alți utilizatori.
Înregistrarea cronologică și sistematică se face pe baza documentelor justificative. Contabilitatea primară se referă tocmai la întocmirea documentelor contabile justificative care stau la baza înregistrărilor în jurnale.
Haideți să vedem la ce tipuri de documente ne referim când vorbim de înregistrare: facturi către clienți, documente de trezorerie (chitanțe, dispoziții de încasare / plata către casierie, ordine de plată, cecuri, foi de vărsământ), întocmirea registrului de casă, a notelor de intrare-recepție (NIR), a bonurilor de consum și a deconturilor de cheltuieli.
Pot să desfășor activitatea de contabilitate primară de acasă?
În principiu, orice se poate. Practica însă poate să ne stea în cale și, în funcție de compania la care lucrezi sau cu care colaborezi, de cum decurge fluxul de informații, de documentele pe care le înregistrezi, de relația cu clienții (dacă este doar prin intermediul e-mail-ului sau direct față în față), atunci răspunsul trebuie nuanțat.
Altfel spus, dacă activitatea ta presupune prestări de servicii, dacă primești cererile de ofertă pe e-mail sau prin telefon, dacă încasările le faci doar prin bancă, atunci nimic nu te oprește să facturezi de acasă.
Dacă însă activitatea firmei presupune să primești marfă în depozit (marfă pe care trebuie să o verifici efectiv), atunci nu poți să întocmești nota de intrare-recepție de acasă, trebuie să fii prezent la locul recepției.
Dacă vreau să lucrez în domeniu, dar nu am pregătire, ce curs să urmez?
Dacă vrei să aprofundezi domeniul contabilității, recomandarea noastră este să urmezi cursurile unei universități de profil economic, cu specialitatea contabilitate. Din experiență și practică, ajută foarte mult dacă liceul absolvit a fost unul asemănător.
Dacă dorești să te perfecționezi, cel puțin pentru moment, doar în întocmirea de documente contabile, atunci poți alege din multele oferte ale societăților de formare profesională pentru adulți.
Ce curs trebuie să cauți? Cel de contabilitate primară. În general, firmele care organizează astfel de cursuri au împărțită programa în cursuri de Contabilitate primară și cursuri de Contabilitate financiară. În general, primele sunt obligatorii pentru a le urma pe celelalte. Indiferent de soluția aleasă, îți dorim spor și suntem siguri că vei obține informații utile pe care să le folosești în activitate.
Ce salariu pot castiga?
În funcție de activitate, de numărul de ani de experiență, de tipul societății în care lucrezi, salariul net pe care îl poți încasa pornește de la 1.500 - 1.800 de lei pentru entry-level, și poate urca până la aproximativ 3.000 lei pentru poziția de senior. Vorbim, evident, de valori medii. Mai multe puteți găsi în materialul realizat de partenerii noștri de la Contzilla pe baza sondajului făcut în luna ianuarie 2018.
Ce presupune fișa postului pentru un contabil ce ține evidența documentelor?
Responsabilitățile din fișa postului unui contabil ce ține evidența primară le putem extrage din însăși definiția contabilității primare:
- să înregistrezi zilnic, corect și la timp, și în conformitate cu legislația în vigoare, manual sau în programul utilizat de companie (că doar suntem în anul 2018, în Era digitală, nu?), toate datele de contabilitate primară, pe baza documentelor justificative: facturi, încasări și plăți, întocmirea zilnică a registrului de casă, deconturi de cheltuieli, bonuri de consum;
- îndosarierea și arhivarea documentelor;
- ținerea la zi a evidențelor pe clienți și furnizori și urmărirea încasărilor, respectiv a plăților;
- efecturea de situații și rapoarte către management, pe baza documentelor înregistrate.
Ce aptitudini trebuie să aibă un contabil?
Ei, aici evident că vom avea o listă deschisă, dar, din punctul nostru de vedere, un contabil trebuie să fie bine organizat, atent la detalii, meticulos, răbdător, să știe să își gestioneze eficient timpul, să fie obiectiv, lucid, integru, să aibă atenție distributivă, să fie mereu informat legislativ, să știe să gestioneze situații de criză, să știe să comunice cu colegii, șefii sau clienții și pe limba acestora nu numai în conturi, și, de ce nu, să fie flexibil și creativ.
Notă: Articolul a fost publicat inițial pe blogul CIEL România.