Proiectul vizează modificarea unei ordonanțe a guvernului - Ordonanța nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România -, prin care amenzile aplicabile, în prezent, pentru lipsa rovinietei ar putea crește considerabil.
Astfel, transportatorii de mărfuri și transportatorii de persoane care circulă în afara localităților fără rovinietă ar risca amenzi mai mari pentru lipsa acesteia, dacă proiectul lansat de Ministerul Transporturilor va intra în vigoare. Totuși, există o categorie de vehicule care nu e vizată de modificare: condusul unui autoturism fără rovinietă, în afara localităților, nu va genera o amendă diferită de cea aplicabilă la acest moment.
În acest context, proiectul presupune o mărire considerabilă a amenzilor. De exemplu, pentru vehiculele care au între 3,5 și 7,5 tone, amenda maximă pentru lipsa rovinietei ar putea fi și de șase ori mai mare.
Este important de reținut că, deși în expunerea de motive a proiectului este prevăzut că principalul motiv al modificării este punerea în acord a legislației naționale cu prevederile unei directive europeane privind circulația vehiculelor pentru transport marfă cu greutate mai mare de 3,5 tone, proiectul de act normativ al Guvernului vizează modificarea cuantumului amenzii inclusiv pentru alte tipuri de vehicule.
În concret, astfel de vehicule sunt cele de transport persoane. Astfel, cei care fac transport de persoane cu microbuze sau autocare vor risca, de asemenea, o amendă mai mare, pentru lipsa rovinietei.
În continuare, vor fi redate mai jos, atât cuntumul amenzii aplicabile în prezent, pentru lipsa rovinietei, cât și cuantumul amenzii care ar putea fi aplicată, dacă ar fi adoptat proiectul și acesta ar intra în vigoare. Vor fi redate cuantumurile minime și maxime ale amenzii, în lei:
Amenda aplicabilă, în prezent, pentru lipsa rovinietei
Tipul vehiculului | Cuantumul amenzii contravenționale (lei) |
Autoturisme | 250 - 500 |
Vehicule de transport marfă până în 3,5 tone (inclusiv) | 750 - 1.250 |
Vehicule de transport marfă mai mare de 3,5 și până în 7,5 tone (inclusiv) | 1.250 - 1.750 |
Vehicule de transport marfă mai mare de 7,5 și mai mică decât 12,0 tone | 1.750 - 2.250 |
Vehicule de transport marfă de 12 sau mai multe tone, cu maximum 3 axe (inclusiv) | 2.750 - 3.000 |
Vehicule de transport marfă de 12 sau mai multe tone, cu minimum 4 axe (inclusiv) | 3.000 - 4.500 |
Vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) și maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) | 1.250 - 1.750 |
Vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) | 1.750 - 2.250 |
Amenda aplicabilă pentru lipsa rovinietei, dacă va intra în vigoare actul normativ
Tipul vehiculului | Cuantumul amenzii contravenționale (lei) |
Autoturisme | Același cuantum |
Vehicule de transport marfă până în 3,5 tone (inclusiv) | 900 - 1.800 |
Vehicule de transport marfă mai mare de 3,5 și până în 7,5 tone (inclusiv) | 5.500 - 11.000 |
Vehicule de transport marfă mai mare de 7,5 și mai mică decât 12,0 tone | 6.000 - 12.000 |
Vehicule de transport marfă de 12 sau mai multe tone, cu maximum 3 axe (inclusiv) | 6.700 - 13.400 |
Vehicule de transport marfă de 12 sau mai multe tone, cu minimum 4 axe (inclusiv) | 11.000 - 22.000 |
Vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) și maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) | 3.000 - 6.000 |
Vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) | 5.200 - 10.400 |
În același context al modificării cuntumului amenzii pentru lipsa rovinietei, trebuie reamintită și modificarea prețurilor unor roviniete, pentru unele categorii de vehicule, în cadrul aceluiași proiect. În concret, posibilele modificări ale prețurilor rovinietelor pot fi văzute aici.
Atenție! Proiectul de ordonanță prezentat în cadrul acestui articol nu se aplică încă. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie adoptat de Guvern și apoi publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (2)