Pregătirea unui proiect pentru finanțarea lui prin intermediul fondurilor nerambursabile europene sau naționale este un proces ce generează un consum ridicat de resurse:
- de cele mai multe ori, antreprenorii plătesc servicii de consultanță pentru elaborarea documentației;
- pregătirea documentației necesită timp, iar depunerea proiectului trebuie să respecte, de asemenea, anumite termene limită;
- fiind un proces complex, pregătirea unui proiect presupune implicarea mai multor specialiști, atât din partea firmei solicitante de fonduri, cât și din partea consultantului.
Cu toate acestea, mulți antreprenori sunt dispuși să își vândă afacerile imediat după ce contractul de finanțare este încheiat sau chiar în perioada de implementare, atunci când investiția este realizată doar parțial.
Motivele pentru care antreprenorii sunt dispuși să își cedeze afacerile sunt diverse:
- pot fi motive personale care îi împiedică să se implice în continuare în derularea proiectului;
- antreprenorii vor să urmărească și alte oportunități de afaceri;
- prețul oferit pentru cedarea afacerii este tentant;
- antreprenorii nu dispun de resursele financiare necesare implementării proiectului, având în vedere că ajutorul financiar nerambursabil este acordat sub forma decontării unor cheltuieli deja efectuate.
Decizia de a ceda un proiect deja aprobat, înainte de a finaliza implementarea, nu este agreată de către antreprenorii ale căror cereri de finanțare au fost respinse. Cu toate acestea, vânzarea oricărei afaceri este legală, fiind respectat dreptul unui proprietar de a dispune de bunurile sale.
Totuși, cedarea unei afaceri după ce contractul de consultanță a fost încheiat, trebuie să respecte câteva condiții esențiale:
- cel care preia afacerea trebuie să îndeplinească aceleași criterii de selecție pe care le-a îndeplinit primul proprietar al afacerii;
- afacerea este cedată cu drepturile și obligațiile care decurg din contractul de finanțare încheiat;
- noul proprietar al afacerii va fi răspunzător de implementarea afacerii în relația cu instituția finanțatoare;
- obligațiile asumate pentru perioada de monitorizare vor fi duse la îndeplinire de noul proprietar al afacerii.
Prin urmare, după ce transferul de părți sociale sau acțiuni este realizat, modificarea trebuie anunțată instituției finanțatoare, astfel încât să se încheie un act adițional la contractul de finanțare.
Notă: Prezentul articol face parte dintr-o campanie informativă prin care avocatnet.ro vrea să educe antreprenorii care se lovesc pentru prima oară de finanțările nerambursabile. Toate articolele din serie sunt disponibile aici.
Comentarii articol (3)