Conform unui anunț publicat recent de Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR), o nouă sesiune a submăsurii 4.1 Investiții în exploatații agricole din cadrul PNDR va fi lansată în data de 3 septembrie.
Bugetul disponibil este în valoare de 303 milioane de euro și va putea fi accesat de către fermierii care urmăresc realizarea unor investiții în exploatațiile agricole deținute sau nou înființate, indiferent că este vorba despre ferme de familie sau ferme de dimensiuni mai mari din sectorul vegetal sau zootehnic.
Principalele cheltuieli pe care fermierii le pot deconta prin intermediul acestei linii de finanțare se referă la realizarea unor noi construcții, modernizarea celor existente și achiziția de utilaje și echipamente necesare desfășurării activității în cadrul fermei.
Conform ghidului solicitantului, ajutorul financiar maxim ce poate fi acordat unui singur fermier este de până la două milioane de euro și acoperă cel mult 90% din valoarea investiției eligibile.
Iată care sunt etapele pe care fermierul trebuie să le parcurgă pentru pregătirea și depunerea proiectului său în cadrul sesiunii ce va debuta în câteva zile:
1. Identificarea unei firme de consultanță
Cu toate că fermierul are posibilitatea de a-și pregăti singur planul de afaceri, gradul de complexitate solicitat pentru acest tip de finanțare face foarte improbabilă situația în care solicitantul își va putea întocmi singur documentația.
Prin urmare, fermierii își pot alege o firmă de consultanță pentru întocmirea planului de afaceri, completarea cererii de finanțare și asistență pentru obținerea celorlalte documente justificative solicitate în cadrul procedurii.
În cadrul acestei linii de finanțare, cheltuielile de consultanță sunt eligibile până la următoarele praguri:
- 5% din valoarea eligibilă a proiectului, atunci când investiția se limintează la achiziția de utilaje și echipamente;
- 10% din valoarea eligibilă a proiectului, atunci când investiția vizează, pe lână achiziția de echipamente, și realizarea unor lucrări de construcții.
Mai mult, pe site-ul AFIR, finanțatorul a publicat o listă a firmelor de consultanță din care potențialii solicitanți își pot alege firma ce le va întocmi documentația. Evident, lista este doar orientativă, fermierii având oricând posibilitatea de a colabora cu o firmă de consultanță ce nu figurează în lista respectivă.
2. Estimarea șanselor de finanțare
Estimarea șanselor de finanțare este, în cele mai multe situații, un serviciu gratuit oferit de firmele de consultanță potențialilor clienți. În acest fel, cele două părți pot lua decizia de a se implica în întocmirea proiectului sau pot renunța la pregătirea documentației.
Această etapă trebuie să urmărească grila de punctaj din cadrul ghidului solicitantului, astfel încât să poată fi estimat punctajul pe care proiectul urmează să îl obțină în urma evaluării efectuate de către personalul angajat AFIR.
Iată care sunt cele mai importante criterii pe care fermierul trebuie să le îndeplinească pentru a-și îmbunătăți șansele de finanțare:
- sunt încurajate fermele agricole mici și medii, punctajul maxim la acest criteriu fiind obținut de fermele agricole cu o dimensiune economică cuprinsă între 12.000 și 50.000 de unități standard de producție;
- sectorul prioritar în care se realizează proiectul, fiind încurajate investițiile pentru producția de semințe de legume, plante oleaginoase sau cereale;
- sunt încurajate investițiile realizate în lanțuri alimentare integrate (de la producție la procesare și comercializare);
- sunt încurajate proiectele depuse de diverse forme asociative ale fermierilor.
Grila de punctaj completă se regăsește în cadrul ghidului solicitantului pe pagina AFIR.
Estimarea punctajului este cu atât mai importantă cu cât proiectele nu pot fi depuse decât dacă depășesc punctajul minim stabilit de AFIR în cadrul fiercărei luni, începând cu data de 3 septembrie 2018.
Spre exemplu, o fermă vegetală poate depune proiectul în prima lună doar dacă proiectul obține 90 de puncte, punctajul minim solicitat fiind diminuat cu 5 puncte/lună, până la finalul lunii februarie 2019.
În cazul în care până la finalul lunii februarie 2019 nu au fost consumat întregul buget disponibil, punctajul minim solicitat în cursul lunii martie 2019 este de doar 25 de puncte.
3. Pregătirea proiectului
Pentru a putea depune proiectul, solicitantul trebuie să își pregătească documentația completă, așa cum este solicitată în cadrul ghidului solicitantului:
- plan de afaceri;
- cerere de finanțare;
- documente justificative pentru aspectele menționate în cadrul planului de afaceri.
După ce întreaga documentație este obținută, proiectul va fi listat, semnat de către beneficiar și scanat, astfel încât să fie pregătit pentru încărcarea electronică în cadrul aplicației online disponibile pe site-ul AFIR.
4. Înregistrarea unui cont în aplicație
Înregistrarea unui cont în aplicație presupune accesarea site-ului AFIR și introducerea datelor de autentificare în platforma online.
Pentru deschiderea contului vor fi necesare următoarele informații:
- nume utilizator (email);
- prenume;
- nume;
- număr de telefon;
- parolă.
5. Depunerea proiectului
Depunerea proiectului se va putea realiza doar după ce sesiunea de primire a proiectelor va fi lansată, adică începând din data de 3 septembrie 2018.
Cererea de finanţare poate fi încărcată în sistemul AFIR și este admisă pentru verificarea eligibilității și a criteriilor de selecţie, în cazul în care autoevaluarea scorului (punctajului) solicitantului este mai mare sau egală cu pragul de calitate al lunii în care a depus Cererea de finanțare.
Cererile de finanţare al căror punctaj (scor) rezultat în urma evaluării este mai mic decât nivelul pragului de calitate aferent lunii în care au fost depuse, devin neconforme.
Atenție! Acest program de finanțare nu este încă lansat. Solicitanții eligibili vor putea depune cereri de finanțare începând cu data de 3 septembrie 2018.