Măsurile pregătite de Fisc pentru a doua parte a anului curent sunt amintite într-un raport oficial al MFP legat de situația economică și bugetară a perioadei ianuarie - iunie 2018. Documentul, care a fost analizat de avocatnet.ro, face referire, printre altele, la o creștere a numărului de inspecții fiscale la firme.
Mai exact, reprezentanții MFP scriu că se crește eficiența inspecțiilor fiscale prin identificarea unor noi domenii cu risc fiscal. Acest lucru se face atât prin identificarea unor noi criterii de risc fiscal, cât și prin redefinirea criteriilor deja existente.
Totodată, analiza de risc, ce stă la baza selectării firmelor pentru inspecția fiscală, este îmbunătățită pe partea de impozit pe profit -- accentul fiind pe tranzacțiile între persoanele afiliate -- și pe partea de taxă pe valoarea adăugată (TVA). Aici, în raportul ministerului sunt exemplificate câteva dintre criteriile de risc ce sunt urmărite în cadrul analizelor desfășurate de Fisc:
- neconcordanțele referitoare la diferențele de TVA pentru anii 2017 și 2018;
- neconcordanțele între impozitul pe profit declarat în situațiile financiare anuale și impozitul pe profit declarat în formularul 101;
- livrările intracomunitare către contribuabilii care au CIF invalid;
- tranzacțiile privind livrările/achizițiile făcute pe teritoriul național de contribuabilii care nu au declarate conturi bancare;
- contribuabilii care fac importuri și la care TVA-ul colectat este mai mic decât TVA-ul plătit în vamă;
- tranzacțiile între persoane afiliate - analiza prețurilor de transfer.
În același document scrie că Fiscul își face mai mult timp pentru a desfășura inspecții fiscale la firmele cu risc ridicat, o atenție deosebită fiind acordată companiilor din București. Cum este posibil? Păi, se acordă o importanță mai scăzută inspecțiilor fiscale făcute pentru a soluționa deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare (practic, se reduce numărul deconturilor soluționate cu control anticipat).
În fine, raportul MFP mai detaliază că, în semestrul al doilea al anului 2018, se urmărește o creștere a rezultatelor inspecțiilor fiscale prin desfășurarea mai multor acțiuni.
Înainte de orice, sunt alese mai multe firme mari și medii pentru inspecția fiscală. În acest sens, se recurge chiar și la delegarea competențelor către alte structuri de inspecție fiscală. Totodată, colaborarea cu inspectorii antifraudă este îmbunătățită, scopul fiind ca informațiile deja deținute și cele obținute în controalele la companii să fie folosite mai eficient.
Apoi, se implementează un nou sistem de proceduri care să asigure un tratament unitar la soluționarea spețelor întâlnite în controalele la societăți și care să ducă la transparentizarea inspecțiilor fiscale.
Nu în ultimul rând, Fiscul continuă să-și instruiască inspectorii, în ideea de a îmbunătăți analiza de risc, și își actualizează sau îmbunătățește bazele de date pe care le folosește în inspecțiile fiscale.
Conform informațiilor oferite de specialiștii Deloitte România, discuțiile din vară dintre mediul de afaceri și MFP au vizat inclusiv transparentizarea analizei de risc ce stă la baza selecției firmelor pentru inspecțiile fiscale.
Dacă analiza de risc nu este tocmai transparentă în momentul de față, aceasta ar urma să fie accesibilă în mod public pe viitor. În plus, mai spun cei de la Deloitte, ar putea exista chiar și posibilitatea firmelor de a contesta gradul de risc care le este atribuit.
În altă ordine de idei, zilele trecute am prezentat și planurile pe care le au, în controalele la companii din ultimul trimestru din 2018, inspectorii muncii. Informații suplimentare despre controalele din 2018 ale Fiscului și ale Inspecției Muncii sunt aici și aici.