Intențiile autorităților pe partea de inspecții fiscale la plătitorii de impozit pe profit și plătitorii de TVA sunt incluse într-un raport oficial al Finanțelor despre situația economică și bugetară a primului semestru din 2018.
În esență, se dorește creșterea eficienței inspecțiilor fiscale prin identificarea unor noi domenii cu risc fiscal. Acest lucru se face nu doar prin identificarea unor noi criterii de risc fiscal, ci și prin redefinirea criteriilor deja folosite de autorități.
Criteriile de risc fiscal sunt o parte componentă a analizei de risc prin care Fiscul stabilește gradul de risc pe care-l are o companie (mic, mediu, mare). Conform documentului amintit, în a doua parte a anului se dorește o îmbunătățire a analizei de risc pe partea de impozit pe profit (cu accent pe tranzacțiile între persoanele afiliate) și pe partea de TVA.
Aici, autoritățile vin și cu exemple relevante de criterii de risc care sunt folosite la analiza de risc pentru inspecțiile fiscale desfășurate la firme în al doilea semestru din 2018:
- neconcordanțele între impozitul pe profit declarat în situațiile financiare anuale și impozitul pe profit declarat în formularul 101;
- livrările intracomunitare către contribuabilii care au CIF invalid;
- tranzacțiile privind livrările/achizițiile făcute pe teritoriul național de contribuabilii care nu au declarate conturi bancare;
- neconcordanțele referitoare la diferențele de TVA pentru anii 2017 și 2018;
- contribuabilii care fac importuri și la care TVA-ul colectat este mai mic decât TVA-ul plătit în vamă;
- tranzacțiile între persoane afiliate - analiza prețurilor de transfer.
În plus, în baza unor informări recente ale Fiscului către companii, specialiștii EY România au mai identificat și alte două criterii de risc folosite la analize:
- existența neconcordanțelor privind livrările efectuate pe teritoriul național nedeclarate de contribuabil și declarate ca achiziții de către parteneri;
- înregistrarea unei marje a profitului inferioară mediei înregistrate în domeniul de activitate desfășurat.
În același raport al Finanțelor scrie că inspecțiile fiscale sunt înmulțite în a doua parte a anului 2018 în încercarea de a crește veniturile la bugetul statului.
Ca idee, autoritățile înclină tot mai mult către o transparentizare a analizei de risc, în condițiile în care până de curând aceasta era un mister pentru companii. Iar pentru altele încă este un mister. Conform informațiilor oferite de specialiștii Deloitte România, discuțiile din vară dintre mediul de afaceri și Finanțe au vizat inclusiv transparentizarea analizei de risc în viitorul apropiat.
Prin inspecția fiscală se urmărește, în mare, verificarea corectitudinii declarațiilor fiscale și a respectării legislației fiscale și contabile.
„Inspecția fiscală reprezintă activitatea ce are ca obiect verificarea legalității și conformității declarațiilor fiscale, corectitudinii și exactității îndeplinirii obligațiilor în legătură cu stabilirea obligațiilor fiscale de către contribuabil/plătitor, respectării prevederilor legislației fiscale și contabile, verificarea sau stabilirea, după caz, a bazelor de impozitare și a situațiilor de fapt aferente, stabilirea diferențelor de obligații fiscale principale”, prevede Codul de procedură fiscală.
Printre altele, în cadrul inspecției sunt examinate documentele din dosarul fiscal al companiei, se verifică concordanța dintre datele din declarațiile fiscale și cele din evidența contabilă și fiscală sau se verifică locurile în care sunt desfășurate activitățile ce produc venituri impozabile ori în care se află bunurile impozabile.
Companiile plătitoare de impozit pe profit sunt cele care au afaceri de peste un milion de euro, conform Codului fiscal. Iar plafonul de la care firmele sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA este de 300.000 de lei.