Legislația din țara noastră privind asociațiile de proprietari urmează să se modifice, odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor. Mai exact, prevederile actului normativ se vor aplica începând cu data de 28 septembrie 2018 și vor viza toate aspectele funcționării asociațiilor de proprietari, inclusiv modul în care se poate utiliza un apartament, dar și spațiile comune.
După cum stabilește actul normativ, utilizarea "proprietății individuale este stabilită de proprietar în conformitate cu destinația acesteia", iar proprietarul "poate aduce îmbunătățiri sau modificări proprietății sale individuale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare referitoare la autorizarea executării lucrărilor de construcții de către autoritatea administrației publice competente, fără a pune în pericol integritatea structurală a condominiului, rezistența mecanică, stabilitatea și siguranța clădirii sau a altor proprietăți individuale, precum și buna funcționare a instalațiilor aferente acestora".
Schimbările ce vizează suprafețele construite sau utile se vor comunica președintelui asociației de proprietari, dar și autorităților fiscale, în cel mult 30 de zile de la finalizarea lucrărilor. Pentru a putea calcula consumurile corespunzătoare cu noile suprafețe utile, modificările aduse acestora se vor înscrie în cartea tehnică a blocului și în baza de date a asociației.
Totodată, actul normativ reglementează și modificarea suprafețelor prin reamplasarea zidurilor, fie ele ziduri aflate între două apartamente sau ziduri situate între un apartament și spațiile comune ale blocului.
Zidurile care se pot muta sunt cele care nu fac parte din structura de rezistență a blocului, iar zidurile dintre apartamente pot fi reamplasate doar cu acordul proprietarilor, în timp ce zidurile dintre un apartament și spațiile comune se pot muta doar cu acordul tuturor proprietarilor din bloc. Reamplasarea zidurilor se poate face doar în baza unei expertize tehnice și a unei autorizații de construire.
Pe lângă schimbările aduse apartamentelor personale sau spațiilor comune, Legea nr. 196/2018 prevede condițiile în care se poate schimba destinația acestora. Concret, documentul stabilește că schimbarea destinației unei locuințe este posibilă “numai cu avizul scris al comitetului executiv și cu acordul scris, prealabil, al proprietarilor direct afectați cu care se învecinează, pe plan orizontal și vertical, spațiul supus schimbării”. În același timp, cel ce solicită schimbarea trebuie să semneze și o convenție cu privire la activitatea ce se va desfășura în acel spațiu și la numărul de persoane ce vor fi trecute la întreținere.
De asemenea, potrivit actului normativ, spațiile comune se vor putea închiria unor persoane fizice sau firme, dar doar cu acordul a două treimi din numărul proprietarilor de apartamente din bloc și cu acordul proprietarilor din imediata vecinătate a spațiului.
Apoi, o asociație de proprietari va putea permite amplasarea de mijloace publicitare pe fațada sau pe terasa blocului, dar amplasarea panourilor sau bannerelor publicitare se va face doar după ce două treimi dintre proprietarii din bloc și cei direct afectați își dau acordul și doar în baza unei autorizații de construire.
Comentarii articol (0)