Legea nr. 196/2018 stabilește toate aspectele legate de conviețuirea în bloc, dar și condițiile în care se pot înființa și își pot desfășura activitatea asociațiile de proprietari, iar în acest articol le vom prezenta pe cele mai importante dintre acestea.
1. Află cum se pot înființa asociațiile de proprietari. Potrivit Legii nr. 196/2018, asociația de proprietari se ocupă cu administrarea, exploatarea, întreținerea și repararea spațiilor comune ale clădirii, iar înființarea acesteia presupune parcurgerea mai multor pași, mai exact, constituirea asociației de proprietari, prin acordul tuturor celor ce dețin un apartament în acel bloc, dobândirea personalității juridice și înregistrarea la organul fiscal local.
2. Asociațiile de proprietari se înființează, în mod obligatoriu, în blocurile cu peste trei apartamente. Legislația asociațiilor stabilește obligativitatea de a se constitui o asociație de proprietari într-un bloc atunci când respectivul imobil are mai mult de trei locuințe și atunci când există spații comune de administrat.
3. Toate asociațiile de proprietari sunt obligate să aibă un singur cont bancar. Un alt aspect important cuprins în legea asociațiilor este legat de obligația pe care o au asociațiile de a deține un singur cont bancar, astfel încât proprietarii de apartamente să poată plăti toate cheltuielile de întreținere direct în acest cont.
4. Totodată, toți banii asociației trebuie să treacă prin contul unic al acesteia. Pe lângă obligația de a avea un cont unic, asociațiile trebuie să folosească, pentru efectuarea plăților curente, dar și pentru încasări, contul unic al acestora.
5. Toate asociațiile trebuie să aibă un regulament al blocului. După cum stabilește Legea nr. 196/2018, toate asociațiile de proprietari trebuie să aibă un document în care să fie înscrise regulile de comportament în bloc, document numit regulamentul condominiului.
6. Asociațiile de proprietari pot înscrie o ipotecă pe apartamentele datornicilor la cheltuielile blocului. Conform legislației în vigoare, asociațiile au posibilitatea de a înscrie la cartea funciară o ipotecă imobiliară în contra proprietarului cu restanțe la cheltuielile blocului.
7. Pe lângă fondul de rulment, asociațiile trebuie să constituie, în mod obligatoriu, și un fond anual de reparații. Banii plătiți pentru cele două fonduri se duc în același cont unic al asociației de proprietari, iar chitanțele se dau separat pentru fiecare dintre fonduri.
8. Cotele de contribuție trebuie plătite în termen de 30 de zile calendaristice de la data afișării lor, pentru neplata acestora aplicându-se penalități. Termenul de plată anterior era cu zece zile mai mic decât cel actual. Penalitățile pentru neplată se aplică, pe zi de întârziere, până la nivelul de 0,2%.
9. Repartizarea cheltuielilor comune ale asociației de proprietari pe consumuri individuale. Cheltuielile comune sunt cele legate de furnizarea de utilități (apă, canalizare, curent electric destinat instalațiilor comune, colectare gunoi etc.) și care nu pot fi împărțite pe fiecare apartament în parte. Legea asociațiilor stabilește, printre altele, și modul în care sunt repartizate aceste cheltuieli.
10. Modul în care se facturează apa, canalizarea, încălzirea și alte utilități de la bloc. Conform actului normativ, consumatorii serviciilor de utilități publice pot fi, în funcție de tipul branșamentului la utilități, de două feluri: consumatori colectivi sau individuali, iar facturarea se va face în funcție de categoria din care face parte consumatorul.
11. Cadrul legal care vizează veniturile și cheltuielile asociației de proprietari. Potrivit Legii nr. 196/2018, primul lucru pe care trebuie să-l facă o asociație este adoptarea unui buget ce va ține cont de veniturile și cheltuielile dintr-un an calendaristic.
12. Cum se poate folosi propriul apartament, dar și spațiile comune. Legea amintită anterior reglementează aspectele vieții la bloc, inclusiv modul în care proprietarii pot folosi apartamentele deținute sau spațiile comune ale blocului și cum se poate schimba destinația unei locuințe. Spre exemplu, suprafețele apartamentelor pot fi modificate prin reamplasarea zidurilor, cu condiția ca acestea să nu fie de rezistență, iar spațiile comune pot fi închiriate unor persoane fizice sau juridice.
Comentarii articol (12)