După încheierea cercetării unui accident de muncă, angajatorul trebuie să încheie un proces-verbal de cercetare, după cum stabilesc Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/2006 și normele acesteia de punere în aplicare.
Procesul-verbal trebuie să figureze în dosarul pentru cercetarea accidentului și în baza acestuia se face înregistrarea internă a accidentului. Așa cum am scris și cu alte ocazii, angajatorul cercetează numai accidentele din care rezultă incapacitate temporară de muncă.
Un proces-verbal de cercetare trebuie să conțină mai multe categorii de informații (vezi lista completă în fișierul anexat, cu precizarea că aceasta diferă în funcție de cine face cercetarea efectivă a accidentului). Printre acestea se numără, de exemplu:
- numele persoanelor și în ce calitate efectuează cercetarea evenimentului;
- data și ora producerii evenimentului;
- locul producerii evenimentului;
- datele pentru identificarea angajatorului la care s-a produs accidentul;
- datele pentru identificarea accidentatului/accidentaților;
- urmările accidentului și/sau urmările suferite de persoanele accidentate;
- cauza producerii accidentului.
În altă ordine de idei, comisia de cercetare a unui eveniment, pe care o numește angajatorul ca să se ocupe de investigare, „poate face propuneri de sancțiuni disciplinare și/sau administrative, pe care le va menționa în procesul-verbal de cercetare”, după cum mai scrie în normele Legii SSM.
În principiu, un proces-verbal de cercetare se întocmește în mai multe exemplare, numărul efectiv depinde însă de urmările accidentului și de cine face investigarea.
Atunci când vorbim de un accident de muncă urmat de incapacitate temporară de muncă, procesul-verbal se face pentru angajatorul care înregistrează evenimentul, pentru inspectoratul teritorial care avizează dosarul de cercetare, pentru casa teritorială de pensii și pentru victimă, prevăd normele Legii SSM.
În articolul de aici poți găsi mai multe informații despre dosarul de cercetare, iar în articolul de aici poți găsi mai multe informații despre etapele investigării unui accident de muncă.
Scopul unei cercetări este stabilirea împrejurărilor și a cauzelor producerii unui accident de muncă. De asemenea, se urmărește identificarea prevederilor legale încălcate, persoanele răspunzătoare și măsurile ce trebuie luate pentru a fi evitate pe viitor evenimentele asemănătoare.
Accidentul de muncă este o vătămare violentă a corpului sau o intoxicație acută profesională, conform Legii SSM, care are loc ori în timpul muncii, ori în indeplinirea sarcinilor de serviciu. Accidentul de muncă poate avea drept consecințe incapacitatea temporară de muncă, invaliditatea sau moartea.
Notă: Acest articol face parte dintr-o campanie informativă dedicată informării angajatorilor despre obligațiile pe care le au în domeniul SSM. Toate articolele din serie pot fi citite aici.