Buna seara,
As dorii sa ma ajutati cu ceva informatii.
In cadrul firmei X 2 angajati au plecat in deplasare in tara.
Si-au terminat activitatea in ziua 1 si trebuiau sa se cazeze peste noapte.
Din inconstienta au dormit in masina cu motorul pornit toata noaptea, din proprie initiativa, fara ca angajatorul sa stie. A doua zi au fost identificati de catre un echipaj de politie care i-a gasit decedati, cauza fiind sufocare.
Care sunt consecintele pentru firma la care erau angajati?
Ce se intampla daca unul dintre angajati nu avea contract de munca si nici unul nu avea protectia muncii facuta?
Este considerat caz penal? Care vor fi etapele derularii acestui caz?
1. Legea nr.319/ 2006
Art.27 (1) Angajatorul are obligaţia să comunice evenimentele, de îndată, după cum urmează:
a) inspectoratelor teritoriale de muncă, toate evenimentele aşa cum sunt definite la
art.5 lit.f);
b) asigurătorului, potrivit Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, cu modificările şi completările ulterioare, evenimentele urmate de incapacitate temporară de muncă, invaliditate sau deces, la confirmarea acestora;
c) organelor de urmărire penală, după caz.
Neanunțarea evenimentelor produse constituie contravenție și se sancționează de către ITM cu amendă de la 3.500 lei la 7.000 lei.
In cazul evenimentelor care au produs decese, cercetarea se face de către inspectoratele teritoriale de muncă.
2.Consecinte pentru angajator :
- deschiderea unui dosar penal
- sanctionarea cu amenda pentru munca la negru, conform art.260 alin.1lit.e C.mun.
3. Potrivit Normelor de aplicare a Legii nr.319/2006:
Art. 122
(1) Cercetarea evenimentelor se va finaliza cu întocmirea unui dosar, care va cuprinde:
a) opisul actelor aflate în dosar;
b) procesul-verbal de cercetare;
c) nota de constatare la faţa locului, încheiată imediat după producerea evenimentului de către inspectorul de muncă, în cazul evenimentelor care se cercetează de către inspectoratul teritorial de muncă/Inspecţia Muncii, conform competenţelor, sau de către lucrătorul desemnat/serviciul intern de prevenire şi protecţie, iar în absenţa acestora, de serviciul extern de prevenire şi protecţie, în cazul evenimentelor a căror cercetare intră în competenţa angajatorului, şi semnată de către angajator, care va cuprinde precizări referitoare la poziţia victimei, existenţa sau inexistenţa echipamentului individual de protecţie, starea echipamentelor de muncă, modul în care funcţionau dispozitivele de protecţie, închiderea fişei de instruire individuală prin barare şi semnătură, ridicarea de documente sau prelevarea de probe şi orice alte indicii care pot clarifica toate cauzele şi împrejurările producerii evenimentului;
c1) nota de constatare la faţa locului, întocmită de alte organe de cercetare abilitate şi încheiată în prezenţa şi cu participarea reprezentanţilor inspectoratului teritorial de muncă, care reprezintă piesă la dosar şi înlocuieşte nota prevăzută la lit. c). Nota de constatare nu se va întocmi în situaţiile în care se menţine o stare de pericol grav şi iminent de accidentare, care nu permite accesul inspectorilor de muncă la locul evenimentului, argumentându-se acest fapt;
d) schiţe şi fotografii referitoare la eveniment;
e) declaraţiile accidentaţilor, în cazul evenimentului urmat de incapacitate temporară de muncă sau de invaliditate;
f) declaraţiile martorilor şi ale oricăror persoane care pot contribui la elucidarea împrejurărilor şi a cauzelor reale ale producerii evenimentului;
g) copii ale actelor şi documentelor necesare pentru elucidarea împrejurărilor şi a cauzelor reale ale evenimentului;
h) copii ale certificatului constatator sau oricăror alte autorizaţii în baza cărora angajatorul îşi desfăşoară activitatea;
i) copii ale fişei de identificare a factorilor de risc profesional şi ale fişei de aptitudine, întocmite potrivit prevederilor legale;
j) copii ale contractelor individuale de muncă ale victimelor;
k) copii ale fişelor de instruire individuală în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă ale victimelor; în caz de deces aceste fişe se vor anexa în original;
l) concluziile raportului de constatare medico-legală, în cazul accidentului mortal;
m) copie a hotărârii judecătoreşti prin care se declară decesul, în cazul persoanelor date dispărute;
n) copie a certificatelor de concediu medical, în cazul accidentului urmat de incapacitate temporară de muncă;
o) copie a deciziei de încadrare într-un grad de invaliditate, în cazul accidentului urmat de invaliditate;
p) copii ale actelor/documentelor emise/completate de unităţile sanitare care au acordat asistenţă medicală victimelor, inclusiv asistenţă medicală de urgenţă, din care să rezulte data şi ora când accidentatul s-a prezentat pentru consultaţie, precum şi diagnosticul.
q) copie a procesului-verbal de cercetare la faţa locului, încheiat de serviciile poliţiei rutiere, în cazul accidentelor de circulaţie pe drumurile publice.
(2) Dosarul va mai cuprinde, după caz, orice alte acte şi documente necesare pentru a determina caracterul accidentului, cum ar fi:
a) copie a autorizaţiei, în cazul în care victima desfăşura o activitate care necesita autorizare;
b) copie a diplomei, adeverinţei sau certificatului de calificare a victimei;
c) acte de expertiză tehnică, întocmite cu ocazia cercetării evenimentului;
d) acte doveditoare, emise de organe autorizate, din care să se poată stabili locul, data şi ora producerii evenimentului sau să se poată justifica prezenţa victimei la locul, ora şi data producerii evenimentului;
e) documente din care să rezulte că accidentatul îndeplinea îndatoriri de serviciu;
f) corespondenţa cu alte instituţii/unităţi în vederea obţinerii actelor solicitate;
g) adresele de prelungire a termenelor de cercetare, în conformitate cu art. 120 alin. (2) şi (4);
h) actul medical emis de unitatea sanitară care a acordat asistenţă medicală de urgenţă, din care să rezulte diagnosticul la internare şi/sau externare;
i) procesul-verbal încheiat după producerea evenimentului, în condiţiile prevăzute la art. 111;
j) formularul pentru înregistrarea accidentului de muncă, denumit în continuare FIAM, aprobat prin ordin al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei.or-profesionale
Fiind vorba de un eveniment soldat cu deces, cercetarea se efectueaza in paralel de catre parchet si ITM. ITM stabileste daca evenimentul produs se incadreaza ca AM.
Dosarul de cercetare a evenimentului produs de catre ITM se trimte in original la parchet.
In urma cercetarii penale, urmasii victimelor se pot constitui parte civila si cere daune materiale si/ sau daune morale.
Daca dosarul penal nu se finalizeaza cu trimiterea in instanta, urmasii victimelor pot deschide separat proces civil impotriva persoanelor/ firmei daca acestea vor fi mentionate ca avand responsabilitati in producerea evenimentului.
In cadrul cercetarii de catre ITM/ a cercetarii penale, firma va trebui sa puna la dispozitie anumite documente incheiate la nivelul firmei, altele decat CIM si instruirea in domeniul ssm (deja mentionate in mesaj anterior) - instructiuni proprii ssm pentru cazul deplasarii in delegatie, prevederi din ROI al firmei legat de delegatii, etc.