Am vorbit in articolul precedent despre acei francizati care creeaza adevarate mini-retele in cadrul unui sistem de franciza, prin deschiderea a mai multe unitati. Acest fenomen, deja destul de amplu in cadrul retelelor marilor restaurante fast-food, se remarca si in Romania. Dar, cit de benefica este acordarea de mai multe licente unui singur francizat, in cadrul aceluiasi sistem?
Argumente pro
Un numar tot mai mare de francizori si de francizati sunt in favoarea acestui fenomen deoarece ei vad in acesta o modalitate excelenta de a-si extinde sistemele de franciza si de a-si mari rapid profiturile.
Monitorizarea activitatii unei unitati francizate presupune diferite costuri, fie ca este vorba de bani, fie ca este vorba de timp si efort, iar interesul francizorului este sa reduca, pe cit posibil aceste cheltuieli. Un francizat care detine mai multe unitati va prelua cel putin partial o parte din aceasta sarcina si deci si a cheltuielilor pentru monitorizare. De aceea, francizorii prefera sa permita aceluiasi francizat sa deschida mai multe unitati in cadrul aceleiasi francize tocmai pentru ca astfel au si ei de cistigat.
De asemenea, francizorii considera ca aceste mini-retele conduc la o organizare mai eficienta in cadrul sistemului lor de franciza deoarece, fiind sub “tutela” unui singur francizat, acestor unitati le vine mai usor sa transmita una de la alta experienta de afaceri si cunostintele. Aceasta transmitere este posibila datorita comunicarii intre unitati, pe baze regulate, a intilnirilor frecvente intre manageri, personal, etc. Evident, francizatul cu o singura unitate nu beneficiaza de acest plus de cunostinte si informatii.
Pentru francizori, faptul ca un francizat cumpara mai multe licente este un etalon al calibrului acestui francizat, este o dovada ca acesta este viabil si “solid” din punct de vedere financiar si are experienta conducerii unei firme mari cu mai multe unitati.
Riscuri
Riscul principal este ca francizatul sa se intinda mai mult decit ii este plapuma, adica sa deschida mai multe unitati iar apoi sa constate ca nu poate face fata. Francizatii nu pot fi prezenti, in acelasi timp, in toate unitatile pe care le detin si deci nu pot supraveghea indeaproape desfasurarea activitatii acestora. Si, chiar daca francizatul are experienta in domeniul respectiv, aceasta nu este o garantie ca orice francizat va putea replica succesul avut cu o unitate si in cazul celorlaltor unitati. De asemenea, uneori, succesul unei unitati se datoreaza exclusiv priceperii si capacitatilor francizatului de a o conduce, iar daca francizatul nu este prezent in mod constant in unitatea respectiva, aceasta este sortita falimentului.
Pe de alta parte, mai mare nu inseamna, neaparat, si mai bun. Potrivit profesorului Scott Shane, de la Case Western University din Cleveland, in multe cazuri, a detina mai multe unitati din ceva inseamna o scadere dramatica a profitului mediu al fiecarei unitati in parte.
Daca prin deschiderea unui al doilea magazin, de exemplu, se reduc dimensiunile cozilor facute de clienti la primul magazin si nu se determina o scadere a cererii pentru produsele oferite, atunci francizatul a facut, intr-adevar, o “miscare” inteligenta, incununata de succes. Dar daca acest al doilea magazin doar “fura” din cota de vinzari a primului magazin, atunci francizatul se indreapta cu siguranta catre faliment. De asemenea, trebuie avut in vedere ca avind mai multe unitati, francizatii nu multiplica doar profiturile, ci si cheltuielile.
Dar, cu toate acestea, exista deja francizori care distribuie licente numai catre cei care doresc sa deschida mai multe unitati. Iar pentru intreprinzatorii ambitiosi, franciza nu mai este doar un simplu mod de cistigare a existentei, ci presupune dezvoltare, putere si bani. Aceasta nu inseamna insa ca a disparut francizatul care cumpara si deschide o singura unitate in care sa lucreze pentru a-si asigura existenta. Multe companii francizoare prefera sa vada cum francizatii lor reusesc sa detina portiuni cit mai mari din piata pe care activeaza, decit sa deschida noi unitati care vind acelasi tip de produs sau serviciu.
Pe de alta parte, cei care conduc astfel de mini-retele sunt operatori experimentati care cauta o alternativa la viata de angajat, pe un post de conducere, intr-o companie de anvergura. Altii sunt fost astfel de angajati, fosti manager, etc, care fie au dorit o schimbare fie si-au pierdut postul datorita restructurarilor si reducerilor de personal. Iar acesti oameni au atit experienta, cit si resursele financiare si dorinta de a realiza ceva in acest sens. Iar, in timp ce francizatul cu o singura unitate are nevoie de mai multa indrumare, acestia detinatorii mai multor unitati din cadrul unei singure francize vor mai mult: un sistem mai sofisticat si modalitati de a-si dezvolta afacerea.
Corina Driga, franchise consultant
imooffice@gmail.com
www.fbb.ro
Comentarii articol (0)